Gå til innhold

Noen som vet hvordan PUTTY virker?


wil

Anbefalte innlegg

kjøpte meg et blad i dag (PCPRO) der fulgte det med en CD med masse progs på. deriblant putty, dette har jeg prøvd før, men har aldri fått det til å virke sikkelig. det er et slags Fjernstyrings prog sant?

 

Noen som har tips om hvordan progget virker?

 

kjører det i Windows så klart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jaha, men kan jeg bare skrive inn ip`en til den maskina jeg skal fjernstyre å trykke på open? trenger jeg ikke å gjøre noen endringer i instillingene? må forresten den maskina som jeg skal fjernstyre ha Putty også?

Du trenger ikke PuTTY på begge maskinene. Kun på Client maskinen (den maskinen du skal styre ifra).

 

Hvis maskinen du skal koble til kjører en SSH server kan du velge SSH i PuTTY, hvis ikke må du bruke Telnet.

Forskjellen mellom Telnet og SSH: SSH er kryptert - Telnet er ikke kryptert.

 

Hvis maskinen du skal koble til er en MS Windows maskin har du begrensede muligheter for kontroll, eksakt det samme som "Command prompt".

MEN, kjører maskinen du skal koble til f.eks. Unix eller Linux har du FULL kontroll! :D

 

 

Håper du ble litt klokere.

 

 

Edit:

For å starte skriver du skriver IP adressen til maskinen, velger Telnet eller SSH og trykker Open.

Da får du opp et vindu som ligner dette: http://www.physik.tu-cottbus.de/~george/ssh/putty.png

Lenke til kommentar

ok, skal prøve det å se om det funker. prøvde det for litt siden, men da huska jeg ikke på ip`en til pc`en, så jeg skal prøve det litt senere.

 

takk for hjelpa, så jeg trenger ikke å tulle med andre instillinger i Putty altså.

 

sånn som du sa det så hørtes det ut som at jeg ikke kunne få grafisk grensenitt på den maskina jeg kobla meg opp mot? eller?

Lenke til kommentar

skal prøve et annet alternativ jeg, kan jeg tenke meg. tightvnc skal jeg prøve, har allerede prøvd VNC, men Norton Internet Security liker den ikke helt. den kommer med en melding om at det er en trojan eller noe i den duren. så, men jeg skal prøve meg litt frem tror jeg. må bare få remote pc`en min uten å gå igjennom Remote Desktop, det hadde vært tøft. nettmeeting er vel også et program er det ikke?

 

husker det var en som prøvde noe sånn her en gang. mener det var Netmeeting han brukte, til å fjernstyre pc`en.

Lenke til kommentar

det jeg liksom mener er at jeg skal fjernstyre min hovedpc fra laptoppen min, som står en annen plass. dette har jeg enda ikke fått til enda. har prøvd, med remote desktop, men dette funka dårlig, har enda ikke prøvd med VNC enda, så jeg får vel sjekke det ut litt senere.

Lenke til kommentar

sånn som hjemme her så går det fett, nesten alle kjører XP bortsett fra meg, eller halvt da :D kjører XP innimellom :oops: iallefall, der jeg kunne tenkt meg å fjernstyrt maskina fra har de Proxy å det er der problemet altagligvis ligger, kommer ikke igjennom, ja, jeg vet at man må konfe brannmuren (NIS i mitt tilfelle) det har jeg forresten gjort også. vet ikke helt, må jeg bytte noen porter eller? hvis jeg må det, hvilke porter skal jeg åpne, å det viktigste, hvordan åpner jeg porter?

Lenke til kommentar
Norton Internet Security liker den ikke helt. den kommer med en melding om at det er en trojan eller noe i den duren.

 

Grunnen til dette er at programmet kan brukes til fjernstyring uten at du vet det. Derfor har folkene bak de fleste antivirus valg å legge inn en advarsel om at dette er en sikkerhetsrisiko. Er du sikker på at det ble meldt fra om trojaner? Regner med at det kommer opp en link til mer info om problemet. Les mer der. Det bør man gjøre uansett!

Lenke til kommentar
nå har jeg installert TightVNC nå kom ikke denne meldingen, men jeg for ikke til å koble meg til noen andre pc`er

Muligens et dumt spørsmål, men du kjører vel VNC server på den maskinen du skal koble til?

Da skal det bare være å skrive IP adresse og passord så er du inne.

Kanskje du har en brannmur som sperrer tilgangen? :-?

Lenke til kommentar

nei, på den maskina som jeg skal fjernstyre så har jeg installert TightVNC, eneste jeg har gjort. så skulle jeg prøve å koble meg opp mot min fra en annen pc, til det brukte jeg Internet Explorer. kanskje jeg ikke skal gjøre det? har gjort alt som står i dokumentasjonen. er det sånn at jeg må ha TightVNC installert på begge PC`ene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...