Gå til innhold

Fant en 333MHz PC, Hvilke bruksområder? søppel?

Anbefalte innlegg

Tidligere i dag skulle jeg kaste en gammel skriver og fant en PC i elektronikk-søpla på jobben. Den fungerer helt fint (er WinNT på den) og jeg lurer på hva den kan brukes til..

Spesifikasjoner: PentiumII 333MHz, 128MB PC100 ram (32+23+64 MB), 4,3GB harddisk 5400 rpm, 2 USB porter, Nettverkskort, 2 ledige PCI spor, 3 ledige ISA spor, ledig AGP-spor, CD-rom, floppy, og Hovedkort med i443 LX chipsett (dvs. max 66MHz FSB), innebygd skjermkort.

Hva kan jeg bruke denne til? Filserver hjemme? Stue-PC? Kan jeg spille video på den om jeg skaffer er skjermkort med TV-ut? Eller er den så dårlig at dere ville kastet den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må fikse hovedkortet så det støtter bedre ram, pc4000 eller no :p Så kjøper du den værste vifta, setter pcen i et chieftec kabinett med 4 kab vifter og masse stæsj, klokker den til 2,5ghz og lever livet !

Yess... hehe. For jeg hadde jo i tankene å bruke mange tusenlapper på å overklokke den gamle sinken.. For den må jo klokke bedre nå enn før den var innkjørt skikkelig... 2,5GHz: no problemo! :lol:

Andre forslag?

Lenke til kommentar

Ikke hør på sånne tullinger som sparks.

Denne maskinen er ypperlig til server, og da aller helst med linux på. Men litt mer minne hadde ikke skada, for 128 mb er strengt tatt litt lite, uansett bruk. Interessange bruksområder for denne serveren kan være fil/web/proxy/firewall/router/ftp whatever.

Ellers kan du jo bruke kabinettet, og "modde" det til døde. Har gjort det med et på 386'er... Gått løs på kabinettet med drill og vinkelsliper og en vill idé i hodet, og etter 10 min finner du ut at idéen ikke lot seg gjennomføre, eller at du brukte feil verktøy eller noe annet, så du måtte dessverre kaste kabinettet...

Men hvis du er litt mer strukturert enn meg er dette en fin måte å skaffe seg en interessant case-mod. Du står med en gang litt "friere" hvis du vet at utstyret du skal modde ikke koster 10k. Det er betryggende å vite at det ikke gjør noe hvis du ødelegger det.

Lenke til kommentar

Jeg har en som ikke er stort krafigere enn den du nevner her. Jeg har installert FreeBSD 4.7 på den. Den brukes som ftp server, downloadbox, irc osv. veldig kjekk å ha, og tror ikke jeg kunne greid meg uten den. Har ikke vært slått av siden desember eller noe sånt. For all del, ikke kast den :o

Lenke til kommentar

Selv har eg netopp satt sammen en pc bestående av AMD k6 350mhz og kun 32mb ram. Denne fikset eg opp med nettverks kort, geforce2mx, 20GB disk. Denne skal eg bruke som filserver og kanskje webserver men først må eg skaffe meg litt mer minne. Ikke vitsi å ødlegge den. Denne maskinen har eg nå på rommet men skal sette den på gjeste rommet slik at gjester kan surfe når de føler for det. :woot:

Lenke til kommentar

Takk for forslag! Linux har aldri fått et skikkelig gjennomslag på hoved-PC'n min, så dette kan være det store gjennombruddet på den fronten.

FTP og Web-server er vel mest aktuellt. (helst også video og mp3 avspilling om mulig siden den sikkert blir stående i stua)

Kan tenke meg en mest mulig brukervennlig distro. Noen forslag? (Har "luktet" litt på Mandrake, SuSe og Lindows før.) Dette spørsmålet passer vel best under linux-kateogorien, så jeg får vel spørre grundigere der etter hvert. Kjappe svar er likevel velkommen, nye forslag til bruksområder også!

Lenke til kommentar
Takk for forslag! Linux har aldri fått et skikkelig gjennomslag på hoved-PC'n min, så dette kan være det store gjennombruddet på den fronten.

FTP og Web-server er vel mest aktuellt. (helst også video og mp3 avspilling om mulig siden den sikkert blir stående i stua)

Kan tenke meg en mest mulig brukervennlig distro. Noen forslag? (Har "luktet" litt på Mandrake, SuSe og Lindows før.) Dette spørsmålet passer vel best under linux-kateogorien, så jeg får vel spørre grundigere der etter hvert. Kjappe svar er likevel velkommen, nye forslag til bruksområder også!

Jeg ville anbefale en freebsd-server med ftp og slikt, pluss fluxbox som windowmanager (hvis dette er gresk for deg, hyl ut). Freebsd er en veldig god unix med mange funksjoner, tar lite plass kontra suse og er veldig effektiv i bruk. Se også nichotins svar her:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=157134

Kort sagt legger du inn et program med cd /usr/ports/www/mozilla && make install clean (mozilla som eksempel). Stort enklere enn det blir det ikke. I tillegg har du applikasjonen sysinstall, som lar deg konfigurere hele systemet ditt. Det var den veien du har godt jeg gikk også. Likte aldri mandrake, redhat og co, men freebsd viste meg lyset. Freebsd er også ganske enkelt å bruke (du slipper ikke unna manualene, men du lærer en del i prosessen). Lykke til uansett hva du velger for boksen din :)

Du som anbefalte en eldre linux-distro: ikke veldig lurt med tanke på sikkerhetshull, heller en nyere uten så mye bloatware, som feks debian.

Lenke til kommentar
Ikke hør på sånne tullinger som sparks.

Denne maskinen er ypperlig til server, og da aller helst med linux på. Men litt mer minne hadde ikke skada, for 128 mb er strengt tatt litt lite, uansett bruk. Interessange bruksområder for denne serveren kan være fil/web/proxy/firewall/router/ftp whatever.

Ellers kan du jo bruke kabinettet, og "modde" det til døde. Har gjort det med et på 386'er... Gått løs på kabinettet med drill og vinkelsliper og en vill idé i hodet, og etter 10 min finner du ut at idéen ikke lot seg gjennomføre, eller at du brukte feil verktøy eller noe annet, så du måtte dessverre kaste kabinettet...

Men hvis du er litt mer strukturert enn meg er dette en fin måte å skaffe seg en interessant case-mod. Du står med en gang litt "friere" hvis du vet at utstyret du skal modde ikke koster 10k. Det er betryggende å vite at det ikke gjør noe hvis du ødelegger det.

Hei til deg og mr. knows it all :) Les posten min en gang til og få litt humor inn i livet ditt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...