Gå til innhold

JVC GR-DX55: USB eller FIREWIRE ?

Anbefalte innlegg

Hei, er en liten newbie her.

Har prøvd å søke etter informasjon på forumet, men fant ikke det jeg lette etter, derfor må jeg spør... :roll:

Har nettop fått meg et JVC GR-DX55e.

Er fornøyd med camera, men føler meg ikke helt fornøyd med kvaliteten på pcen...

Har brukt den medfølgende USB kabelen.. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Bør jeg heller få meg et firewire kort?

Alle tips motas med takk.. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med kvaliteten på PC-en? Er PC-en din for dårlig, eller er filene du har overført for dårlige?

La oss anta at du mener det siste. la du merke til om du fikk melding om "dropped frames" da du overførte filene?

Husk at du må ha USB 2.0 hvis du skal bruke USB- kabelen. Det virker på et vis med USB 1 også, men du får et kjempestort tap av frames, fordi USB 1 ikke er raskt nok.

Er ikke helt sikker, men tror dette kameraet også har sånn "Video til å sende med e- post"- funksjon innebygget. Du har ikke brukt den, da? Da blir jo kvaliteten dårlig.

Lenke til kommentar

jeg er fornøyd med kvaliteten på TV'en, men ikke på pcen..

PC'en er en P4 2200 med 120gb hd, 1024 ram og Geeforce 3.. Dersom det har noe å si? Trodde denne skulle være kurant å redigere på..

Hvordan finner jeg ut på det der "epost funksjon"?

Filene er ikke spessielt små heller.. en ukomprimert "mpeg" som jeg ikke har gjort annet enn å capture med, som er 1:08 minutt, er på 10 154kb.

Har programmet "komprimert" av seg selv, slik at qualitien bevist er blitt dårligere..?

Det står også "LP" modus på.. :roll:

Lenke til kommentar

PC-en din er helt sjef å redigere på, så det er ikke det-- Du bør slutte å bruke LP. Husk også at en PC- monitor er mye bedre enn en TV, slik at video på dataskjerm ofte ikke er helt topp, fordi filmen er laget for TV.

Filene du får fra kameraet er komprimert i MPEG2, det samme som brukes av alle som driver med video. Det er komprimert, men det altså slik at alle bruker denne standarden, uansett om det er NRK eller privatperson. Det er ikke det som er grunnen. Gjør et nytt forsøk, bruk SP, og sett deg inn i innstillingen for filformat på redigeringsprogrammet ditt. Det er mye å velge i, fps, NTSC/PAL pixelfasong og så videre og så videre.

Med den filstørrelsen du har, har du nok ikke brukt noe "e- post"- mikk. Angående hvordan du gjøre det- forsøk å lese bruksanvisningen :yes:

Lenke til kommentar

Her tror jeg det er en del misforståelser ute og går.

Hvis du skal beholde full DV-kvalitet, så må du overføre via firewire, og sørge for at capture-programmet tar opp som DV og ikke konverterer til noe annet format.

Opptak gjort i LP-format er ikke kompatibelt med DV-codec på PC, så for all del ikke bruk det hvis du skal redigere etterpå. Da får du ikke overført det til PC på denne måten.

USB-kabelen er beregnet på overføring fra minnekort, enten JPG-bilder eller MPEG4 (eller tilsvarende) videoformat. Noen kameraer har mulighet til å overføre video fra tapen til PC via USB, men den blir da først konvertert til MPEG4 (e.l.). Og hvis du ta har et captureprogram som igjen konverterer til MPEG2, så blir ikke kvaliteten noe å skryte av!

Lenke til kommentar

MagneH- hvis jeg har forstått det riktig, så sier du at hvis man bruker USB, så blir video komprimert mer enn med Firewire?

Hvorfor er dette nødvendig, når USB2 tilbyr mer båndbredde enn USB2?

Glem USB1 i denne sammenhengen. Det er ikke egnet til denne typen overføring.

Når det er sagt, så bruker jeg bestandig Firewire, fordi den hastigheten er "låst", og ikke "opp til".

Jeg mener å ha lest at det er hipp som happ om man bruker Firewire eller USB2. Båndbredden er god nok i begge tilfeller hvis PC-en er i orden og ting funker som de skal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Opptak gjort i LP-format er ikke kompatibelt med DV-codec på PC, så for all del ikke bruk det hvis du skal redigere etterpå. Da får du ikke overført det til PC på denne måten.

Eh, du tar feil. Jeg filmer masse i LP, når det er ubetydelige småprosjekter og jeg redigerer så busta fyker på pc.

Lenke til kommentar

USB2.0 tror jeg har større overførselshastiget enn firewire, men er det noen kameraer som støtter USB 2.0? Da må man vel ganske høyt opp i pris. Vet ikke om 20000 kroners kameraene har dette heller.

Så du må nok ha deg et firewirekort. Jeg kjøpte ADS pyro basic. Koster en 3-400 kr med kabel. Søk på prisguiden. https://prisguiden.no/fritekst_sok.cgi

Skriv inn: ads pyro

Finnes masse andre kort også.

Lenke til kommentar

Når det gjelder LP-opptak har jeg erfart at LP-opptak gjort på enkelte enheter fungerer, mens opptak gjort på andre enheter ikke fungerer. Går det på det utstyret du har KAN du bruke det, ellers ikke. LP-opptak har større sjans for å bli spilt av med 'artifacts' eller feilavlesinger.

Ellers stiller jeg meg 100% bak MagneH her. USB (enten 1.1 eller 2.0) blir brukt til overføring av filer. Dette kan være enten stillbilder eller video lagret på minnekortet. For å lagre video på minnekortet på kameraet gjennomgår det ofte en nokså heftig komprimering (ofte MPEG-4), og det hjelper ikke om vi har all båndbredden i verden, filen og kvaliteten vil fortsatt være den samme. FireWire, derimot, dreier seg om full DV-kvalitet fra kassetten, og det er dette vil vil ha når vi redigerer! :wink:

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...