Thombr86 Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 har kryptert en fil i windows xp for at ingen andre skulle få tak på den. brukte windows' innebygde krypteringsprogram. var så uheldig at jeg måtte reinstallere winxp og da forble filen kryptert og jeg har ingen mulighet for å dekryptere den er det noen som vet av et dekrypterings program. Lenke til kommentar
Ralek Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Dette har vært diskutert tidligere i forumet, og så vidt jeg vet fant ikke vedkommende ut av det heller. Man krypterer jo "for a reason" - Ralek - Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 men det må jo gå an å dekrytere en ting. fila mi ble jo kryptert "for a reason" men jeg får ikke dekryptert den "for a reason" som er MICROSOFT SIN FEIL! Lenke til kommentar
tasle Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Sånn uten videre får du ikke dekryptert filene. Det beste du kan håpe på er at pfx-filene og cer-filene (sertifikatfiler) er intakte etter at du reinstallerte Windows. Søk etter de på diskene dine - mest sannsynnlig ligger de på c-disken. Logg deg inn som administrator og importer disse sertifikatene ved å høyreklikke på hver og en av de etter tur, og importer de til ditt personlige sertifikatlager. Når det er gjort kan du prøve hake bort kryptering for å sikre data på de filene/mappene det gjelder - og håpe på det beste. Hvis de rette sertifikatene er funnet så ordner det seg. En generell advarsel til alle som vil kryptere data, ikke gjør det med MS sitt opplegg, uten at du tar en backup av sertifikatene til en diskett ! Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 men det må jo gå an å dekrytere en ting.fila mi ble jo kryptert "for a reason" men jeg får ikke dekryptert den "for a reason" som er MICROSOFT SIN FEIL! Å skylde på Microsoft her er feil. De gjør jobben sin faktisk i denne saken. Hadde vært mer kritisk til Microsoft, om du kunne bare ha brukt et brukernavn og passord for å decryptere filen. Forsøkte å hjelpe en annen stakkars person, uten så mye hell, i denne tråden her Mitt råd er å ikke kryptere filer med den innebygde krypteringen, om du ikke benytter en konto som er tilknyttet et domene/Active Directory. Dette for at vi it-folkene ikke vil finne på å reformatere/ødelegge domenet/ad'en uten en meget meget sterk grunn. Se tråden og linkene for mer info. Det finnes også en link til et program som kan muligens kanskje hvis du er heldig og du har vært framsynt nok til å tenke på det og ikke minst ha flaks hjelpe deg på veien mot å redde filene dine. PS. Den siste setningen i avsnittet er designet for å være svært vag, slik at ikke du kommer til å si at jeg har lovet deg noe, hvis du finner på å kjøpe programmet. :wink: Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 du prater om active directory og domener og annet nettverk dilldall..... så jeg må bare legge til en opplysning som "kan" være vesentlig. pc'en har ikke internett/nettverk i det hele tatt til vanlig. må vel lese den tråden du linka til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå