Nordlanshjelp98 Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 HEI! jeg kom opp i mitt værste fag! RLE. oppgaven er: tekster om tro og livssyn. Noen som kan hjelpe meg? Kan man ha et livssyn uten og være religiøs? Hvem var egentlig moses og muhammed! Hvorfor er disse personene sentrale? Hva betyr blasfemi og hvordan kan man støte det i religion og livssyn? Jeg sitter skikkelig fast og har enormt behov for hjelp! Hva bør jeg gjøre for og møte sensor med et godt inntrykk? Læreren vår har ikke gitt oss spessielt god veiledning og vi har nesten aldri RLE så dette var dritt! DERFOR TRENGER JEG HJELP! Tusen takk på forhånd! Hilsen veldig stresset Nordlending! Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Moses er en viktig person i både kristendom, jødedom og islam. Han var en profet i alle disse religionene. Det var han som ledet jødene ut av egypt til "det lovede landet", og han klarte å dele havet. Muhammed er, bortsett fra gud, den viktigste personen i islam. Han var en profet og et sendebud, og formidlet budskapet om islam videre til mennekseheten. Trosbekjennelsen i islam er jo: "Det finnes ingen gud uten gud, og Muhammed er hans profet." Mange muslimer i dag har nettopp han som forbilde, akkurat som at mange kristne har Jesus som forbilde. Det står om begge disse personene i koranen, og det står om moses i de hellige skriftene til jødene og kristne(toraen og bibelen) Blasfemi vil si at man fornekter og krenker gud, men også de som tror på han. Blasfemi betyr gudebespottelse. Da spotter man gud. Det er grunnen til at blasfemi støter på religion, siden det i religioner er en eller flere gud(er). http://snl.no/blasfemi Lag en presentasjon der du har en problemstilling, det er en fordel at det er en god presentasjon(selv om den ikke teller), for da gir du et godt førsteintrykk. Problemstillingen kan for eksempel være: Hvilken betydning har de hellige skriftene i jødedom, kristendom og islam? Og da kan du sammenlikne de tre religionene, snakke litt om hellige personer, og også trekke inn blasfemi. Hvis det ikke er for sent, kan det være lurt å spørre lærer om veiledning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå