Gå til innhold

Mini omnivore - sånn nesten vegetarianer - tråd

G

Anbefalte innlegg

Jeg så en dokumentar på Netflix om sunnere kosthold.

Det var et minus med budskapet, og det var at man helst burde kutte ut så mye som mulig av melk og kjøtt. Jeg lurer derfor på hvor langt er å dra strikken for mye, med det å kutte ut kjøtt. Melk skal jeg glatt klare å slutte med så sant det ikke finnes i ferdigprodukter.

Altså, hvor langt kan man tøye grensene, men man har fremdeles lyst å spise noe kjøtt. Med andre ord, hvor lite kjøtt må til for å holde seg sunn?

Dokumentaren var jo omtrent laget av veganere (ekstreme), og knappt noe budskap fra vegetarianere eller omnivorer der.

Budskapet dreide seg mye om wholesome foods innen vegetarkosthold. Uten å gå inn på oppskrifter, for det måtte man finne kilder til selv. Det var helseeffektene som var det største fokus for filmen, og det er greit nok det.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok det. De påsto at melk gir osteoporose, i og med at blodet/blodårene elns. får betennelsestilstander. Og da må visst kroppen jobbe ekstra ekstra hardt for å holde betennelsene i sjakk, noe som visstnok skulle tære hardt på skjelettet.

Også skulle da et nær plantekosthold kunne reverse en hel masse sykdommer og holde sykdommer unna. Kreft, hjerte- og karsykdommer med flere.

Filmen heter Forks over Knives. Å se sånt gjør en ihvertfall litt gira en kort stund om ikke annet til å kunne ønske seg å prøve.

Det litt interessante var at kineserne nesten i gamle dager spesiellt og også nå i dag, selv om McDonald-generasjonen er på vei inn for fullt også der - at de spiste hovedsaklig grønnsaker med et lite stykke kjøtt innblandet "stuing, wok, suppe .."

Hvor mange gram kjøtt trenger man til dagen eller uken, eller måneden eller i året (alt etter hvilken kilde man bruker) ? Tenker da selvfølgelig på aller aller minste dosering.

Det var også en olympisk mester eller noe i den gaten der som utelukkende levde på wholesome foods, og som på den måten kunne tilbakevise "myndigheters eller rådgivende organers" påstander om at man behøvde kjøtt for å kunne makte å klare seg som proff idrettsutøver.

Det var også en aldrende maraton-utover (kvinne), som var kjempesprek. Hun trente jo også da veldig mye i uken.

Jeg er ikke fullt så interessert i å måtte ta disse ekstra vitaminene, disse ekstra enzymentilskuddene og disse tofu-greiene eller hva de nå enn erstatter proteinene med. Jeg kan gjerne spise planteproteiner, men foretrekker å spise planten da istedet for noen kuber som likner på fetaost.

Ellers var det både en tidligere melkebonde som hadde konvertert og en annen mann fra en annen proffesjon. I dag hadde de endelig møttes elns. og utvekslet idéene sine. De hadde kommet fram til samme konklusjon men fra to ulike vinklinger.

Han ene hadde fulgt med og gitt råd først på Filipinene, før han ble med på et gigantisk prosjekt i regi kinesiske myndigheter for hele den kinesiske befolkningen. En av disse var melkebonden, og en av disse var kirurg som hadde sett litt av hvert av åreforkalkninger. (eller så var melkebonden også kirurgen, noen uker siden jeg så dokumentaren, beklager)

De satt der sammen med nesten dødsdømte pasienter, og hadde berget disse før de gikk i graven. De var friske og spreke og det der.

Om dette ikke er like interessant informasjon for alle og en hver, så fikk dere ihvertfall et grovt oppsummert stykke fortelling om hva filmen "Forks over Knives" går ut på. :)

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Klart dette er interessant. Tror helt klart at melkeprodukter er ugunstig for mennesker (flesparten av mennesker er laktoseintolerante - fordøyelsesystemet er ikke skapt for å fordøye melk) jeg har kuttet de fleste melkeprodukter, unntatt ost. For mye kjøtt er også direkte farlig og gir kreft.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøtt overhodet. Du trenger proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer, mineraler osv, og kan i ytterste konsekvens velge helt og holdent selv hvordan du får i deg den nødvendige næringa du trenger for å være ved god helse.

Det finnes mye god informasjon om kosthold og ernæring der ute, men absolutt mye dårlig propaganda også, både fra veggiser og fra den andre kanten. Selv vil jeg oppfordre til å styre unna alle dietter som ikke gir deg et balansert inntak av de nødvendige næringsstoffene. Men jeg lover, du vil kunne finne noen som sier det er et eller annet galt uansett hva du spiser - enten det er kjøtt eller andre proteinkilder..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ja. Det er forsket mye på sammenhengen mellom kosthold og sykdommer. Gang på gang ser man en sammenheng mellom inntak av rødt kjøtt og kreft.

Lenke til kommentar

Ja. Det er forsket mye på sammenhengen mellom kosthold og sykdommer. Gang på gang ser man en sammenheng mellom inntak av rødt kjøtt og kreft.

Ikke "gang på gang". Ved høyt inntak så kan det gå ut over helsen. Det er forskning som sier at høyt inntak av grønnsaker også kan forårsake kreft. Høyt inntak av fisk kan gi deg tungmetallforgiftning.

Lenke til kommentar

Sammenhengen mellom rødt kjøtt og kreft er vel en av de tingene som for meg fremstår som veldokumenterte og troverdige, ja. Men stadig er det langt fra slik at noen garanterer deg kreft om du spiser en fornuftig mengde kjøtt. Selv er jeg vel nede på 1-2 middager i uka og ellers lite kjøtt til andre ting som frokost, lunsj osv. Lærte her om dagen at jeg er "fleksitarianer" visst. Google it ;)

Red;

http://www.side2.no/3739807.html

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Det er klart at det spises for mye kjøtt i vesten, spesielt industrielt kvernet "kjøtt". Men ikke glem at mennesker er kjøttetere. Det finnes f.eks ingen urbefolkning som lever på vegetarkost. Ulikt apene så har menneskene et tarmsystem som er skapt for å fordøye kjøtt. Grunnen til at vikingene var det høyeste folket for en tid tilbake er fordi vi hadde plenty med kjøtt i kostholder vårt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

M-men Gavekort-senpai, det passer jo ikke inn i hippie-veggis-verdensbildet mitt! B-baka!!

Du beviser bare at du er inne på ett tema du ikke har noe særlig kunnskap om nå. Hah!

Lenke til kommentar

Sammenhengen mellom rødt kjøtt og kreft er vel en av de tingene som for meg fremstår som veldokumenterte og troverdige, ja. Men stadig er det langt fra slik at noen garanterer deg kreft om du spiser en fornuftig mengde kjøtt. Selv er jeg vel nede på 1-2 middager i uka og ellers lite kjøtt til andre ting som frokost, lunsj osv. Lærte her om dagen at jeg er "fleksitarianer" visst. Google it ;)

Red;

Er det The China Study vi snakker om her?

Lenke til kommentar

Du beviser bare at du er inne på ett tema du ikke har noe særlig kunnskap om nå. Hah!

Hvordan, om jeg tør spørre?

Såvidt jeg kan se har du referert til "mange korrelasjoner" (som forøvrig ikke betyr kausalitet) uten at vi får vite noe om øvrig isolering av variabler eller statistisk signifikans.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Fordi i stedet for å faktisk komme med noe nyttig relatert til temaet så sprer du om deg med tullebilder, sleive kommentarer, provokasjoner og fancye ord for og virke smart.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøtt overhodet. Du trenger proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer, mineraler osv, og kan i ytterste konsekvens velge helt og holdent selv hvordan du får i deg den nødvendige næringa du trenger for å være ved god helse.

Det finnes mye god informasjon om kosthold og ernæring der ute, men absolutt mye dårlig propaganda også, både fra veggiser og fra den andre kanten. Selv vil jeg oppfordre til å styre unna alle dietter som ikke gir deg et balansert inntak av de nødvendige næringsstoffene. Men jeg lover, du vil kunne finne noen som sier det er et eller annet galt uansett hva du spiser - enten det er kjøtt eller andre proteinkilder..

Vil det si at jeg kan lytte til kroppen og den vil guide meg helt perfekt igjennom valgene av mat?

Når man vet at hjernen belønner ting forskjellig alt etter hva du spiser. Fra samme kilde (film) "Forks over Knives", så sies det jo at om du drakk olje (matolje), så ville methetsfølelsen være helt annerledes enn om du spiste et annet mer balansert måltid. Det å fortelle at du kan spise olje slik blir jo feil, men det er jo for eksempelets skyld da. Hjernen og magen som samarbeider om når du skal stoppe å spise vil reagere ulikt på ulik type matsammensetning.

Ikke "gang på gang". Ved høyt inntak så kan det gå ut over helsen. Det er forskning som sier at høyt inntak av grønnsaker også kan forårsake kreft. Høyt inntak av fisk kan gi deg tungmetallforgiftning.

Interessant - bortsett fra det med tungmetallforgiftning, noe jeg visste fra før av. Det er ikke verdt å overdrive. Montro om tungmetallforgiftningen var en del mindre for 1000 år siden?

Ellers kunne det vært interessant å lese litt om at høyt inntak av grønnsaker kan forårsake kreft. Dersom du har enkel tilgang på en eller annen kilde via lenke, skanning eller hva det måtte være.

De fleste av oss her som har giddet å kommentere i tråden har sikkert hørt den der 1/3-regelen for kjøtt. Men er det noen god og nøyaktig porsjonering egentlig. Kanskje andelen burde være enda mindre, ihvertfall dersom man tar "Forsk over Knives" seriøst som snakker om det der 5 % vs. 20 % rotteforsøket på dyreprotein-foring.

532439_426204940755934_2088428188_n.jpg

Hva skal jeg bake sier du. Kjøttpudding? Forresten, dinosauren din gråter.. Gi den nå litt trøst er du grei :)

Selv er jeg vel nede på 1-2 middager i uka og ellers lite kjøtt til andre ting som frokost, lunsj osv. Lærte her om dagen at jeg er "fleksitarianer" visst. Google it ;)

Red;

Fantastisk jonlem. Det der hørtes ikke dumt ut. Fleksitarianer - tygger litt på ordet. Mmmm :D

Får man med damen

1703461.jpg

Yupp. Ihvertfall tar filmen "Forks over Knives" tak i den studien. Sjekk her:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_China_Study

Filmen har en av personene "nederst inne i lenken" ovenfor med som en av de to hovedpersonene. Han heter da Caldwell Esselstyn

Men, filmen i seg virker å være litt sånn veganer-aktig av seg, så er dere advart. Veganere er jo ikke riktig vel bevarte (ekstremister) :)

Men, det betyr jo heller ikke at de mangler substans i sin informasjon på en del områder.

Endret av G
Lenke til kommentar

Red;

Nei. Her måtte jeg faktisk google litt for å skjønne hva du snakka om. Men nei, vi behøver ikke ei kontroversiell (?) bok for å ha dekning for dette.

http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250218

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft/

Nei, jeg understreker det at det er skrekkelig mye propaganda på dette området hvor folk har overbevist seg om hva vi skal og ikke skal spise og desperat prøver å korrelere dette med hva som er farlig å spise. Gjerne helt unyansert.

Men det der kunne du klart helt uten å fjase om hippier og være ufin. Det er vanskelig å ta deg seriøst når du ikke evner å forholde deg høvelig seriøs selv.

Vil det si at jeg kan lytte til kroppen og den vil guide meg helt perfekt igjennom valgene av mat?

Når man vet at hjernen belønner ting forskjellig alt etter hva du spiser. Fra samme kilde (film) "Forks over Knives", så sies det jo at om du drakk olje (matolje), så ville methetsfølelsen være helt annerledes enn om du spiste et annet mer balansert måltid. Det å fortelle at du kan spise olje slik blir jo feil, men det er jo for eksempelets skyld da. Hjernen og magen som samarbeider om når du skal stoppe å spise vil reagere ulikt på ulik type matsammensetning.

Tja, jeg er nå litt skeptisk der .. kroppen kan "si" deg så mye rart. Uansett hva magen sier, er du avhengig av å få i deg en viss mengde (andel) av de energigivende næringsstoffene - fett, karbo, proteiner - i tillegg til det du behøver av vitaminer, mineraler osv. Såvidt jeg kan skjønne er det kun et høvelig balansert kosthold som kan gi deg dette. Jeg kunne nok sikkert også drukket meg "mett" på matolje hver eneste dag, men i lengden hadde det nok neppe vært særlig sunt.

Ellers er vi nok litt vanedyr. Det er min erfaring i alle fall. De siste par årene har jeg gjort ganske store endringer i eget kosthold (fra potetgull/grandiosa til kvasi-veggis og en vektreduksjon på snart 30 kg ---> fra høyt blodtrykk og dårlig kolesterol til helt perfekte blodprøver). Der kroppen tidligere sa jeg "måtte" pakke i meg enorme middagsporsjoner og masse fett er det nå stopp etter veldig mye mer vettuge mengder mat. Men det har tatt tid, å endre på disse vanene og endre på hva kroppen faktisk sier.. For eksempelets skyld der også altså ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...