Gå til innhold

Evig hakking i spill..?


Anbefalte innlegg

slå av 8xagp .

 

Enter bios setup.

 

sett sideband adressing -disabled

sett agp fastwrites -disabled

sett 8xagp -disabled

sett 4xagp -enabled

sett agp spread spectrum -disabled

sett agp driving force/value -auto

sett pci/vga palette snoop -disabled

sett primary vga adapter -AGP

sett search for monochrome display adapter/resources -disabled

 

I pnp/pci configuration:

 

Takk for 2 meget grundige svar, nesten overveldet over at du har gidda å skrive alt dette og sette deg  så grundig inn i problemet mitt. Skal prøve dette du har skrevet, fungerer det så er du helten :-)

Skal poste resultatet....

 

mvh

Kjellis

 

 

sett oppdatering/reset av escd

sett resources controlled by -manual.

 

nå vil det åpne seg en mulighet for å sette irq manuelt for dine kort.

Sjekk hovedkort manualen din , og finn ut hvilke pci slotter som deler pci-bus.

Som regel med via-chipsett er agp porten på bus 0 sammen med pci slot 1 eller 2. unngå å plassere noe kort i disse slottene.

Dersom du har et pci kort , som virkelig er nødvendig , så prøv å plasser dette i pci slot 5 eller 6. Da vil du mest sannsynelig dele irq med onboard usb porter.  

Som regel har du nok med 2 stk usb utganger , slik at du kan disable usb port 3&4. dermed  kansje frigjøre en irq.

 

Slå av alle onboard features som du ikke bruker.

F.eks:

legacy støtte for usb keyboard/mouse , soundblaster/midi.

Onboard modem , osv. Ikke enable irq for noe du ikke er avhengig av.

 

Save to cmos and exit.  

Restart maskinen.

 

Åpne device manager/enhetsbehandling , og vis enheter etter tilkobling.

 

Agp/vga bør ha egen irq , helst irq 10.  

Lydkort bør være på irq 5

Nettverkskort bør være på irq 11.  

 

Irq 16 og opp , er windows tilordnede irq'er. (egentlig en delt irq fra 0-15)

 

Jeg har sett systemer hvor VGA,NIC,Lydkort og to usb porter deler irq10 , og likevel fungerer greit i windows. Men som regel blir det problemer før eller siden.

 

Du har kun irq10 og irq11 til rådighet på de fleste nye hovedkort.

 

Disable alt du vet du ikke trenger.

 

Virkelig 2 imponerende besvarelser du har gitt meg. Er overveldet hvor grundig og mye du har skrevet. Får jeg dette til å virke så er du helten!

Skal poste resultatet....

 

mvh

Kjellis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får i alle fall til å spille uten at skjermproblemet oppstår nå. Justerte blant

annet ned AGP til 4x. Men hakkingen er like ille enda :cry:

Har ikke prøvd å forandre IRQ adressene enda Hellandes , og jeg har 8 usb-porter! Bruker for tiden 6 av dem (webcam+mouse+printer+brenner+digital camera+pendrive).

Lenke til kommentar

har du prøvd mere 3d mark etter at du har justert setting(biosen)

 

 

tar du en 3d mark da vet du jo at det er ingen feil med ytelsen på

hardware din..

kan du beskrive "hakking" litt bedre !.bruk gjerne fraps(fps)når du spiller

så du vet hvor mye fps(bilde pr/sek) du har i spillene dine

vet ikke om du formatert disken din da du byttet grafikkort,men gamle drivere kan lett krasje hvis du ikke gjør dette.ta gjerne en defragmatering også.viktig at disken din er opptimal...

Lenke til kommentar
har du prøvd mere 3d mark etter at du har justert setting(biosen)

 

 

tar du en 3d mark da vet du jo at det er ingen feil med ytelsen på  

hardware din..

kan du beskrive "hakking" litt bedre !.bruk gjerne fraps(fps)når du spiller  

så du vet hvor mye fps(bilde pr/sek) du har i spillene dine

vet ikke om du formatert disken din da du byttet grafikkort,men gamle drivere kan lett krasje hvis du ikke gjør dette.ta gjerne en defragmatering også.viktig at disken din er opptimal...

 

Fikk kjørt 3D-mark '03 for første gang nettopp uten at "out of range" feilmelding dukket opp. Fikk 3200 poeng!

 

Formaterte og tok en clean install av win xp etter at jeg monterte det nye grafikkortet.

 

Hakkingen kan beskrives som betydelig hakking hvert 2sek. og er så ille at spilling ikke er mulig :cry:

(for meg som er så spillegal så er dette helt forferdelig...!!!)

Lenke til kommentar

Det kan virke som om minnet ikke henger helt med, eller at du har litt lite, men med tanke på at du allerede har 512MB så burde jo ikke dette være et problem. Tenker da på at hakking hvert andre sek ofte har en sammenheng med henting av nye teksturer osv fra disk eller fra minne til skjermkort. Prøv som "Stian B" pekte ut.

 

Prøv også å skru av unødvendige services i XP, samt å skru av div strømsparingsfunksjoner (f. eks. for disk).

 

Har du prøvd uten noen av de driverne du installerer hver gang du formaterer, som f. eks. skriver ol.? Det kan jo være et kompatiblitetsproblem der et sted. Ta gjerne en kikk etter nye drivere eller kanskje om det er et kjent problem i Colin.

Lenke til kommentar
Det kan virke som om minnet ikke henger helt med, eller at du har litt lite, men med tanke på at du allerede har 512MB så burde jo ikke dette være et problem. Tenker da på at hakking hvert andre sek ofte har en sammenheng med henting av nye teksturer osv fra disk eller fra minne til skjermkort. Prøv som "Stian B" pekte ut.

 

Prøv også å skru av unødvendige services i XP, samt å skru av div strømsparingsfunksjoner (f. eks. for disk).

 

Har du prøvd uten noen av de driverne du installerer hver gang du formaterer, som f. eks. skriver ol.? Det kan jo være et kompatiblitetsproblem der et sted. Ta gjerne en kikk etter nye drivere eller kanskje om det er et kjent problem i Colin.

 

Alle strømsparefunksjoner er allerede slått av.

Avinnstallerte oxo nesten alle prg. som lå som icon på startlinja.

Prøvde oxo uten PCI-kortene (isdn og 4xusb) uten hell.

 

Syns egentlig at jeg har prøvd d meste, og begynner å bli desperat her jeg sitter med en ubrukelig spillemaskin. Alltid brukt pc'n mest til spilling...

Alle prg. og internett fungerer derimot utmerket.

 

Har en cd-brenner og DVD-rom som jeg nå selger - skal kjøpe en DVD-brenner istedet, så da får jeg en cd-slot fri og en strømkontakt! Bytter så evt. ut PSU - og da er alle komponenter byttet ut 100%. Bare kabinettet som er samma gamle - men det har liten betydning såfremt det ikke hviler en forbannelse der inne :evil:

 

Vil takke for alle de gode tipsene som har kommet her. Imponert over at så mange tar seg bryet med å hjelpe meg :yes:

Lenke til kommentar

Et nytt skudd i natten: Sjekk nettverksinnstillingene!

 

Jeg har hatt et lignende problem som det du beskriver, hele dataen "lagger" annenhvert sekund. Det viste seg å være problemer med at windows ikke fant dhcp-serveren eller.no... prøv å sette manuell ip om du ikke allerede har det.

Lenke til kommentar
Et nytt skudd i natten: Sjekk nettverksinnstillingene!

 

Jeg har hatt et lignende problem som det du beskriver, hele dataen "lagger" annenhvert sekund. Det viste seg å være problemer med at windows ikke fant dhcp-serveren eller.no... prøv å sette manuell ip om du ikke allerede har det.

 

Har dette betydning for offline spilling da?

Lenke til kommentar
Et nytt skudd i natten: Sjekk nettverksinnstillingene!

 

Jeg har hatt ...

 

Har dette betydning for offline spilling da?

 

Ja, fordi hele systemet av en eller annen grunn ble påvirket av at nettverkskortet jobbet så iherdig... Vet ikke den tekniske årsaken, men slik var det nå hvertfall hos meg.

 

Ser nå at Kjellis ikke har problemer utenom spilling, så det er vel ikke samme problemet som jeg hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...