Joachim|24 Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Heisann folkens! Jeg har nå en AMD Athlon XP 1800+ med 256mb ddr, så jeg vurderer å oppgradere/kjøpe ny sånn i nærmeste fremtid. Og i den anledning vil jeg spørre folket her (som forhåpentligvis er litt geeker, og dermed har peiling på slikt) om forslag til ny datamaskin. Jeg vil ikke ha absolutt det beste, for vil ikke punge ut for mye. Så noe mellom 4000-6000 kroner er jeg nok villig til å betale for. Maskinen skal være så stillegående som mulig (i og med at den skal stå på 24/7 på soverommet mitt). Skal bruke den til spill, web, maya (3d) og film, så det må være litt fjutt grafikkmessig. Dessuten trenger jeg litt trøkk fra ramdelen også, siden jeg skal rendre masse. Og når det gjelder kabinett, trenger jeg ikke det største og mest fancy, så lenge den har bra kjøling og stillegående. 19" skjerm har jeg, så skjerm trenger jeg ikke. (Høres sikkert ut som en dum idiot som spør om alt dette, men kunne sikkert funnet alt selv. cluet er at jeg får høre tips og erfaringer fra andre som har kjøpt/bygget pc) takker for alle svar! Lenke til kommentar
Ohord Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Intel kutter prisene sine straks. Er vel verdt å vente litt? Lenke til kommentar
Joachim|24 Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 nja.. vil uansett høre hva folk her mener.. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Intel's priskutt er ventet i slutten av måneden. Vent til da og kjøpt en 2.4C Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Ville spandert på meg en stillegående PSU, da standard strømforsyninger ofte støyer litt mer enn hva jeg liker i hvert fall. En stillegående CPU-kjøler er ikke vanskelig å finne. Og da gjenstår vel bare grafikkortet som vesentlig støykilde, kanskje et ATI 9600 m/u PRO med passiv kjøleribbe kunne være noe, helt stillegående det. Duger jo til det meste det kortet der... Har ikke tid til finne fram linker til alt dette nå da jeg er på vei ut døren. Du har jo XP 1800 fra før, regner med du tenker på en ny AMD CPU i det samme hovedkortet? Blir jo billig det, pluss doble rammen din kanskje. Lenke til kommentar
Leshrac Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Intel's priskutt er ventet i slutten av måneden. Vent til da og kjøpt en 2.4C når Intel kutter prisene sine den 26. slutter de å selge 2,4C så den blir borte, 2,6C settes derimot ned til prisnivået 2,4C er på nå Lenke til kommentar
Joachim|24 Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Har ikke tid til finne fram linker til alt dette nå da jeg er på vei ut døren. Hadde du giddet å gjøre det når du har tid? Er ikke så inn i akkurat dette med "modifisering" på hardware og sånt... Du har jo XP 1800 fra før, regner med du tenker på en ny AMD CPU i det samme hovedkortet? Blir jo billig det, pluss doble rammen din kanskje. Har tenkt tanken, men hovedkortet mitt støtter bare opp til XP 2000 eller XP 2200 så må nok ha nytt hovedkort... Lenke til kommentar
sparks Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 2200XP holder, kjøp heller en god cpu vifte og klokk den opp til 2500, putt inn 1gb ram, og du ligger under 3000kr.. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 av skjermkort... kanskjer Shapphire 9600pro Ultimate (ca 2000kr) på komplett. vifteløs og god! ellers kan du jo kjøpe vannkjøling cpu/gpu(2500kr) og drite i cpu kjølerog du kan kjøpe ett annet skjermkort! Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Anbefaler denne psu'en fra Fortron/Source. Har lillebroren på 300W selv, og den er perfekt. Meget stillegående (jeg er veldig kresen), og så kjøler den bra også. CPU kjølere? Selv bruker jeg en 12 dB papst vifte på en Alpha PAL8045, men det holder nok ikke til noe XP2500+ aktig og oppover. Det er mange som skryter av Silent Twin (har aldri prøvd den selv). Ellers kan du prøve en SLK-900 med en rundt 20 dB papst vifte. Harddisken er også viktig. Min aldrende Quantum disk er det som bråker mest hos meg. Sikler litt på f.eks denne fra Samsung. Bare ikke kjøp Seagate's 7200.7 serie, for de er ikke så bra som de tidligere Barracuda modellene. Og når du først kjøper hovedkort, så prøv å få tak i ett med passiv kjøling av northbridgen. Ellers kan du klatte på denne fra Zalman. Bare til slutt må jeg få si at å tro at du får en maskin med de kravene du stiller til 4000-6000 kr, er ganske optimistisk... Lenke til kommentar
bambam Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 når Intel kutter prisene sine den 26. slutter de å selge 2,4C så den blir borte, 2,6C settes derimot ned til prisnivået 2,4C er på nå Du fikk med nettop til og utføre ukens første impulskjøp Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Harddisken er også viktig. Min aldrende Quantum disk er det som bråker mest hos meg. Sikler litt på f.eks denne fra Samsung. Bare ikke kjøp Seagate's 7200.7 serie, for de er ikke så bra som de tidligere Barracuda modellene. hva er dårlig med 7200.7 serien? har en selv og er strålende fornøyd, støyer minimalt og er rask nokk. (har s-ata utagaven) hadde maxtor før. den var nok litt raskere, men så hadde den en iriterende høy "kvine/whine" lyd. Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 AMD Athlon XP2500+ (Boxed) Abit NF7-S 2.0 Chieftec Dragon m/360W Sapphire Radeon 9600 XT Corsair XMS PRO PC3200 512DDR dette kom på 5.5k Utrolig mye for prisen. Vet ikke om du trenger HDD? Uansett, ville jeg helelr bettalt 1k mere for og få det der. Kjøp en lik minne brikke til senere. Det er nemmelig RAM i topp kvalitet... Lenke til kommentar
Joachim|24 Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 vel... maskin mellom 4-5k skal da ikke være så optimistisk men en western-disk bråker da ikke mye, og den er attpåtil billig og bra. (har en selv på 120gb, men bruker konstant 99% av den - uansett hvor mye jeg sletter omtrent..hehe) har egentlig funnet ut av at ram og skjermkort er det som må prioriteres, men cpu'en må ikke komme under 2.4ghz tror jeg... så en 2.4ghz med 1gb ram og et radeon-kort (ellerno) burde vel funke fett? når det gjelder å få pc'n til å være mest mulig stille, hvilke modifiseringer bør jeg kjøpe/vurdere? (bytte ut cpu'en i et kabinett? ta bort vifta på skjermkort og sette på kjøleribbe? ekstra vifter? etc..) Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 vel... maskin mellom 4-5k skal da ikke være så optimistisk Vel, jeg venter i spenning til du har bestemt deg for hva du skal kjøpe, og se om du holder deg under grensa. men en western-disk bråker da ikke mye, og den er attpåtil billig og bra. Da er vi ikke enige i definisjonen av "stillegående". Da vil sikkert en 7200.7 disk fungere utmerket for deg. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Du får aldri i verden en slik maskin du etterspør for 6000 kr uten gjenbruk av noen av dine gamle deler. Vi trenger en presisering av hva du har, og hva du ønsker å kunne gjenbruke. - Skjerm, den er som du sier sikkert bra nok. - Tastatur og mus? Gjetter på gjenbruk. - Kabinett? Du skriver at du vil han nytt, men trenger du det egentlig? Det kan hende det holder med ny PSU. - CD brenner/DVD spiller. Har du det fra før som kan gjenbrukes? - Minne - du har vel DDR SDRAM PC2100, så det må byttes hvis du oppgraderer til XP2500+ eller bedre. - Harddisk? Du har sikkert en helt OK (men full!) fra før. Hvis du skal bytte det meste, så kan det hende det lønner seg å selge en fungerende maskin, da uten skjerm/mus/tastatur. Lenke til kommentar
Leshrac Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 når Intel kutter prisene sine den 26. slutter de å selge 2,4C så den blir borte, 2,6C settes derimot ned til prisnivået 2,4C er på nå Du fikk med nettop til og utføre ukens første impulskjøp Lenke til kommentar
shit89 Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Du kan droppe to grandiser og en cola og kjøpe seagate istedet for western digital. Det er ren prioritering Lenke til kommentar
SunMaster Skrevet 21. oktober 2003 Del Skrevet 21. oktober 2003 alt som heter WD disker hvis du skal ha en *stillegående* maskin. Seagate, Maxtor, Samsung, Hitachi (IBM) ligger alle 8-10db lavere i støynivå, dvs. du kan hive inn 3 disker fra konkurrentene og ha samme støynivå som EN WD disk. Jeg skal love deg det er forskjell på 25-27db idle og 36. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå