tonje93 Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Har fått gjort om en for-løkke til en while-løkke, men er usikker på fremgangsmåte. Er det noen som kan være snill å forklare hvordan det gjøres og hvorfor? For-løkke:int x = 0 for (int i = 1; i <10; i = i + { System.out.printIn (x); x = i*2; } While-løkke: int x = 0; int i = 1; while (i<10) { System.out.print (x); x = i*2; i++; } Mvh tonje93 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Det er ingen forskjell på for- og while-loop når man ser på ytelse. Det er faktisk hvordan det skrives som er forskjellen. Jeg vil nå si at man har bedre kontroll når man bruker for-loop og det ser penere ut For-loopen kjører selv opp til ønsket sant (du har tatt så lenge variabel i er mindre en 10) Samme gjør while-loopen, bare du må gjøre noe med variabelen som skal være sann / usann. Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) int x = 0 for (int i = 1; i <10; i = i + { System.out.printIn (x); x = i*2; } int x = 0; int i = 1; while (i<10) { System.out.print (x); x = i*2; i++; } Hovedforskjellen er at i for løkken så taes linjene int i = 1; og i++'; hånd om av løkken selv. for (int i = 1; i < 10; i = i++) gjør det samme som int i = 1; while(i < 10) { i++; } Så settes de andre linjene også inn i løkken, over inkrementering av i'en. Ser at det finnes en omtrent lik tråd, så antar at dette er tidligere eksamensoppgaver, som også spurt om i https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1589129 Anbefaler å ta en titt der også, da det er andre forklaringer der. Dersom noe var uklart Lykke til! Endret 11. juni 2014 av Cemi Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Første gang jeg har blitt erklært uønsket i en tråd uten å poste i den først. Lenke til kommentar
tonje93 Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2014 Tusen takk for god respons - det hjalp veldig! :-) Lenke til kommentar
scav- Skrevet 8. august 2014 Del Skrevet 8. august 2014 Gammel tråd, men ønsker å legge til noe som gjerne ikke er åpenbart. Kan jo legge til at for-løkken er et bedre valg dersom du ikke har kode som skal kjøpe helt til noe endrer seg. I enkle spill kan man f.eks har en while(runnin) hvor running er satt til true så lenge man spiller. Et annet poeng, som jeg mener er viktig, men som mange gir litt blaffen i, er å begrense scope av variabler. For-løkken begrenser variablene som brukes ved iterasjon til å bare gjelde i løkken, så lenge den kjører, og dette er god praksis. Variabler med scope som dekker hele klassen, skal helst bare brukes for POJO og beans hvor man behøver tilgang til å manipulere i fra utsiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå