Aringsjo Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Hei! Har en utfordring med å få delt opp lange tesktstrenger i celler opp i flere små tekststrenger i flere celler. Se vedlagt eksempel. Forklaring: tekststrengen i B2 ønskes delt opp i flere mindre strenger fordelt på cellene C2 - F2. Diagnosekoden, i dette tilfellet CP, kan variere i antall karakterer Er problemstillingen klar? På forhånd takk for hjelpen Anders eksempel.pdf Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) MID(B2;6;2) Eksempel i Libre office.. Celle B2 Fra 6. tegn og den neste 2 tegnene.. Men litt verre med ulik lengde ja.. Endret 11. juni 2014 av PROuser Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Du er ganske så avhengig av at det er et visst system i denne tilsynelatende kaotiske tekststrengen. Finnes det diagnoser med mellomrom? I så fall blir dette mye mer vanskelig? Er det alltid et komma som sier fra når rammenummer XR5 1 er over? Er det alltid et mellomrom etter rammenummer M5 2? Du kan prøve disse formlene og se om de fungerer for deg. Kolonne C: =DELTEKST(B2;11;FINN(" ";$B2;11)-11) Kolonne D: =DELTEKST($B2;FINN(D$1;$B2)+LENGDE(D$1)+1;(FINN(",";$B2;FINN(D$1;$B2)+LENGDE(D$1)+1))-(FINN(D$1;$B2)+LENGDE(D$1)+1)) Kolonne E: =DELTEKST($B2;FINN(E$1;$B2)+LENGDE(E$1)+1;(FINN(" ";$B2;FINN(E$1;$B2)+LENGDE(E$1)+1))-(FINN(E$1;$B2)+LENGDE(E$1)+1)) Kolonne F: =TRIMME(DELTEKST(B2;(FINN(F$1;$B2)+LENGDE(F$1)+1);10)) Lenke til kommentar
Aringsjo Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Takk for svar, skal få testet det ut i løpet av dagen. Det er alltid komma mellom de ulike paramterene som skal deles opp. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Jeg kjenner ikke oppgaven eller arbeidsflyten, så jeg aner ikke om dette er praktisk for deg. Du bør uansett kunne dette: Merk cella/cellene med informasjonen. Gå til meny Data > Tekst til kolonner, velg Separert og komma som separator, klikk Fullfør. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Aringsjo Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 Takk for svar, problemet er at tekstestrengen ikke er systamatisert på noen måte, dvs noen ganger starter strengen med Diagnose, andre ganger dersom Diagnose ikke er utfylt så kan strengen starte med Ramme nr osv, og jeg må ha de ulike parameterne inn i tilhørende definerte felter. Har testet med måten du foreslår, så den kommer jeg ikke i mål med. Anders Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Hvis det ikke er system i noen ting så er dette rimeligvis kul umulig. Men det ville hjulpet de som prøver å hjelpe deg å få vite det istedetfor å få servert ett eneste eksempel på data som nå altrå ikke er representativt. Hvis det er system i noe, prøv å forklare på nytt, og legg litt arbeid i det. Lenke til kommentar
Aringsjo Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 Beklager at jeg var uklar i problemstillingen, skjønner at dette blir vansklig å løse på en måte hvor man får satt det i system. Uansett, takk til alle som har forsøkt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå