Gå til innhold

JVC GR-DX55: USB eller FIREWIRE ?

Anbefalte innlegg

Ang USB 2, denne artikkelen, for eksempel, er bare tull?

http://www.itavisen.no/art/1288847.html

Og dette er bare bløff?http://www.usb-ware.com/ads-dvd-xpress-pci-card.htm

Neida, dette er ikke bare bløff, men USB2 og FireWire har ulike bruksområder. Et digitalt signal fra kamera MÅ overføres via FireWire (eller i.Link, IEEE 1394 - dette er det samme) for å overføres i full kvalitet.

Når du sender lenker på annet USB2 utstyr vil jeg si følgende; joda, det er en rask standard og sånn sett ypperlig til bruk for eksterne harddisker og andre duppeditter. Kameraer, derimot, er satt til å kun overføre full-kvalitets video via FireWire-porten. Slik er det. Spør du meg syns jeg det er fantastisk at de har blitt enige om en standard!

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er hva JVC skriver om utgangene fra kameraet:

USB PC Link

- Video CD Creation

- Email Video Clips

- Web-Camera Function

DV Output (i.LINK, IEEE1394 compliant)

Og du kan regne med at all overføring fra kamera via USB er laget for å være kompatibel med USB1.1, og streaming video vil derfor komprimeres ganske mye.

Lenke til kommentar

Det spiller liten rolle hvilket merke du kjøper av firewirekort, men jeg kan anbefale Pinnacle Studio DV, som er både Pinnacle Studio 8, et firewirekort og en firewirekabel. Kortet plugger du bare inn i en ledig PCI-plass og slår deretter på maskinen. Da installerer det seg selv.

Lenke til kommentar
Ser den slik ut? I37223.jpg

Jepp, dette er firewire.

Den øverste er kontakten på PC-en, den nederste passer i kameraet.

MagneH har rett i at du klarer å montere et Firewire- kort. Bare husk å trekke ut strømledningen først!

Fjern dekselet, ta ut blindplaten og press kortet bestemt men forsiktig ned i den hvite plastkontakten på hovedkortet. Går så fint, så.

Lenke til kommentar

Vil på det sterkeste fraråde deg audigy 1 kortet for videoredigering. Dette kortet funket ikke. Fikk byttet til et nytt, men like håpløst.

Som jeg skrev litt før her så er ADS pyro et greit kort, men det finnes mange andre bra også. Studio DV8 pakka med firewire kort er sikkert veldig bra det også.

Men til USB2.0 Hvis USB 2.0 flytter mer info 480MB/s mot firewire 400MB/s så fører vel denne like godt DV over som firewire, hvis noen kameraprodusenter legger til en USB 2.0 til kassetten og ikke bare til minnekortet? Eller om de går bort fra firewire og bare bruker USB 2.0.

Teoretisk så ser jeg ikke at dette er noe problem, bortsett fra at alle bruker firewire nå.

Lenke til kommentar
USB2.0 tror jeg har større overførselshastiget enn firewire' date=' men er det noen kameraer som støtter USB 2.0? Da må man vel ganske høyt opp i pris. Vet ikke om 20000 kroners kameraene har dette heller.

På papiret har USB 2 slitt større båndbredde enn FireWire, men i praksis har jeg funnet ut at det ikke er helt tilfelle. Finnes en del artikler om det også, men de husker jeg ikke hvor er i farten. Det som er viktigst, er at FireWire er standard for overføring av DV (DigitalVideo) Da beholder du 100% kvalitet

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet litt med saken i helgen, i første rekke fordi jeg har lurt på dette selv.

Konklusjonen jeg har kommet fram til så langt er det jeg har ment hele tiden- det går an å bruke USB2, men firewire er mye bedre.

Det kan være at testPC-en er for svak, men tviler egentlig på det.(P4@2GHz, 512 MB RAM) Uansett- sliter med dropped frames, mister fjernstyring av kamera- kort sagt, ikke akkurat imponerende i forhold til Firewire.

Kvaliteten på filmen er OK, men får ikke vekk problemet med at jeg mister frames. Det er mulig det går an å fikle det til.

Lenke til kommentar
Firewire- kontakter finnes i to utgaver, 4/4 og 4/6.

Feil... det er kablene som finnes i 4/4 pins og 4/6 pins. Selve kontakten er 4 eller 6 pins. Den kan ikke være 4 og 4 pins, eller 4 og 6 pins.

4 pins er den lille kontakten på bildet over her, 6 pins er den store. Har du den lille kontakten bak på datamaskinen, trenger du en 4/4 pins kabel ettersom kameraets firewire port også har 4 pins. Hvis du har den større kontakten bak på datamaskinen, trenger du en 4/6 pins kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...