Gå til innhold

[Løst] Hjelp til deling i hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kort historikk;

 

Tidligere hadde jeg Get som leverandør. Jeg brukte da en Netgear WNDR3800 som router og den fungerte aldeles utmerket med tanke på stabilitet, deling etc. Jeg hadde da en htpc koblet opp mot tv'en i stuen (kablet nettverk), gaming rig på soverommet (kablet nettverk), bærbar (trådløs) på 5GHz nettet og iphone, ipad. Alle enhetene snakket fint sammen og det var ikke problem å streame innhold fra htpc'en på den bærbare over wifi.

 

Utfordring:

 

For kort stund siden så fikk jeg fiber i borettslaget. Nettet og modemmet (Packetfront) virker stabilt "nok", men jeg har en sliter med å få enhetene til å snakke sammen.

 

Grunnet ny plassering av modemmet (og at jeg gikk til innkjøp av en reciever Yamaha rx-v775 til å ha under tv-benken) har jeg lagt en 15m CAT6 kabel fra modemmet inn til stuen hvor den går inn i en Netgear switch (8 porter) med kabel videre til både htpc og receiver. Jeg får ikke tilgang til harddiskene i htpc'en lenger, og får heller ikke airplay eller yamaha av controller app fra iphone til receiveren til å fungere.

 

Mistenker at det er switchen som ødelegger for dette, men har ikke veldig mye ekspertise når det kommer til nettverk dessverre.

 

Er det noen som har noen idè om hvordan jeg kan få løst utfordringen min?

Hvordan jeg bør gå frem i forhold til problemsøking?

 

Takker så mye for svar på forhånd :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner modem og switch.

 

Et modem tar signaler fra et annet format en twisted pair og sørger for at signaler kan sendes over en vanlig TP-kabel.

Så vidt jeg skjønner så mangler du en router (tar seg av å dele ut IP-adresser, sørge for intern tilkobling mellom enheter, brannmur osv...).

Er du sikker på at det ikke er modem + router du har fått? Der det er fiber så kommer det ofte med en en fiberkonverter (en passe liten firkantet boks) som går fiber inn og TP-kabel ut.

Lenke til kommentar

Du nevner modem og switch.

 

Et modem tar signaler fra et annet format en twisted pair og sørger for at signaler kan sendes over en vanlig TP-kabel.

Så vidt jeg skjønner så mangler du en router (tar seg av å dele ut IP-adresser, sørge for intern tilkobling mellom enheter, brannmur osv...).

 

Er du sikker på at det ikke er modem + router du har fått? Der det er fiber så kommer det ofte med en en fiberkonverter (en passe liten firkantet boks) som går fiber inn og TP-kabel ut.

 

Hei og takk for svar.

 

Joda det Packetfront modemet mitt er både modem og router med 4 ethernet utganger og innebygget trådløs router. Men trådløse enheter (bærbar, iphone/ipad) klarer ikke å snakke med de enhetene som går igjennom switchen.

Lenke til kommentar

Får alle enhetene IP-adresser i samme nett? Kan du pinge mellom WiFi og kablede enheter? Har du VLAN eller routing i switchen din?

 

Takk for svar zanta.

 

Her må du nok hjelpe meg litt med forklaring på hvordan jeg sjekker det du spør etter. Jeg er ikke veldig teknisk når det kommer til nettverk (derfor jeg håper på hjelp herfra).

 

I router login under DHCP Leases ser jeg at Bærbar (Vaio), Stasjonær (Gamer), Iphone og Ipad har tildelte ip adresser. Jeg får dessverre ikke opp HTPC og recieveren (som er koblet til igjennom switchen).

Har en Netgear GS108GE switch. Om den har/er på VLAN eller routing vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Hva med å ta med den bærbare og koble den med en nettverkskabel i switchen for å se hva som skjer og evnt. hva slags IP du får?

 

 

Hva med å spørre ISP om å få satt den nye ruter/modem-boksen i bridge mode så du kan sette opp den gamle ruteren og få samme løsning du hadde før?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvordan du finner IP-adressen varierer fra OS til OS, det må du nesten google for det du har.

 

Det at du ikke ser HTPC og Receiver kan bety flere ting:

- De kan ha fast IP (ikke DHCP)

- DHCP-forespørsel stoppes i switch

- Switchen router, og DHCP blir ikke forwarded til DHCP-server (eller DHCP-server kan ikke betjene VLAN)

Lenke til kommentar

Hva med å ta med den bærbare og koble den med en nettverkskabel i switchen for å se hva som skjer og evnt. hva slags IP du får?

 

 

Hva med å spørre ISP om å få satt den nye ruter/modem-boksen i bridge mode så du kan sette opp den gamle ruteren og få samme løsning du hadde før?

 

Takk for svar Mr D. Den bærbare (Sony Vaio Pro 13) har ikke ethernet inngang dessverre. Vet ikke om det har noe for seg å sette modemmet/router i Bridge mode. Jeg må jo uansett igjennom switchen i stuen (for å slippe å legge 2 nettverkskabler fra boden hvor modemmet er) for å få nett på begge enhetene.

 

Hvordan du finner IP-adressen varierer fra OS til OS, det må du nesten google for det du har.

 

Det at du ikke ser HTPC og Receiver kan bety flere ting:

- De kan ha fast IP (ikke DHCP)

- DHCP-forespørsel stoppes i switch

- Switchen router, og DHCP blir ikke forwarded til DHCP-server (eller DHCP-server kan ikke betjene VLAN)

 

Jeg undersøkte litt mer i går, og det virker som om switchen "lager" sitt eget LAN med navn nettverk 2. Var inne på htpc'en under nettverk og deling (Win 7). Der fant jeg receiveren min under LAN. Men jeg var nødt til å velge "alle nettverk" for å kunne se den bærbare Sony Vaio'en min (Win 8.1).

 

Tror du det kan utgjøre noen forskjell hvis jeg kobler min Netgear WNDR3800 router til modemet/router fra ISP, og deretter kabel til stuen hvor switch deler ut til htpc og receiver?

 

Jeg savner veldig å få mulighet til å strømme media fra htpc, og ikke minst prøve ut airplay og av controller app'en til den nye receiveren min :/

Lenke til kommentar

For å skli inn på et bananskall og bryte inn.. Hvis du har oppgitt korrekt modell på switchen din, Netgear GS108GE, så er det noe i forklaringen din som er feil, for det er en vanlig enkel, plain, dum switch, som ikke gjør noen ting annet enn å gi deg flere nettverkspunkter for å koble til flere kablete enheter.. Den oppretter ingenting og gjør ingenting annet enn å sende intern trafikk til korrekt mottaker.. Alt som er koblet til switchen som er i samme subnet, SKAL ha kontakt med hverandre..

 

Så du må gå over utstyret ditt og koblingene dine, og verifisere at det du har sagt tidligere her. for det stemmer ikke med hvordan det skal fungere...

 

 

Modem/Router -> Switch -> Enheter

 

Det er måten du må koble det... Hvis ikke du kobler det sånn, så blir det krøll...

 

Jeg vil heller anbefale deg å bridge modemet ditt og sette inn routeren din igjen.. Da kobler du slik:

 

Modem (bridge) -> WAN/Internettport på ROUTER -> Fra LAN port på Router -> Switch -> Enheter

Lenke til kommentar

For å skli inn på et bananskall og bryte inn.. Hvis du har oppgitt korrekt modell på switchen din, Netgear GS108GE, så er det noe i forklaringen din som er feil, for det er en vanlig enkel, plain, dum switch, som ikke gjør noen ting annet enn å gi deg flere nettverkspunkter for å koble til flere kablete enheter.. Den oppretter ingenting og gjør ingenting annet enn å sende intern trafikk til korrekt mottaker.. Alt som er koblet til switchen som er i samme subnet, SKAL ha kontakt med hverandre..

 

Så du må gå over utstyret ditt og koblingene dine, og verifisere at det du har sagt tidligere her. for det stemmer ikke med hvordan det skal fungere...

 

 

Modem/Router -> Switch -> Enheter

 

Det er måten du må koble det... Hvis ikke du kobler det sånn, så blir det krøll...

 

Jeg vil heller anbefale deg å bridge modemet ditt og sette inn routeren din igjen.. Da kobler du slik:

 

Modem (bridge) -> WAN/Internettport på ROUTER -> Fra LAN port på Router -> Switch -> Enheter

 

Takker for svar ChrisCo.

 

Du har helt rett, de er på samme nett. Kablet nettverk inne på gamer pc'en som er kablet direkte til modem/routeren heter også nettverk 2.

 

Jeg hadde koblet slik som du sier: Modem/Router --> Kabel til gamer pc'en + Til switch som videre til htpc'en og receiver.

 

Uansett takker for all hjelp og tips/forslag her inne. Problemet er nå løst :)

Synderen var Modem/router (Packetfront) fra ISP som tydeligvis ikke (sikkert med min mangel på kompetanse) ville la enhetene i huset (trådløst og kablet) snakke sammen.

 

Med en gang jeg satt opp den gamle Routeren min (Netgear WNDR3800) igjen så fant alle enhetene (inkl. de bak switchen) hverandre igjen sømløst!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...