Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Få tilbake depositumspenger for leilighet

Tmz

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har flyttet ut av leiligheten min å venter på depositumpenger og er litt usikker på hvordan dette fungerer. Det er brukt en ordentlig depositumskonto. Huseier sa han skulle frigi depositumspengene mine og at jeg ikke trengte å kontakte banken i det hele tatt og at pengene autokmatisk ville komme på min konto. Det har gått over 1 uke nå og jeg har enda ikke fått noen penger. Er litt avhengi av disse pengene da jeg er nylig ferdig som student og fortiden ikke har noen inntekt. Må jeg selv ta kontakt med banken eller noe? Og hvor lang tid tar dette normalt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt sett er det du som kontakter banken for å få ut pengene. De sender da forespørsel til huseier om han har noen krav, eller om de kan utbetale dem. Dersom han ikke kommer med krav innen fristen (husker ikke i farten hvor lang tid han har på seg), så blir pengene utbetalt til den kontoen du har bedt om.

Lenke til kommentar

Man bør sende en skriftlig henvendelse til banken om å få overført beløpet til egen konto.

Banken vil så sende en forespørsel til utleier. Utleier vil da måtte protestere mot utbetalingen ved å reise søksmål.

Hvis utleier har forholdt seg passiv i en periode, tror det var 5 uker, så blir beløpet automatisk utbetalt til leietaker. Se paragraf 3-5

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Eg ville ha ringt banken uansett, berre for å være sikker på at utleiger har tatt kontakt med banken slik som han sa.

Normalt sett så er det du som leigetaker som kontakter banken med krav om utbetaling av depositumskontoen. Banken tar då kontakt med utleiger, og utleiger får tre veker på seg til å rette krav om heile eller deler av depositumet.

Dersom banken ikkje høyrer noke innan fristen så får du utbetalt pengane.

Dersom utleiger har krav så må krava dokumenterast, dersom du er uenig så må dere innom forliksrådet og eventuellt vidare i rettsvesenet før pengane kan utbetalast.

Dersom utleiger sa han skulle ordne dette så burde du eigentleg få pengane nesten med ein gong då eg antar at dette betyr at utleiger då gir beskjed om at han ikkje kjem til å rette krav om depositumet. Då treng ikkje banken å vente i tre veker.

Så det kan godt være at det berre er banken som er treig, men det skader ikkje at du ringer for å dobbeltsjekke at banken har fått beskjed om at depositumskontoen skal avsluttast.

Lenke til kommentar

Stort sett enig, og en ting til ..

Skulle utleier ønske en forholdsvis mindre del av depositumet som erstatning for ett eller annet, så vil man kanskje ofte komme bedre ut av det som leietaker ved å gjøre opp, i stedet for å la tingene dra ut de 5 ukene eller eventuelt å gå veien via en rettstvist.

Ved et eventuelt slikt oppgjør så bør det framgå at ett av avtalevilkårene er at depositumet skal frigis til utbetaling til leietaker.

Lenke til kommentar

Var du med i banken når kontoen ble opprettet?

Ja.

Kona til huseier var med å så gjennom leiligheten og sa at alt var i orden, og har hele tiden hatt en god dialog med huseier så regner med at det går i boks. Men 5 uker var litt lenge..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men 5 uker var litt lenge..

Digresjon;

Jeg friga for litt siden et beløp som hadde stått på depositums konto siden 1998 (saken var altså avsluttet for nesten 16 år siden). Noen har for mye penger....

Lenke til kommentar

Jeg snakket med banken og det har ikke blitt frigitt enda, muligens har huseier glemt det. Jævli irriterenes da jeg trenger pengene og det tar 3 virkedager fra banken har fått beskjed. Har sendt melding til huseier men har ikke fått svar og har ikke hørt noe om at han vil gjøre krav på pengene.. Hva skjer om han isåfall setter seg på bakbeina?

Lenke til kommentar

For å utbetale depositum trenger en bank 3 ting:

- Kontonummer på depositumskontoen

- Leietagers kontonummer (hvor depositumet skal utbetales)

- Utleiers frigivelse, det være seg via tlf, mail eller hva som helst som banken godtar.

Jeg som utleier sendte senest idag mail til min bankkontakt, "kan du betale ut depositumskonto XX til leietager YY på kontonr AA", og fikk senere bekreftelse på utbetaling i retur.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Ja og det er nettopp det de ikke har fått enda, men hvis utleier nekter.. hva gjør jeg ?

Da tar du sjølv kontakt med banken med krav om utbetaling.

Det fine med ein ekte depositumskonto er at det er utleiger som må bevise at han/ho har krav på heile eller deler av depositumet, dersom utleiger ikkje retter eit slikt krav innan 3 veker så vil banken automatisk føre over pengane til din konto.

Hadde det vært ein slik uekte depositumskonto der ein fører pengane inn på utleigers private konto så er det leigetakaren som må tvinge fram krav om utbetaling dersom utleiger nekter å betale utigjen depositumet.

Så gi beskjed til banken om at du vil ha beløpet utbetalt og resten ordner seg automatisk.

Lenke til kommentar

Det fine med ein ekte depositumskonto er at det er utleiger som må bevise at han/ho har krav på heile eller deler av depositumet, dersom utleiger ikkje retter eit slikt krav innan 3 veker så vil banken automatisk føre over pengane til din konto.

Fem uker, etter at varselet er sendt fra banken.
Lenke til kommentar

Det er bare en måte som huseier kan sette seg på bakbeina på. Det er gjennom et rettlsig søksmål. Den varianten sitter nok vanligvis litt langt inne. Det som huseier kan gjøre, det er å trenere saken i 5 uker ved å ganske enkelt gjøre ingen ting. Den raske måten vil være en en avtale med huseier og et oppgjør for eventuel skade eller lignende og så få depositumet frigjort med en gang.

Lenke til kommentar

Bare å ringe utleier og krev penger NÅ! det er dine penger og han beholder dem! Vær streng og bestemt i tonen, kommander han til å frigi pengene med en eneste gang. Sånn kan han da vel ikke holde på! Noen folk er slubberter som må filleristes ordentlig for å få stell på dem...

Lenke til kommentar

Jeg som utleier sendte senest idag mail til min bankkontakt, "kan du betale ut depositumskonto XX til leietager YY på kontonr AA", og fikk senere bekreftelse på utbetaling i retur.

Er virkelig en epost alt som skal til? Rimelig lett å fake en epost fra XXX.

Har vel vært noen saker hvor folk har fått utbetalt store beløp nettopp på denne måten, f.eks. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Storebrand-ble-lurt-for-322444-kroner-av-nettsvindlere-med-svart-darlig-norsk--7582877.html

Lenke til kommentar

Er virkelig en epost alt som skal til? Rimelig lett å fake en epost fra XXX.

Har vel vært noen saker hvor folk har fått utbetalt store beløp nettopp på denne måten, f.eks. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Storebrand-ble-lurt-for-322444-kroner-av-nettsvindlere-med-svart-darlig-norsk--7582877.html

Denne saka er forhåpentligvis eit unntak.

Det skal ikkje være nødvendig med meir enn ein epost. Banken må sjølvsagt kryssjekke opplysningane i eposten mot sine registrerte data.

I utganspunktet skal ikkje svindlere kunne få tak i penger på denne måten.

Dersom rutinene fungerer slik som dei skal så må svindlaren ha mykje bakgrunnskunnskap, samt at det må svikte i fleire ledd.

For det fyrste må svindleren ha korrekt navn på utleigaren og leigetakaren. I tillegg må svindlaren ha kontonummeret til depositumskontoen.

Og sjølv om svindlaren har desse opplysningane og sender eit slikt krav til banken med svindlaren sitt kontonummer så vil oppdage at dette kontonummeret ikkje samsvarer med leigetakaren sitt kontonummer (ofte kontoen som depositumet blei innbetalt frå). Mange banker nekter også å betale ut depositumet til kontoer i andre banker og tilbyr kun overføring til anna konto i samme bank, eller kontantutbetaling mot ID.

Og sjølv om dette svikter, så må fortsatt banken kontakte utleigaren. Utleigaren må forstå at noke er galt dersom han/ho får ein forespørsel om utbetaling av depositumet dersom leigeavtalen ikkje er oppsagt.

Så i tillegg til å ha dei nødvendige kontoopplysningane så må svindleren 'time' svindelen slik at eposten blir sendt i rette tidsrommet i forhold til oppsigelse av leigeavtalen.

Innen desse 5 vekene der kravet blir ståande i påvente av svar frå utleiger så vil banken med stor sannsynligheit motta eit ekte utbetalingskrav frå den faktiske leigetakaren. Dette er også noke som banken normalt sett skal oppdage umiddelbart at det foreligger to utbetalingskrav på det samme beløpet til to forskjellige kontoer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...