toth Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Eller så sender leietakeren selv en epost til banken hvor han utgir seg for å være XXX. Jeg vet ikke om jeg er et spesialtilfelle som har såpass godt forhold med min bankrådgiver, men uansett, leietager måtte da: - Enten faktisk hacke min e-post, og vite navnet på min bankrådgiver - Eller være såpass god på data at h*n kan fake min adresse som avsender, samt få tak i min signatur og fake denne. I begge tilfeller vil jo jeg få en bekreftelse i retur av min bankmann, og dermed oppdage svindelforsøket. Dette kan jo uansett enkelt unngås ved at man varsler banken pr telefon på forhånd, det kan godt være min rådgiver hadde ringt meg for å bekrefte dersom jeg ikke hadde snakket med ham på telefon tidligere om dette. Stemmen min er jo vanskelig for leietager å fake. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Heisann I dnb som jeg har depositumskontoen utgis depositumkonto på følgene vis (hentet fra deres nettsider). Utleier godkjenner skriftlig til banken at depositumsbeløpet kan frigis. Det kan gjøres slik: Logg inn i nettbanken og send en melding via postkassen Velg Dagligbank og lån, og emne Konto Start meldingen med Depositum, du må oppgi kontonummer, leietakers navn, og dato for når beløpet skal frigis Dersom du har krav på hele eller deler av beløpet må dette oppgis i meldingen Alternativt kan du møte opp på et bank- eller postkontor. Jeg har nå vært i kontakt med kundeservice til banken xx antall ganger og de sier stort sett det samme hver gang, at de ikke har mottatt noen avsluttning på kontoen. Huseier derimot sier han har sendt og hver gang jeg purrer sier han at han skal gjøre det igjen. Mens jeg sitter her og får ikke gjort en dritt... Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Heisann I dnb som jeg har depositumskontoen utgis depositumkonto på følgene vis (hentet fra deres nettsider). Utleier godkjenner skriftlig til banken at depositumsbeløpet kan frigis. Det kan gjøres slik: Logg inn i nettbanken og send en melding via postkassen Velg Dagligbank og lån, og emne Konto Start meldingen med Depositum, du må oppgi kontonummer, leietakers navn, og dato for når beløpet skal frigis Dersom du har krav på hele eller deler av beløpet må dette oppgis i meldingen Alternativt kan du møte opp på et bank- eller postkontor. Jeg har nå vært i kontakt med kundeservice til banken xx antall ganger og de sier stort sett det samme hver gang, at de ikke har mottatt noen avsluttning på kontoen. Huseier derimot sier han har sendt og hver gang jeg purrer sier han at han skal gjøre det igjen. Mens jeg sitter her og får ikke gjort en dritt... Du må si at leieforholdet er avsluttet, da vil banken sende brev til utleier og du vil få pengene hvis han ikke går til sak mot deg (hvis det er mangler som du sier det ikke er her da). Utleier i situasjonen din har nok ikke gjort noe for å avslutte kontoen, men gjør du det her tar det maks 5 uker så får du iallefall pengene. I melllomtiden kan du fortsette å mase. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Okei vet du hva ifno jeg må sende inn og til hvilken mail? Er som sagt dnb. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Okei vet du hva ifno jeg må sende inn og til hvilken mail? Er som sagt dnb. Du skal bare si fra at du vil kreve ut sum x fra depositumskonto pga. utleier er lat og ikke avslutter konto. si at du har vært i kontakt flere ganger. Skjema får du i banken. Jeg måtte gjøre det samme et år, selv om det kun kreves en telefon fra utleier skal en ikke undervurdere hvor lite bolighaier bryr seg om du får depositumet ditt. Hvis utleier ikke vil utbetale depositumet, må leietaker sette fram et skriftlig krav overfor banken. Banken skal da skriftlig varsle utleieren om kravet, og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt hvis utleieren ikke innen 5 uker etter at varselet ble mottatt, dokumenterer å ha reist søksmål. Endret 20. juni 2014 av Sampson Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Jeg husker ikke den eksakte formuleringen i lovteksten. Tror den faktisk gir rom for "ikke skriftlige henvendelser" men slike "prosesser med et juridisk innhold" pleier alltid å kjøre enklest og greiest når den baseres på skriftlig dokumentasjon. Vet ikke hvor Sampson hentet teksten over fra, om det er lovteksten (trodde ikke det) men uansett så bør dette prinsippet om skriftlig saksgang etterleves. Var nylig borte i en slik sak der leietager hadde argumentert muntlig, i lange tider, uten å komme noen vei. Når framgangsmåten slik som beskrevet av Sampson over ble tatt i bruk så løsnet det hele ganske raskt. (Huseier gikk faktisk til sak, men saken ble hurtig hevet ved et forlik, der leietaker fikk tilbake det aller meste av det beløpet som var innbetalt som depositum. Huseier gjorde i utgangspunktet krav på et ganske stort innbetalt depositum på grunn av ganske bagatellmessige forhold.") Endret 20. juni 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå