Gå til innhold

Hvem sier at oppgraderinger ikke lønner seg?

Anbefalte innlegg

Har nå hatt min maskin i 4,5 år, på den tiden har jeg gått gjennom en del Hardware :-)

Jeg har hatt 4 prosessorer (AMD K6-2 350, AMD K6-3 400, AMD Duron 800 og AMD Duron 1300)

Jeg har hatt 2 hovedkort (Aopen AX59 Pro og Asus A7V-E)

Jeg har hatt 2 Lydkort ( Creative 128 og Creative 5.1 bulk)

Har hatt 2 brennere ( 1 Delta 2x og en Plextor 8X)

Jeg har hatt 4 Grafikk kort (Riva TNT 16 mb, Riva TNT2 32 MB, GeForce2 MX 440 og nå ett 9800SE all in wonder 128MB)

Har og hatt 4 HDer (10gig IBM, 10 Gig Maxtor, 30 GIG WD Caviar, 80 GIG WD Caviar)

Har og hatt masse annet småsnadder, har bare hatt ett tower og bare en Skjerm på all den tiden (Håper min gamle 17" Targa holder i 6 mnder til)

Fasit: Ca 30 000 brukt på omtrentlig "4" maskiner (Da medregnet det jeg skal kjøpe i de neste mndene, Hovedkort, Ram, PSU og Tower) ......... Eneste gangen jeg kjøpte en full PC, var første gangen. Etter det har det hele tiden vært oppgraderinger og utskiftninger av de forskjellige tingene

Jeg har nesten aldri kjøpt noen "verstingdeler", dermed har det vært en relativt billig hobby og fritids syssel......

Bare tenker på om jeg skulle ha kjøpt "ferdigmaskiner" med alt dette.....

Huff, det hadde vært dyrt! :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på ossen en ser det jeg oppgradere noe men kjøper nytt når det er på tide nå må jeg dessverre ha nytt hk prossesor og da sef minne så kommer til å kjøpe nytt tower. sansynligvis en eller anne barebone, kanskje den nye til shuttel når den kommer :D

Har utvendig psu sånn som de gode amigane slepper ekstra varme i toweret :woot:

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ganske tull.. Jeg tidligere selv at jeg bare hadde oppgradert og oppgradert siden min 4. PC, men det er jo bare tull.

Ved overgang til enkelte nye arkitekturer er man nødt til å bytte Kabinett, HK, RAM, CPU ++. Dvs alle core-delene av en PC. At man har beholdt fks lydkort og tastatur har ingenting å si.

Kjøper man ny bil og setter inn CD-spilleren fra den gamle har man fortsatt kjøpt ny bil, ikke oppgradert den gamle med ny motor, karosseri, seter, etc.etc.

Lenke til kommentar

Vel, hver mann har sitt behov.

Noen synes det er greit å oppgradere, andre sitter fortsatt med sine P2 400MHz helt til den sier stop, andre igjen sitter med 'the latest and best' og er fornøyd med det.

Kommer helt ann på personen.

Jeg har vel aldri oppgradert cpu eller hovedkort. Da kjøper jeg heller alt nytt, og selger den gamle :)

Lenke til kommentar

Ikke missforstå, oppgradering er et genialt konsept..

Det jeg mente var tull er at folk ikke ser grensa mellom oppgradering og ny PC :)

Skal dog sies at man gjerne kan si man har oppgradert maskin-parken sin om man kjøper en helt ny ferdig pc også

Lenke til kommentar

Man får da ikke en ny PC om det eneste man skifter er hovedkort for eksempel!

Jeg vil si at jeg har oppgradert hele tiden, selv når jeg har kjøpt Hovedkort og Prosessor samtidig, det er da kanskje en større oppgradering, men det er enda mye igjen i kassa

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig helt rett. Oppgraderinger er en billig måte å skaffe seg ny PC på.

Enda billigere blir det dersom du klarer å bygge en komplett PC av restene og får den solgt til en rimelig penge.

Jeg er selv en J*vel på å oppgradere stategisk med tanke på salg og lavest mulig kostnad for meg selv. Regnestykket går selvfølgelig ikke i pluss, men det er ikke så mye minus heller. Skyter kanskje inn et par-tre tusen hvert år, og sitter hele tiden med en middels PC. (Nå: Athlon2500+@3200+, 512MB PC3200, 2x160GB harddisker osv.) Selger vel denne rundt desember-februar. Har en Athlon 1GHz PC i bakhånd noen få måneder før jeg vil ha en Athlon64. Mulig jeg drøyer hele salget til sommeren og går uten PC om jeg drar på lang-ferie (2 mnd). Så kjøpe ny i august.

Lenke til kommentar

Det er alltid billigere å oppgradere :-)

Skjermen er den delen som varer lengst, sammen med toweret og Floppyen, vil nå jeg si. Det som er viktig, er å planlegge litt fremover for hver del man kjøper :-)

Når jeg har DÅRLIG råd, blir det billige komponenter som holder lenge (ASUS A7V-E Foreksempel) Og har jeg GOD råd, blir det noe EKSTRA (Mitt Radeon 9800SE All in wonder)

Mitt tower foreksempel, har vært godt nok i 4,5 år :-) Det er først NÅ strømforsyninga ble for liten (Pga at jeg flotta meg litt med deler) :p

Egentlig, strengt tatt, trenger jeg ikke nytt Tower, men jeg flesker til med både tower og 480 Watt PSU.... Skal ikke forundre meg om det tar 4,5 år til før jeg MÅ skifte det :-)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hmmm

Oppdatering......

Blei 550 Watt Q-tec istedenfor.......... Splitter ny, men jeg vet det er noe dritt å ha..... Men har man ikke råd, har man ikke råd..... Den funker da OK for meg da, siden det ikke er noen overbelastning å snakke om.

Nytt Hovedkort ble det i vår (Asus A7v600-X), "ny" prosessor for en mnde siden (AMD 1800+)..... Ny HD (WD 160 Gig S-ATA).... Alt i alt

Skal vi se...

Q-tec 550 watt PSU 35€ med frakt (E-bay er kjekt å ha innimellom)

Asus HK 60€

RAM til dette (2x256) Ca 100 €

HD WD S-ATA 160 GIG 115€

1800+ prosessor 20€ (Litt brukt testa overklokking til 2100)

Tilsammen 330 €

Vil jo si jeg har kommet relativt lett utav det......

Men er litt deppa, har enda ikke fått installert mitt OS på S-ATA disken..... Starta opp og fant ut at min gode gamle A: har gått til de evige jaktmarker.... Så kan ikke installere driverne enda når jeg kaster inn Win XP CDen... :mad:

Men men, fant ett gammelt vrak på jobben jeg slakta........ Så nå skal det vel bli fart så snart jeg husker å ta den med hjem

Eneste jeg har igjen nå fra min originale PC i 1999, er mitt gamle tower...... :p

Men det forsvinner vel og en vakker dag, om jeg får tak i en billig "Dremel"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...