Gå til innhold

Er det nødvendig å klippe plenen på søndager?

Anbefalte innlegg

Er det nødvendig å klippe plenen på søndager?

Nei, det er selvsagt ikke nødvendig.

Men hva som er nødvendig eller ei har lite betydning i denne sammenheg. I Norge har vi Lov om helligdager og helligdagsfred..

Merk særskilt paragraf tre i lovteksten.

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

Du kan altså stoppe naboen med loven i hånd. Føyer ikke gjeldene nabo seg etter dette, tilkaller du politiet og eventuelt styret/velforeningen i borettslaget etc.

Så enkelt er det med den saken.

Lykke til. Selv om det finnes en lov for det, så tror jeg ikke du alltid vil nå fram. Politiet har ofte viktigere ting å ta tak i.

Det mest velfungerende er nok å ta den tunge dialogen med naboen, i håp om at han/hun føyer seg etter ditt ønske om ro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til trådstarter: Er det virkelig nødvendig å hamre løs på jernklokker med hammer på søndagen, den eneste hviledagen vi har? Det er nemlig noen som holder til i et bygg like ved meg, som bruker noe helt jævlig på søndagene. Virker ikke som det har noen nytteverdi heller, slik som plenklipping har - virker som de gjør det bare for å være jævlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til trådstarter: Er det virkelig nødvendig å hamre løs på jernklokker med hammer på søndagen, den eneste hviledagen vi har? Det er nemlig noen som holder til i et bygg like ved meg, som bruker noe helt jævlig på søndagene. Virker ikke som det har noen nytteverdi heller, slik som plenklipping har - virker som de gjør det bare for å være jævlig.

Er poenget ditt at sålenge det finnes noen religiøse som gjør noe, så må det være greit for andre å gjøre det også?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

... det eneste som for meg skiller det fra en hvilken som helst annen dag er at de fleste butikkene er stengt.

Hm, og hvorfor er butikkene stengt?

Tja er helt unødvendig at butikkene er stengt nå i 2014 på søndager, du kan se på andre land der finnes det ikke sliker regler, men det blir vel som å ta opp vin og ølsalg i butikk det blir ramaskrik.

Jeg kunne ikke gitt mere faen i hva folk gjør på søndager, alle får klippe plenen om de vil så lenge de ikke starter klokken 7 om morgenen, samme med helligdager for min del, jeg er ikke religiøs så jul/påske spiller ingen rolle om jeg har ting som må gjøres når jeg får litt ekstra fri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

... det eneste som for meg skiller det fra en hvilken som helst annen dag er at de fleste butikkene er stengt.

Hm, og hvorfor er butikkene stengt?

Tja er helt unødvendig at butikkene er stengt nå i 2014 på søndager, du kan se på andre land der finnes det ikke sliker regler, men det blir vel som å ta opp vin og ølsalg i butikk det blir ramaskrik.

Jeg kunne ikke gitt mere faen i hva folk gjør på søndager, alle får klippe plenen om de vil så lenge de ikke starter klokken 7 om morgenen, samme med helligdager for min del, jeg er ikke religiøs så jul/påske spiller ingen rolle om jeg har ting som må gjøres når jeg får litt ekstra fri.

Virkelig, blir det ramaskrik? Ganske mange mener dagens regler ikke er spesielt meningsfylte.

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo ikke ulovlig å holde åpent på søndager, alle Joker-butikkene er åpne 09-23 på søndager også. Bunnpris også. Oftest butikker drevet av "våre nye landsmenn" som ikke tar så hardt på disse helligdagsreglene.

Seriøst hvor mange under 60 er det som går i kjerka på søndager lengre?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er jo ikke ulovlig å holde åpent på søndager, alle Joker-butikkene er åpne 09-23 på søndager også. Bunnpris også.

Dersom butikken er over 100 kvadratmerter, er det ulovlig for den å holde åpent på søndager...

Idiotisk, men sånn er loven.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke ulovlig å holde åpent på søndager, alle Joker-butikkene er åpne 09-23 på søndager også. Bunnpris også.

Dersom butikken er over 100 kvadratmerter, er det ulovlig for den å holde åpent på søndager...

Vi har 3 (egentlig 4) søndagsåpne butikker i bygda. Ganske sikker på at alle er over 100 kvm.

Endret av Pinng
Lenke til kommentar

Vi har 3 (egentlig 4) søndagsåpne butikker i bygda. Ganske sikker på at alle er over 100 kvm.

Enkelte steder med mye turisme har unntak fra loven. Plantasjen og lignende er også unntatt.

Har du virkelig ikke hørt om "brustadbuer"?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...