Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spilling/streaming på 4G/satelitt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp flyttet og leter dermed etter ny leverandør for internett.

I dag hadde jeg besøk av montør for telenor, hvor jeg raskt fikk til svar at det var tvilsomt at jeg ville få tilgang til adsl grunnet for store kostnader for telenor.

Jeg lurer dermed på om noen har erfaringer med mobile bredbånd(er 4G dekning her), eller bredbånd gjennom satelitt(bredband.no).

Jeg bruker nok nettet over gjennomsnitlig mye og da spesielt til spilling(hovedsaklig mmo`s) og streaming.

Ankepunktet mitt er i hovedsak at det er maksimal datamegde hos leverandørene jeg har funnet, og jeg stiller meg tvilende til hvor mye databruk spilling og streaming utgjør. Spesielt spilling ser jeg på som det viktigste, da jeg fort spiller noen timer i snitt hver dag. Streamingen må jeg jo evt kutte ut/begrense hvis det ikke lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satellitt har alt for høy forsinkelse til at det er brukbart til spilling. Du får over 500ms forsinkelse på satellitt.

I følge de testene jeg har sett på 4G ligger det på 20-40 ms forsinkelse til testserverene som har blitt benyttet. Jeg vil anta at du ikke kommer til å ligge så mye høyere enn dette, med mindre du spiller på servere som er i USA, Asia osv.

Jeg har forsåvidt en kamerat som brukte 3G og 4G til spilling en periode, det gikk helt greit selv om det ikke var like bra som fastlinje.

Edit: Det er nok som Thomas skriver, maksimalt 30 GB uten å måtte betale blodpris for ekstrapakker. Det vil nok bli et problem med streaming.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Hei, jeg har nettopp flyttet og leter dermed etter ny leverandør for internett.

I dag hadde jeg besøk av montør for telenor, hvor jeg raskt fikk til svar at det var tvilsomt at jeg ville få tilgang til adsl grunnet for store kostnader for telenor.

Jeg lurer dermed på om noen har erfaringer med mobile bredbånd(er 4G dekning her), eller bredbånd gjennom satelitt(bredband.no).

Jeg bruker nok nettet over gjennomsnitlig mye og da spesielt til spilling(hovedsaklig mmo`s) og streaming.

Ankepunktet mitt er i hovedsak at det er maksimal datamegde hos leverandørene jeg har funnet, og jeg stiller meg tvilende til hvor mye databruk spilling og streaming utgjør. Spesielt spilling ser jeg på som det viktigste, da jeg fort spiller noen timer i snitt hver dag. Streamingen må jeg jo evt kutte ut/begrense hvis det ikke lar seg gjøre.

Hei :)

Hadde samme problem som deg, da jeg flytta inn i en sokkeleilighet til ei gammel dame. Hun hadde selvsagt ikke noe bruk for internet, og det hadde ikke tidligere leieboer hatt heller. Dermed har huset endt opp som det eneste i strøket uten skikkelig kabel, hverken kobber eller fiber. og ingen ville levere nett.

Resultatet ble da at jeg brukte 3G først, og nå over på 4G. Jeg spiller både WoW, Starcraft og BF4 på nettet uten store problemer. Jeg har dog ivestert litt i utstyr og har nå et E3276 Cat.4 modem fra Huawei (150/75 Mbps), samt ei Poynting XPOL-A002 antenne. Jeg klarte meg fint med bare modemmet før egentlig, men ville teste om hastigheten ble bedre med antenna. Det ble den ikke siden problemet er senderen, ikke mottakeren i mitt tilfelle.

Så, signal og ytelse er ikke store problemet. Datamengde derimot, blir fort et problem. Med vanlig browsing, ingen streaming, og vanlig spilling brukte jeg opp 5gig på en halv måned. Jeg klarte heldigvis å få bytta til ett av de gammle Chess pakkene før de slutta å selge dem. så jeg betaler 250kr/måned for ubegrenset nett på abonementet mitt, og har skaffa meg et tvillingsim som da brukes i modemet.

Lenke til kommentar

Ja ok, takk for svar :)

Jeg skal lete litt rundt etter alternativer for 4G, en så lenge har jeg en fra telenor som jeg fikk lånt. Er et slags modem og det funker helt greit. Så også at man kan få opp til 30GB i databruk pr måned. Det burde altså holde til gaming/skype og litt surfing?

Her jeg bor er det såvidt jeg har skjønt telenor som er greia, da de nettopp har bygd ut nettverket for 4G rett i nærheten.

Lurer på om jeg misforsto om du anbefaler å kjøpe ekstrautstyr eller ikke? Ser jo kanskje for meg at en antenne på utsiden kunne vært lurt.

Endret av alexjl
Lenke til kommentar

Ja ok, takker igjen :)

Signalene virker å være ganske gode. Spilt et par timer i dag med en stabil ms på ca 60. Nå bruker jeg jo bare mini modemet som fulgte med telenor sin pakke. Ser også at de har noen div modem man kan kjøpe ekstra, men det anbefales heller å kjøpe noe fra en ekstern kilde? Type komplett, mpx osv.

Lenke til kommentar

Ja ok, takker igjen :)

Signalene virker å være ganske gode. Spilt et par timer i dag med en stabil ms på ca 60. Nå bruker jeg jo bare mini modemet som fulgte med telenor sin pakke. Ser også at de har noen div modem man kan kjøpe ekstra, men det anbefales heller å kjøpe noe fra en ekstern kilde? Type komplett, mpx osv.

Jeg kjøpte mitt fra komplett.no, det går i USB porten, og i tillegg bruker jeg en plittet USB kabel slik at jeg kan koble på en ekstern stømforsyning (mobillader typisk) da får modemet strøm fra stikkontaken mens signalet går til maskina.

Antennen kjøpte jeg fra dustin, og overganger til kablene fra Ebay.

Om du har stabilt nett og grei hastighet nå er det vell ingen grunn til å oppgradere? Sjekk speedtest.net for eksempel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...