Gå til innhold

Skal "hacke" dørtelefonen med RaspberryPi, valg av motstand og rele


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Siedle BTS 750-02 dørtelefon. Denne ønsker jeg å "hacke" med min RaspberryPi.

 

Det jeg ønsker er kort og greit å gjøre to ting:

- Registrere at det ringer på

- Låse opp døren

 

Som en bonus så hadde det også vært fint å:

- Sette "stille modus" (altså at jeg slipper å høre at det ringer på)

 

 

Det meste av programmeringen og hvordan jeg ønsker å bruke dette er greit for meg. Det jeg skal bruke dette til er å kunne styre ytterdøren fra mobilen eller lignende.

 

 

Hele calling-anlegget går på 18v. Jeg ser for meg to alternativer, men det er her jeg trenger hjelp.

 

Alternativ 1:

Registrere at det ringer på: Et rele med 18v som styrer rele'et og en 2v krets fra RaPi til GPIO-pin på RaPi'en

Låse opp døren: Et rele med 2v fra GPIO-pin på RaPi som styrer en 18v kurs på dørtelefonen.

 

Er dette en god løsning? Evt hvilke to rele'er trenger jeg for dette?

 

 

Alternativ 2:

Registrere at det ringer på: Bruke motstander til å få 18v kursen fra dørtelefon-(ringe funksjonen) ned til ca 2v og rett inn på GPIO på RaPi'en.

Hvis dette er en god mulig løsning så trenger jeg litt hjelp til hvilke motstander jeg trenger. Det ville spart meg for en del jobb + et rele.

 

 

Jeg tenker uannsett at et rele for å låse opp døren er nødvendig, men jeg er veldig veldig åpen for tilbakemeldinger!

 

 

 

Håper på å få litt hjelp fra forumet, jeg legger gjerne ut alt av kildekode og fremgangsmåte på min RaspberryPi for å få til dette for at andre skal kunne nyte godt av dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for alternativ 2. En spenningsdeling mellom to motstander er veldig enkelt å få til. Det du trenger å vite er hvor mye strøm du får lov til å belaste 18 V kretsen med, og hvor mye effekt motstandene dine tåler.

Resistive_divider.png

(Bilde: Wikipedia)

 

chart?cht=tx&chl=V_{in} er 18 V signal fra dørklokken.

chart?cht=tx&chl=V_{out} er 2 V signal til RPi GPIO.

 

Jeg regner at GPIO-pinnene på RPi har veldig høy motstand (typisk Mega-ohm), så jeg ser bort i fra det bidraget. Da vil spenningen inn på RPi være bestemt av:

chart?cht=tx&chl=V_{out} = V_{in} \frac{R_2}{R_1 + R_2}

Dette kan snus om til

chart?cht=tx&chl=\frac{R_2 + R_1}{R_2} = 1 + \frac{R_1}{R_2} = \frac{V_{in}}{V_{out}} = \frac{18}{2} = 6

Dermed:

chart?cht=tx&chl=\frac{R_1}{R_2} = 5 eller chart?cht=tx&chl=R_1 = 5 \cdot R_2

 

Nå har du to ukjente, chart?cht=tx&chl=R_1 og chart?cht=tx&chl=R_2. Samtidig vet du at strømtrekket blir:

chart?cht=tx&chl=I = \frac{V_{in}}{R_1 + R_2} = \frac{V_{in}}{5 \cdot R_2 + R_2} = \frac{V_{in}}{6 \cdot R_2}

som kan snus til:

chart?cht=tx&chl=R_2 = \frac{V_{in}}{6 \cdot I}

 

Velger du deg et strømtrekk på f.eks 1 mA (0,001 A), så får du chart?cht=tx&chl=R_2 = \frac{18}{6 \cdot 0.001} = 3000\, \Omega

Og chart?cht=tx&chl=R_1 = 5 \cdot R_2 = 15000 \Omega

 

Til slutt sjekker vi at effekten i motstandene ikke overskrider maksimale verdier. I mitt eksempel blir der

chart?cht=tx&chl=P_1 = (V_{in} - V_{out}) \cdot I = (18-2) \cdot 0.001 = 16\, mW

chart?cht=tx&chl=P_2 = V_{out} \cdot I = 2 \cdot 0.001 = 2\, mW

Det burde gå veldig bra for de fleste motstander.

 

Kanskje burde du putte en liten kodensator i parallell med R2 også, for å filtrere vekk eventuelle spikes, feilring eller liknende. Med R1 på 15 kOhm kan en 70 nF kondensator (ca. 2 ms delay) passe greit.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at dette er en leilighet i et bygg med flere boenheter, sant?

I så fall så er det ikke spenningen på anlegget som styrer telefonen. Dørtelefonen er koblet til en buss, som det går (mest sannsynlig digitale) signaler på.

Det enkleste sett fra et kretsmessig synspunkt er og koble RaspberryPI'en direkte til kretskortet på dørtelefonen. Knappene for styresignaler, og utgang for buzzer / piezoenhet for å detektere "ringe på" signal. Da vil du sannsynligv is slippe behovet for reléer også.

 

Ulempen kan være at det vil kreve litt arbeid å finne de riktige punktene og koble seg til på kretskortet, hvis du ikke har krets-skjema for selve dørtelefonen.

Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at dette er en leilighet i et bygg med flere boenheter, sant?

I så fall så er det ikke spenningen på anlegget som styrer telefonen. Dørtelefonen er koblet til en buss, som det går (mest sannsynlig digitale) signaler på.

Det enkleste sett fra et kretsmessig synspunkt er og koble RaspberryPI'en direkte til kretskortet på dørtelefonen. Knappene for styresignaler, og utgang for buzzer / piezoenhet for å detektere "ringe på" signal. Da vil du sannsynligv is slippe behovet for reléer også.

 

Ulempen kan være at det vil kreve litt arbeid å finne de riktige punktene og koble seg til på kretskortet, hvis du ikke har krets-skjema for selve dørtelefonen.

Ja du har nok rett der, men tanken min var å bare "koble" meg på ved bryterene og buzzeren, slik du sier. Så for selve bryteren for å åpne så bør jeg da nok anvende et relè(?) også noe alà det Endrebjo foreslår for buzzeren for å "oppdage" når det ringer på?

 

Jeg har prøvd å se litt på relèer, uten at jeg har blitt noe stort klokere av det, er det noen som har forslag for et rele med en "styringsstrøm" på 2v for en 18v krets?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Med en styrespenning på bare 2V så klarer du ikke å drive et vanlig rele. Men du kan bruke denne spenningen til å åpne en transistor (BC337) og så la transistoren dra kollektor ned til jord slik at releet får nødvendig driftsspenning. Valg av spenningskilde for å dra til releet er en annen sak. Har du 18VDC tilgjengelig så kan du sikkert bruke det. Releene er ofte på 12 eller 24V, så det er mulig du bør sette på en spenningsregulator i tillegg. Husk å sett på en sperrediode over relespolen, samt en liten resistor i serie med Basis på transistoren (prøv med 10 - 22 Ohm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...