Gå til innhold

Er det nødvendig å klippe plenen på søndager?

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig må det være lov til å klippe plenen på søndager!! Hvorfor skal det være forbudt på søndag?? Hvorfor ikke Lørdag eller mandag?? Idiotisk!

Det er forskjell på at noe er forbudt, og at man prøver å unngå det.

Jada, man kan like gjerne ha lørdag som rolig-dag. Mindre idiotisk da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen prøver jo å få gjort absolutt alt på en lørdag. Gå å gjøre innkjøp og så male gjerdet elns. (ikke at det støyer særlig da, men det var kun et eksempel på kompatible gjøremål). Så med din tankegang så må innkjøpet gjøres lørdagen når man har ekstra god tid disponibelt, og så må man vente til søndag med å gjøre jobben.

Ellers har den norske kirke som alle andre, sin del av skylden til støy. Det er ikke alle som er like glade for kirkeklokker f.eks. på sin fridag.

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen prøver jo å få gjort absolutt alt på en lørdag. Gå å gjøre innkjøp og så male gjerdet elns. (ikke at det støyer særlig da, men det var kun et eksempel på kompatible gjøremål). Så med din tankegang så må innkjøpet gjøres lørdagen når man har ekstra god tid disponibelt, og så må man vente til søndag med å gjøre jobben.

Ellers har den norske kirke som alle andre, sin del av skylden til støy. Det er ikke alle som er like glade for kirkeklokker f.eks. på sin fridag.

Kirkeklokker er også et hælvetes bråk. Snart kommer det moskeer og der må vi nok regne med hyling og skriking. Man burde se og få stoppet dette spetakkelet. Folk bør ta mer hensyn til meg. :green:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jævlig så nøyaktig det stiger utover ukedagene. Sikker på at dette er representativ statistikk og ikke ablegøyer?

<ironi>Men, dersom det er representativt, så legger jeg ned det å arbeide, å bo sammen med noen og flere ting sporens-strek. </ironi med en dose sannhet i>

Synd man er så avhengige av disse pengene da.

<ironi 2> Er naving svaret? <ironi 2>

Lenke til kommentar

[...]Jeg må nesten spørre: Er det sant at Staten bestemmer når du kan klippe plenen?

Å jadda...

Lov om helligdagsfred

§ 1.Lovens formål

For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.

§ 3.Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Helligdag

En vanlig søndag i seg selv ser da per definisjon ikke ut til å være noen helligdag. Jul, påske med flere, det er det som er de virkelige helligdagene. I det protestantiske Norge. Det er likevel religionsfrihet, selv om man har statsreligion.

Kardinal Vilhelm presiserte derfor at norske bønder stod fritt til å berge høyet på helligdager, eller dra på fiske hvis silden plutselig dukket opp på en helligdag.

26.oktober 1770 ble antallet offentlige helligdager kraftig redusert i tvillingrikene Danmark-Norge. Hele ti helligdager ble avskaffet eller flyttet til den nærmeste søndagen:

Reformen var et resultat av opplysningstiden. Man ønsket å fjerne de siste restene av katolisismen, og mente å øke respekten for helligdagene når det ikke var slik overflod av dem. Dessuten kostet helligdagene staten store summer i tapt produksjon. Ikke minst var de allerede avskaffet av andre protestantiske land

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En vanlig søndag i seg selv ser da per definisjon ikke ut til å være noen helligdag. Jul, påske med flere, det er det som er de virkelige helligdagene. I det protestantiske Norge. Det er likevel religionsfrihet, selv om man har statsreligion.

Kardinal Vilhelm presiserte derfor at norske bønder stod fritt til å berge høyet på helligdager, eller dra på fiske hvis silden plutselig dukket opp på en helligdag.

26.oktober 1770 ble antallet offentlige helligdager kraftig redusert i tvillingrikene Danmark-Norge. Hele ti helligdager ble avskaffet eller flyttet til den nærmeste søndagen:

Reformen var et resultat av opplysningstiden. Man ønsket å fjerne de siste restene av katolisismen, og mente å øke respekten for helligdagene når det ikke var slik overflod av dem. Dessuten kostet helligdagene staten store summer i tapt produksjon. Ikke minst var de allerede avskaffet av andre protestantiske land

Den beste posten i tråden kom til slutt :) Forøvrig er jo hyling og skriking fra barn det verste som finnes, og langt verre enn hagearbeid. En barnefamilie bør ikke kunne kreve ditten og datten dersom de bråker mer selv enn den enslige naboen som skal klippe plenen en gang iblant.

Etter mitt skjønn bør man heller ikke forlange mer av naboer enn ens egen husstand greier. Jeg og min mor kjefter litt innimellom, så vi klager ikke på naboens hund av denne årsaken - for eksempel. Forøvrig kan man saktens diskutere hvorvidt hviledagen faktisk er en hviledag i 2014. Ting er langt mindre strukturert i dag enn før, og det eneste som for meg skiller det fra en hvilken som helst annen dag er at de fleste butikkene er stengt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den beste posten i tråden kom til slutt :) Forøvrig er jo hyling og skriking fra barn det verste som finnes, og langt verre enn hagearbeid. En barnefamilie bør ikke kunne kreve ditten og datten dersom de bråker mer selv enn den enslige naboen som skal klippe plenen en gang iblant.

Forskjellen ligger i kva som er "utilbørlig larm".

Så i tillegg til vurderinga om bråket er upassande på ein helligdag eller ikkje, så må ein også vurdere nødvendigheita av bråket. Arbeid som må utførast med ein gong er lov, det samme er vanlig støy som ein ikkje lett kan unngå, som f.eks barneleik. Barn skal få lov til å leike, men det er lov å gi litt føringar for kva type leik som passer seg på søndag. Søndager er ikkje dagen for å la poden leike med trommesettet.

Normalt sett så blir det ikkje slått ned på plenklipping og andre slike moderate støykilder. Men hagearbeid kan også være så støyande at du får påbud om å legge ned arbeidet, men som sagt så tolererer ein normalt ganske mykje hagearbeid då enkelte bruker hagearbeid som rekreasjon.

Lenke til kommentar

Jo, søndager er helligdager.

AtW

Lenke til kommentar

Etter mitt skjønn bør man heller ikke forlange mer av naboer enn ens egen husstand greier. Jeg og min mor kjefter litt innimellom, så vi klager ikke på naboens hund av denne årsaken - for eksempel. Forøvrig kan man saktens diskutere hvorvidt hviledagen faktisk er en hviledag i 2014. Ting er langt mindre strukturert i dag enn før, og det eneste som for meg skiller det fra en hvilken som helst annen dag er at de fleste butikkene er stengt.

Barneskriking er ille ja. Naboen har satt trampolina i enden av tomta si, rett oppi terrassen min. Heldigvis er disse barna mer interessert i andre ting, og er ikke på trampolina lenge av gangen. Barn kan jeg uansett ikke klage på, for jeg skal vel ha det selv en gang.

Er enig at gressklipperstøy er jevn støy, men det er ganske høylytt når en av de andre naboene klipper plenen inntil husveggen sin, som kanskje er 20 meter unna terrassen. Sist leste jeg en bok, og måtte legge den fra meg. Dette var dog en lørdag, så jeg tok det hele med ro. Hadde det vært på søndag hadde jeg nok sagt ifra.

Lenke til kommentar

Er enig at gressklipperstøy er jevn støy, men det er ganske høylytt når en av de andre naboene klipper plenen inntil husveggen sin, som kanskje er 20 meter unna terrassen.

Heldiggris. Jeg får en eldgammel traktorklipper 10 cm fra veggen. Og det er så lytt at jeg ofte kan høre folk som prater på veien utenfor (5 meter unna) eller til og med grusen som knaser under skoene deres!

Heldigvis aldri på en lørdag eller søndag. Eller fredag etter 4 (for å sitere Øystein Sunde).

Og han klarer aldri å bli ferdig, for han kjører pokkerivold før han er ferdig, så kommer han tilbake, så pokkerivold, så en halvtimes pause, så kommer han tilbake .....

Lenke til kommentar

Er enig at gressklipperstøy er jevn støy, men det er ganske høylytt når en av de andre naboene klipper plenen inntil husveggen sin, som kanskje er 20 meter unna terrassen.

Heldiggris. Jeg får en eldgammel traktorklipper 10 cm fra veggen. Og det er så lytt at jeg ofte kan høre folk som prater på veien utenfor (5 meter unna) eller til og med grusen som knaser under skoene deres!

Heldigvis aldri på en lørdag eller søndag. Eller fredag etter 4 (for å sitere Øystein Sunde).

Og han klarer aldri å bli ferdig, for han kjører pokkerivold før han er ferdig, så kommer han tilbake, så pokkerivold, så en halvtimes pause, så kommer han tilbake .....

Haha, kjenner meg igjen i den situasjonen. Som sagt, stereoanlegget er redningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nødvendig å klippe plenen på søndager?

Nei, det er selvsagt ikke nødvendig.

Men hva som er nødvendig eller ei har lite betydning i denne sammenheg. I Norge har vi Lov om helligdager og helligdagsfred..

Merk særskilt paragraf tre i lovteksten.

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

Du kan altså stoppe naboen med loven i hånd. Føyer ikke gjeldene nabo seg etter dette, tilkaller du politiet og eventuelt styret/velforeningen i borettslaget etc.

Så enkelt er det med den saken.

Lenke til kommentar

Folk må gjerne klippe plenen på en søndag for min del. Jeg er rimelig sensitiv når det gjelder lyder, men akkurat hvilken dag det bråkes på bryr jeg meg ikke om. Heller søndag enn en kveld mens jeg ser på TV. Skal folk gjøre det på en hverdag er det nødt til å bli etter klokka 18 for de fleste.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...