mobile999 Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Jeg endrer ikke mening selv om du har "hørt med" vegvesenet om saken. I følge vegvesenet så har den gamle definisjonen av «mellomtung motorsykkel» falt bort og kan ikke lenger benyttes. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Det er lov å kjøre en mellomtung sykkel som har blitt plombert til 34 hk før de nye reglene tredde i kraft. Det du siterer er at det ikke er lov å plombere sykkelen ned, men er den allerede registrert som mellomtung kan den kjøres med A2 sertifikat. 1 Lenke til kommentar
deleted Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Jeg endrer ikke mening selv om du har "hørt med" vegvesenet om saken. I følge vegvesenet så har den gamle definisjonen av «mellomtung motorsykkel» falt bort og kan ikke lenger benyttes. Snakk om å være vanskelig a. Det er jo ganske logisk. Skulle alle de som hadde en nedplombert gsxr 600 plutselig måtte fjerne plomben igjen? Isåfall hadde det vel vært panikksalg på finn høsten 2012. Tviler på at noen med A hadde giddet å kjøpe en gsxr 600 på 25kW. Endret 27. juni 2014 av Deleted Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Skulle alle de som hadde en nedplombert gsxr 600 plutselig måtte fjerne plomben igjen? Det er ikke dette det er snakk om, men at det er førerretten som styrer hvilken motorsykkel som til enhver tid kan føres. Den førerretten man får dersom man tar A2-sertifikatet gjelder ikke for motorsykler som opprinnelig hadde mer enn det dobbelte av nåværende effekt. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 "3. Definisjonen av mellomtung motorsykkel i nr. 2 bokstav e) trer i kraft 19. april 2013. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 19. april 2013." Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Førerretten er hjemlet i førerkortforskriften, ikke i kjøretøyforskriften. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Nå har vi definert at en motorsykkel som var mellomtung før reglene fortsatt er mellomtung nå også. Det du sier er at en ikke har lov å kjøre den selv om den er mellomtung? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Det er nøye definert i førerkortforskriften hva førerretten i klasse A2 omfatter og denne førerretten omfatter ikke mellomtunge motorsykler som ikke oppfyller denne definisjonen. Det er derfor ikke automatikk i at man med førerrett i klasse A2 har lov til å kjøre motorsykler som oppfylte den gamle definisjonen av mellomtunge motorsykler. Det er ikke tilstrekkelig at motorsykkelen "fortsatt er mellomtung nå". Lenke til kommentar
MhMh Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Hvor vanskelig skal det gå ann å være da?Har du kanskje kilder på påstandene dine?Og med førerrett i klasse A2 kan man føre motorsykkel opp til 35kw, ingen begrensning på kubikk og et forhold mellom vekt og effekt på maks 0,2 kw/kg. Og jo, er en motorsykkel regga som A2 selv om den er nedplombert med mere enn 70kw før de nye reglene tredde i kraft kan ikke vegvesenet plutselig si at du må omregge den til A fordi den ikke holder de nye reglene. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Motorsykkel+klasse+A2 Tidligere ble klasse A begrenset til føring av «mellomtung motorsykkel» for personer under 21 år. Begrensningen fall bort av seg selv når føreren fylte 21 år eller hadde fått 2 års kjøreerfaring. Definisjonen av «mellomtung motorsykkel» var tidligere høyeste effekt 25 kW, forholdet effekt/vekt høyst 0,16 kW/kg og motorvognen ikke definert som lett motorsykkel. Fra 19. januar 2013 falt den gamle definisjonen av «mellomtung motorsykkel» bort, og aktuelle personer kan kjøre motorsykkel etter kriteriene for klasse A2 for å kvalifisere seg for klasse A. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Og med førerrett i klasse A2 kan man føre motorsykkel opp til 35kw, ingen begrensning på kubikk og et forhold mellom vekt og effekt på maks 0,2 kw/kg. Her "glemmer" du kravet om at motorsykkelens effekt før nedtrimming må være maksimalt det dobbelte av nåværende effekt. Og jo, er en motorsykkel regga som A2 selv om den er nedplombert med mere enn 70kw før de nye reglene tredde i kraft kan ikke vegvesenet plutselig si at du må omregge den til A fordi den ikke holder de nye reglene. Her forutsetter du at førerretten til den nye førerkortklassen A2 er en blankofullmakt til å føre alle motorsykler som er registrert som "mellomtung motorsykkel". Dette er feil. Førerretten gjelder kun motorsykler som oppfyller den nye definisjonen på mellomtunge motorsykler. Lenke til kommentar
MhMh Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 At det går ann å være så jækla tett i pappen da, jeg foreslår at du enten sender en mail eller ringer til vegvesenet for å få oppklart feil informarsjonen din. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Hvilken del av førerkortforskriftens pgf 3-3 mener du gir A2 innehaver førerrett for en gsxr 600 (opprinnelig effekt 90,5kW) som allerede er registrert som 25kw mellomtung motorsykkel? http://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-3 Endret 27. juni 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
MhMh Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Det der gjelder dagens regler og det er også grunnen til at du ikke finner noen gsxr 600 nyere enn senest 2010 til salgs som A2. Så de gsxrene som ble plombert før dagens lov ble satt igang er lovlige som A2 sykler Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 (endret) Nå er det slik at førerkort klasse A2 ble innført som en helt ny førerkortklasse den 19. januar 2013. Førerretten i denne klassen gjelder motorsykler med: maksimal effekt på 35kW forholdet effekt/vekt maksimalt 0,2 kW/kg Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt Motorsykkelen må oppfylle alle tre vilkårene for at innehaveren av førerkort klasse A2 skal ha lov til å kjøre den.Det at begrepet mellomtung motorsykkel har blitt videreført er åpenbart svært uheldig siden mange feilaktig konkluderer med at førerretten også omfatter alle motorsykler som er registrert som mellomtung motorsykkel etter de gamle reglene. Endret 27. juni 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Når nye typiske slike regler som omhandler kjøretøy inntrer, så må man bare sørge for at de gjelder fra og med dags dato. Det vil si, at det er for eksempel påbudt med blinklys, setebelte etc. Men er kjøretøyet registrert uten før reglene inntraff, så kan man helt lovlig kjøre et kjøretøy uten noe av det nevnte. Hvis jeg har forstått deres diskusjon rett så blir det som også nevnt å plutselig nekte en 19 åring å kjøre, fordi det nye A2 sier det og det. For meg er det åpenbart logiskt at man ikke kan gå inn med en slik nekt plutselig, tenk på alle som eier sykler osv som nå blir ubrukelige for dem. Ekstremt logisk blir det også hvis det stemmer at ingen nyere sykler selges som a2. Du må ikke tviholde deg til loven mobile999, fordi selv om det kan virke feil så er det faktisk unntak, da man akkurat har gått over til nye regler og man kan kjøre eldre sykler som før var mellomtung. 1 Lenke til kommentar
deleted Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Også kjent som grandfather clause. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Nå har jeg også "hørt med" Statens Vegvesen: Meg: Hei, kan motorsykkelen med registreringsnummer sv1332 kjøres med førerkort klasse A2? Svar: Nei, den hadde mer enn det dobbelte av nåværende effekt før nedtrimming. Den kan derfor ikke kjøres med førerkort klasse A2. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Har fortsatt mine tvil siden du ikke spurte om det hadde noe å si om den ble plombert før de nye reglan. Hvordan kan han vite det? Skjønner ikke hvorfor du ikke spurte om det når du først var på telefon med de. Nå er jeg bare i tvil om hva jeg skal tro. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Det lureste er nok å få oppklart det på egenhånd Emsal, så slipper du å få det igjennom et ledd ekstra. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Nå har Emsal nettopp fått klassifisert sin motorsykkel som mellomtung motorsykkel, noe som medfører at han er trygg mht. reglene når han kjører motorsykkelen sin.Dersom han derimot låner en motorsykkel som er klassifisert som mellomtung etter de gamle reglene så er situasjonen utrygg.En ansatt i Statens Vegvesen har uttalt følgende: Suzuki GSXR 600 registrert før 2012 kan ikke kjøres med førerkort klasse A2 ervervet etter 19. januar 2013. Dette fordi motoreffekten før ombygging var 86kw ifølge typegodkjenningen. Den kan ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt, altså 50kw. Dette er hjemlet i førerkortforskriften §3-3. Det er forøvrig føreren av motorsykkelen som er ansvarlig for om vedkommende har førerrett for motorsykkelen eller ikke. Endret 1. juli 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå