legofred Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Jeg er ganske fersk i web-design. Jeg lurer på hva jeg må fordype meg i for å kunne løse følgende utfordring: På en nettside ønsker jeg å lage et søkefelt der man kan skrive inn et dokumentnummer, så kommer en link til dokumentet til syne. La oss si at det er fire dokumenter på nettstedet (disse vises ikke på nettsiden). 1234.pdf 2000.pdf 2255.pdf 9999.pdf Hvis man da skriver i søkefeltet 2255 og klikker SØK/Enter, vil det se omtrent slik ut. Finnes det en enkel måte å gjøre dette på? Bruker Dreamweaver CC, hvis det har noen betydning. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Du må ha noe kjørende server-side (f. eks. PHP) for å kunne gjøre dette. Nettleseren sender en POST eller GET-forespørsel til serveren, som behandler den server-side, og gir noe output tilbake, som f.eks en liste over innholdet i en mappe. Lenke til kommentar
legofred Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2014 Takk for svar. Anbefaler du å bruke PHP? Kan JavaScript brukes? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Jeg anbefaler PHP fordi det er raskt å komme i gang med, og man finner mange eksempler på nett. Dokumentasjonen er også god på php.net. Jeg anbefaler ikke PHP fordi det ikke er helt godt å jobbe med, og det finnes ufattelige mengder søppelkode på nettet. Det finnes mange andre språk å velge mellom, som f.eks ASP.net, Python, Ruby og node.js. JavaScript (som du tenker på det) går ikke å bruke til dette. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Du vil ha behov for serverside kode (PHP, ASP.net osv...) + javascript (jQuery kan være å foretrekke). Lenke til kommentar
legofred Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2014 Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå