Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tap av motoreffekt

Anbefalte innlegg

Jeg har et utrolig irriterende problem med min Toyota Avensis 2004-mod - diesel!

I det siste har den begynt å tulle med meg under kjøring ved at den plutselig ikke orker å gi mer gass, ennå jeg klemmer pedalen ned. Når dette skjer, så ryker det veldig svart eksos. Men plutselig kan den få motorkraft igjen, og jeg kan kjøre som normalt inntil videre.

Dette kan skje ofte og flere ganger på samme kjøretur, men også mer sjeldent, kan også gå 1-2 mnd mellom hver gang.

Den stopper også noen ganger på tomgang, og når jeg starter den igjen så lyser det varsellamper i dashbordet: Motorlampa, VSC og TRC OFF.

Bilen starter uten problemer ellers.

Har hatt den på verksted og hatt feilsøking flere ganger. Første feilmelding viste feil med dyse, andre gang viste feil med dieselpumpe, mens tredje gang viste den ikke feil på noe av dette. Har skiftet dieselfilter og luftfilter uten at det hjalp nevneverdig.

Verkstedet mener at det kan være EGR-ventil, men mistenkte også at det kunne være dieselpumpa som måtte byttes. De har utelatt at det er feil med noen dyser.

Den har også begynt å "brumme" litt når jeg starter den, og når jeg gir gass.

Noen som har noen formening om hva dette kan være? Har ingen interesse av å bytte dieselpumpe eller EGR-ventil før jeg vet 100% at det er dette som er feil, for det er kostbart! Bilen har ruslet 263 000 km.

Endret av Maskeladden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Partikkelfilter bør ikke gi periodiske problem. Jeg mistenker EGR eller turbo. Treghet i avlastningsmekanismen i turboen kan gjøre at den låser seg i "redusere ladetrykk-modus" slik at motoren får et kraftig underskudd av luft. Det gir igjen svartrøyk. Pip åpen EGR kan gi liknende symptomer.

Lenke til kommentar

Hvilket verksted bruker du? Frittstående, merkeverksted? Har du hatt feilkodene P2002 eller P0400 ?

Start med å rens EGR ventilen og vurder hvor mye koks det er i resten av systemet. Det er 6 bolter. Ta gjerne bilde. Er det mye koks er bare EGR ventilen en følgeskade og det blir kortvarig fiks.

Når EGR henger mister du all motorkraft og det ryker svart. Å rense den skal hjelpe. Lys også igjennom med en lommelykt å se til at den er helt stengt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...