CFD Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Her er 1disk: Her er 2disker med 16k cluster size Her er 2disker med 2mb cluster size Dette til nå er jo greit ,men se på dette: Sandra 16k cluster Sandra med 2mb cluster SE på Random acsess times. Skal ha et til 1Raid array til OS og et til Filmer store filer. Kjører nå selv 2x 2x160 med 16k cluster size. Er 4disker på vei og jeg vil gjerne sette dem opp på best mulig måte. Kom med innspill! Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Cluster sizen kan du forandre på når du sette opp raidet i raid kontroller biosen.Iallefall på de fleste raid kontrollere... Så er det jo opp til deg om du vill ha 2og 2 i raid 0 eller hva du nå ønsker...Tenker du hastighet eller sikkerhet ??... Hadde jeg vert deg så tror jeg att jeg ville ha gått for 2x2 i raid 0 og brukt siste disken til backup.. Nå vet jeg ikke hvor store alle diskene dine er.. Sjøl har jeg 64 k cluster size på mitt raid 0 til os.. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 4 disker i RAID0 synes jeg personlig virker litt risikablelt, det ville jeg ikke anbefalt noen til lager men kunne som "workspace" dersom de 'trengte' ytelsen. Når ser jeg du bruker Samsung disker, min erfaring er at disse er typisk ikke så veldig kjappe på random I/O så jeg ville kanskje sjekket med f.eks 64kB (fremfor standard 4). Dette er en veldig populær størrelse til f.eks RAID5, fordi den gir typisk godt ytelse på dagens disker (7200rpm, 120-250GB). 2MB vil uansett være overkill og det vil *sluke* plass dersom du noengang skulle finne på å få noen småfiler innpå der. Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Kunne kanskje formulert meg litt bedre.. Jeg mente 2 disker i raid 0 for så 2 til i raid 0 og så bruke siste disken for backup. Kjører man backup av ting man ikke vill miste så er det ikke så dumt og kjøre raid.Sjøl kjører jeg raid på 2 av mine maskiner og har ikke noe problem med det... På maskinen som er mest i bruk har jeg ett reint raid oppsett med 2 stykk wd raptor til os som er delt i 2 partisjoner og 2 stykk maxtor 160 giga disker i raid 0 til mellom lagring,maxtor diskene er og delt i 2 partisjoner. Har en fil server som blir brukt til hoved lagring og der har jeg 4 disker i raid 0 og 2 disker i raid 0. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 21. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2003 Jeg kommer trolig til og prøve 4x160 i raid0 med liten cluster størrelse. Jeg prøvde også 64k ,men fikk den beste ytelse med 16k. Har masse bilder som jeg ikke valgte og uploade ,med bla 4x160 med 2mb cache gikk det som sirup. Satser på 4xraid0 jeg. Stoler så mye på Samsung diskene at det tar jeg sjansen på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå