Gå til innhold

Restfiber/-plantekjøtt fra Juicermaskin - Oppskrifter ?

G

Anbefalte innlegg

Hei

Når man vil være litt sunn, og har anskaffet seg en juicer. Kan man bruke restproduktene til mange fine retter, bakst elns.?

Kom med forslag :)

Gjerne også oppskrifter om du sitter på noen - du selv er fornøyd med.

Du må ikke gi fra deg oppskriften, men kan gjerne da si noe om hva det passer bra til.

Grønnsaker og frukt er så mangt. Noen er søte, noen bitre, noen litt skarpe på smak etc. Så det er nok litt forskjeller på hva det går bedre sammen med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja i karbonader kan man sikkert blande mye rart inn. Kjøttindustrien blander jo allerede forskjellige utspeeingprodukter inn i sine. Man ser de krympe, fulle av fettfyll, salt og det ene med det andre. Greit å kunne bruke sunne alternativer :thumbup:

Også har man disse U-lands-importerte fyllproduktene man har forpliktet seg til, som er greie i og for seg. F.eks. guarkjernemel (brukt både her og der).

Samt hele matindustrien bruker jo MSG (monosodium glutamat) om en annen i mye forskjellig rart (ikke kun kjøttbaserte ting). Det kan raskt gi en hodepine, og er kanskje ikke en særlig sunn substans å innta med maten. Det aller siste produktet jeg så dette i var en slik bønne-salatmiks. Kan de ikke få inn litt sunne smaksgivere som urtesalt eller noe annet digg istedetfor? Betaler gjerne en krone ekstra for et slikt tiltak per salatboks.

Endret av G
Lenke til kommentar

Samt hele matindustrien bruker jo MSG (monosodium glutamat) om en annen i mye forskjellig rart (ikke kun kjøttbaserte ting). Det kan raskt gi en hodepine, og er kanskje ikke en særlig sunn substans å innta med maten.

Det finnes ingen vitenskapelige bevis om at MSG eller umami gir negative påvirkninger. Hadde man fått hodepine av det, hadde man fått hodepine av en bolle med spaghetti bolognese også.

Lenke til kommentar

Samt hele matindustrien bruker jo MSG (monosodium glutamat) om en annen i mye forskjellig rart (ikke kun kjøttbaserte ting). Det kan raskt gi en hodepine, og er kanskje ikke en særlig sunn substans å innta med maten.

Det finnes ingen vitenskapelige bevis om at MSG eller umami gir negative påvirkninger. Hadde man fått hodepine av det, hadde man fått hodepine av en bolle med spaghetti bolognese også.

Ok, du må gjerne mene det. Men, jeg og en annen spiste en gang et produkt som var så sykt stappfull med MSG at selv jeg fikk hodepine, som sjelden får direkte hodepine av MSG. Man kan gjerne føle at en blir litt sånn varm (spesiellt i hode og ansiktshuden) eller noe uten å få direkte hodepine når man spiser MSG-mat.

Min opplevelse av den halve boksen med chilibønner (siden vi delte måltidet) var like ille som å få tømmermenn dagen derpå. Ganske ille opplevelse med andre ord.

Jeg har siden aldri hatt en like tung hodepine av noen som helst MSG-holdig mat. Så langt!

Men, har opplevd mildere hodepiner sånn innimellom fra MSG-mat.

Is MSG bad for you?

Det var en boks med chilibønner kjøpt på Rimi en gang ved årtusenskiftet. Siden har jeg ikke vært særlig fanatisk på det med MSG, men det er like fullt en uting som kroppen ikke behøver å få i seg. Den andre personen jeg kjenner er mer plaget med mye hyppigere hodepine. Omtrent som "en allergi". Det blir klaget på hodepine etter matspising fra vedkommende enten ingredienslisten er lest eller ikke. Personen er vokst opp i Nord-Amerika, og har ergo vært eksponert for MSG siden spedbarnsalder. Noe vi i Norden har vært forskånet for å oppleve tilsvarende. Men, det kommer nok for fullt. Toro kan ta seg en bolle. Skal kjøpe minst mulig Toro-produkter pga. deres dårlige holdninger.

Det er kommet så langt i Nord-Amerika at matprodusentene skriver med et slikt skråstillet infofelt på sitt produkt "MSG-free" eller liknende beskrivelser.

Det er ikke en allergi i den forstand, men en matintoleranse som gir utslag i hodepine i forhold til MSG. Allergi er mer alvorlig, men folk bruker ordet for fullt for det om, bare på feil vis.

Umami er en smaksløkkategori. Og jeg trodde man fant umami-smak selv i naturlig mat her og der. At det ikke kun var kjemisk fremstillet (syntetisk fremstillet). Men, jeg har ikke lest nok om umami enda :)

Jeg vet ikke jeg. Men det er ihvertall litt av hvert å lese om disse tingen på internett. Forøvrig første gang jeg googler det, om det er kjekkt å vite. Altså jeg anser meg selv som lite fanatisk vedrørende MSG:

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=msg%20healt%20risks

https://www.google.com/search?q=Umami&oq=Umami&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8#q=MSG%20headache

Forresten - til info:

Jeg er ikke en "supersmaker", altså reagerer ikke smaksløkene mine på et kjemisk stoff som koder for at man har gener som tilsier at man er en supersmaker. Det var ved en tilfeldighet at jeg kom borti et panel som testet og lette etter supersmaker-kandidater til et forsøksprosjekt. De forsket på gourmetopplevelser.

- De fleste er normalsmakere, og det er den smaken som får regjere. Når man utvikler ny mat, tester man på flest normalsmakere fordi det er flest av dem. Egentlig burde det ikke hete supersmakere, for det får det til å høres ut som om det er utelukkende positivt, sier Granli.
Endret av G
Lenke til kommentar

Umami er en smaksløkkategori. Og jeg trodde man fant umami-smak selv i naturlig mat her og der. At det ikke kun var kjemisk fremstillet (syntetisk fremstillet). Men, jeg har ikke lest nok om umami enda :)

Da anbefaler jeg at du gjør det. MSG har helt identisk molekylær oppbygning som umami som du finner i sopp, tomater, soyasaus etc.

Sjekker videolenken din nå. hehe. Se denne youtube-kommentaren :rofl:

Jeg spiser en del chinamat jeg. Det går som regel helt fint.

SymbolX

4 months ago

MSG messes with you memorization ability… It is also conditioning your brain to consider bad food as good… Chinese people like MSG because their food is freaking disgusting!
Endret av G
Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg at du gjør det. MSG har helt identisk molekylær oppbygning som umami som du finner i sopp, tomater, soyasaus etc.

Takk for innspillet. Jeg har sett videoen, og får ta med meg det jeg hørte som en ekstra mulighet jeg ikke har vært åpen for tidligere. Kanskje jeg og andre bør være ekstra varsomme med å finne bedre forklaringer dersom det kommer påstander om at MSG gir ymse ubehag, eller at MSG påstås å være helseskadelig.

Nå vet jeg jo ikke hva jeg skal tro. Men det viktigste er at en "ny stemme" har blitt lyttet til omkring MSG.

Lenke til kommentar

Har brukt en juicer et par ganger den siste uka (gulerøtter, fennikel og asparges) og kan ikke komme på noe jeg ville brukt restene til. Det er så tørt i etterkant at jeg ikke kan se for meg noen stor nytteverdi i å bruke det til andre tilberedninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...