Gå til innhold

Gjøre for-løkke til en while-løkke


Anbefalte innlegg

Har fått gjort om en for-løkke til en while-løkke, men er usikker på fremgangsmåte. Er det noen som kan være snill å forklare hvordan det gjøres og hvorfor?

 

 

For-løkke:

int x = 0

for (int i = 1; i <10; i = i + {

System.out.printIn (x);

x = i*2;

}

 

 

While-løkke:

 

int x = 0;

int i = 1;

while (i<10) {

System.out.print (x);

x = i*2;

i++;

}

 

 

 

 

 

Mvh

tonje93

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen forskjell på for- og while-loop når man ser på ytelse.

Det er faktisk hvordan det skrives som er forskjellen.

 

Jeg vil nå si at man har bedre kontroll når man bruker for-loop og det ser penere ut :)

 

For-loopen kjører selv opp til ønsket sant (du har tatt så lenge variabel i er mindre en 10)

Samme gjør while-loopen, bare du må gjøre noe med variabelen som skal være sann / usann.

Lenke til kommentar
int x = 0
for (int i = 1; i <10; i = i + {
System.out.printIn (x);
x = i*2;
}
int x = 0;
int i = 1;
while (i<10) {
System.out.print (x);
x = i*2;
i++;
}

Hovedforskjellen er at i for løkken så taes linjene

 

int i = 1;

og

i++';

 

hånd om av løkken selv.

for (int i = 1; i < 10; i = i++)

gjør det samme som

int i = 1;
while(i < 10)
{
i++;
}

Så settes de andre linjene også inn i løkken, over inkrementering av i'en.

 

 

Ser at det finnes en omtrent lik tråd, så antar at dette er tidligere eksamensoppgaver, som også spurt om i https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1589129

Anbefaler å ta en titt der også, da det er andre forklaringer der. Dersom noe var uklart :) Lykke til!

Endret av Cemi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gammel tråd, men ønsker å legge til noe som gjerne ikke er åpenbart.

 

Kan jo legge til at for-løkken er et bedre valg dersom du ikke har kode som skal kjøpe helt til noe endrer seg. I enkle spill kan man f.eks har en while(runnin) hvor running er satt til true så lenge man spiller.

 

Et annet poeng, som jeg mener er viktig, men som mange gir litt blaffen i, er å begrense scope av variabler. For-løkken begrenser variablene som brukes ved iterasjon til å bare gjelde i løkken, så lenge den kjører, og dette er god praksis. Variabler med scope som dekker hele klassen, skal helst bare brukes for POJO og beans hvor man behøver tilgang til å manipulere i fra utsiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...