Gå til innhold

Dagbladet tester Half-life 2 betaen. Din mening ?

Anbefalte innlegg

At dere gidder å bry dere. Samme for meg om DB hadde testa den eller ikke :shrug:

Irriterende holdning til massemediene rundt oss du har dratt på deg der.

Jeg har kikka igjennom postene i etterkant av mitt forrige besøk, deriblant skribentens egen side av saken, og jeg må få si det at jeg er overhodet ikke overbevist - verken av skribentens innlegg her, eller av nettredaktøren som sendte meg en forklaring istad.

Det vi har gjort er å teste ut en uoffisiell versjon av Half-Life 2 som vi har fått tilgang til, sammen med en omtale av som har skjedd i denne

saken. Vi vurderer dette som en god nyhetssak og noe leserne er interessert i.

Vi framstiller det ikke som en anmeldelse og slett ikke som en ferdig

utgave av spillet. Vi oppfordrer heller ikke brukerne til å laste ned

denne versjonen selv og skriver ikke om hvordan det eventuelt kan gjøres.

Jeg kan ikke se at vi verken er useriøse, usaklige eller uredelige i

artikkelen. Hvis du mener det er feil saksopplysninger i vår artikkel så

ønsker vi gjerne tilbakemelding på det.

Som sagt; ikke overbevist. Han går veldig langt rundt grøten på mitt opprinnelige spørsmål/problemstilling - AT de hadde lagd en artikkel basert på en ulovlig nedlastet kopi av betaen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vi har gjort er å teste ut en uoffisiell versjon av Half-Life 2 som vi har fått tilgang til,..

Jaha? Hvorfor har bare de fått tilgang til den da, hvis det ikke er på ulovlig vis ?

. Vi oppfordrer heller ikke brukerne til å laste ned

Nehei ? Det står jo at man kan finne det i "de fleste" søkemotorer. En fullgod forklaring det på hvordan man skal få tak i den.. :shrug:

Lenke til kommentar

Hehe, tviler da sterkt på at Valve velger at en avis i Norge skal få teste hl2 da... Tror nok noen større aviser i verden hadde fått det... Var litt gøy at Dagbladet dreit seg ut, for i går var vi på Oslotur til en sånn avis greie og der prata de på hvor frekke aviser/ukeblader kunne være. Leser ikke Dagbladet engang jeg, synes det er for litt mer eldre folk, men VG er gøy og lese da.

Lenke til kommentar

Nå sier Snorre at han har fått tak i versjonen lovlig, og om det er sant eller ikke skal jeg ikke røre på med en hundre meter lang flaggstang.

Videre vil jeg nevne at GameSpy, bare for å ta en god og seriøs nettside, har sagt de ikke vil laste ned beta-versjonen fordi de mener det er uetisk. Det sier mye bra om GameSpy. Og hvis Dagbladet lastet den ned, sier det like mye om Dagbladet.

I mine øyne, så er den eneste forskjellen på Snorre og de som er på dette forumet (som har lastet ned betan'), at snorre publiserte sine meninger gjennom DB'. I motsetning til Snorre, så tviler jeg på at mange av de som omtaler betaversjonen her, er journaliseter, og har i slik måte heller ingen "presse frihet" å klamre seg til.

Nå dømmer jeg absolutt ikke Snorre, jeg velger å stole på det han sier fordi alle fortjener å komme tvilen til gode, men helt generelt sett så har journalister et ansvar. Pressefrihet åpner for å fortelle alt du vil og kan, under visse regler, men det åpner ikke for å bryte lovverket for å skaffe de "story"-ene. Nå snakker jeg fullstendig generelt.

I slik måte, mener jeg at skal dere fordømme Snorre og Db't. så må dere også fordømme enhver i dette forumet som påstår å ha testet betan.

Absolutt. Men det er ingenting å gjemme seg bak. Igjen nevner jeg at en journalist har et ansvar. Eksempelvis kan alle snakke dårlig om et annet menneske, men hvis en journalist publiserer det er det brudd på vanlig presseskikk.

At dere gidder å bry dere. Samme for meg om DB hadde testa den eller ikke :shrug:

Noen av oss ønsker å ta del i samfunnsdebatter, og ting som angår oss. Ignoranse fører ingen veier.

Det vi har gjort er å teste ut en uoffisiell versjon av Half-Life 2 som vi har fått tilgang til, sammen med en omtale av som har skjedd i denne

saken. Vi vurderer dette som en god nyhetssak og noe leserne er interessert i.

Vi framstiller det ikke som en anmeldelse og slett ikke som en ferdig

utgave av spillet. Vi oppfordrer heller ikke brukerne til å laste ned

Jeg kan ikke se at vi verken er useriøse, usaklige eller uredelige i

artikkelen. Hvis du mener det er feil saksopplysninger i vår artikkel så

ønsker vi gjerne tilbakemelding på det.

Her bortforklarer vedkommende hele saken. Dette er et elendig svar. Hvis Snorre, en medarbeider hos Dagbladet.no hadde lastet ned denne versjonen, ville det vært et brudd på lovverket. Ja, den er uoffisiell og den er først og fremst ulovlig. Dagbladet har ikke lov til å ty til ulovlige handlinger for å skaffe seg en god "story". Dette virker som et søkt svar fra en person som ikke forstår sakens innhold.

Vi, Gamer.no, har ikke lov til å rappe en prematur kopi av eksmpelvis EverQuest 2, og gjemme oss bak et forsvar hvor vi sier at vi gjør det for å opplyse leserne våre. Det ville vært ulovlig. Og at kildekoden til Half-Life 2 ligger på nettet har ingenting å si.

Det er eksempelvis ulovlig å kjøpe tyvegods. Bare fordi du ikke går inn i butikken og rapper godset, gjør det ikke noe mer lovlig å kjøpe. Hvor du får tak i det er irrelevant.

Lenke til kommentar
Leser ikke Dagbladet engang jeg, synes det er for litt mer eldre folk, men VG er gøy og lese da.

VG er ikke en avis, det er et ukeblad!

Snorre Bryne, Dagbladets journalist, har vi hørt lite av siden innlegget sitt... lurer på om han tør å motsi oss? Eller kanskje han ikke gidder (seriøsiteten er ikke akkurat på topp)?

Forresten, Snorre sier han ikke har lasta ned betaen, kanskje han ikke har det? Det er jo mulig at han har fått den fra en kompis :)

Lenke til kommentar
Eg undrar om det hadde vore slik fuzz rundt dette dersom HL2 likevel kom til den planlagte datoen...

Det hadde naturligvis ikke vært like mye oppstyr hvis spillet hadde kommet ut når det skulle, uten lekkasjer eller innbrudd hos Valve. Det sier seg selv. Det blir raskt oppstyr når en avis mistenkes for å skrive en sniktitt basert på antatt ulovlig versjon som forfatter ikke vil oppgi kilde til.

Nja, ikkje akkkurat det eg hinta til ;-)

Insinuerte heller at folket sin eigeninteresse (vil ha _nå_) fører til lynsjestemning overfor alle som rører ved usjølviske men akk så slepphendte Valve.

Om HL2 vart sleppt i tråd med timeplanen til tross for innbrotet hadde dei fleste gjeve beng.

Lenke til kommentar
Han har like mye rett til å si sin mening som alle andre her på forumet. Slik holdning vil vi ikke ha noe av. Hold deg til temaet og ikke gå personlig.

Joda. Men det er forskjell på å tvinge en mening på noen og ha en mening. :p

Men nok om det.

HAN NEVNER AT DEN NEDLASTBARE FILA ER 1,4GB, HALLOO??? Sorry for at jeg oppfører meg så barnslig, men når jeg får noe idiotisk slengt i trynet så blir det sånn.

Kanskje han bare vil at vi skal få ta del i den fine opplevelsen og ikke laste ned filer forgjeves? :p

Kanskje du skulle ta en tur på DC, å skrive opp alle brukernavne som deler fila der? Valve er vel mer intressert i hvem som lekket ut fila enn hvem som har den.

Spør du meg, så syns jeg sikkerheten er heller laber eller at de har dårlig kontroll over de som har tilgang siden slikt lekker ut, gang på gang.

Lenke til kommentar

Selv har jeg ingenting imot at den ble publisert,

skjønner egentlig ikke hvorfor folk blir så sure på det:)

Etikk?

Vel, og lyve er jo ikke akkurat pent heller da:) [hint:]

Ellers har jeg ingenting imot pirat kopiering,l

bransjen har nok av spill, og det bidrar til og "stabilisere" bransjen litt.

Lenke til kommentar
Dagbladet har ikke lov til å ty til ulovlige handlinger for å skaffe seg en god "story". Dette virker som et søkt svar fra en person som ikke forstår sakens innhold.

Neivel? Hva med alle spionbildene av nye biler? Paparazzi fotografer da?

Nei. Bortimot alle tabloid aviser (les Dagbladet, VG og nå også Se & Hør) skaffer seg story på ulovelig måte.

Men så er det det å bevis at han har lastet ned HL2 Beta på jobben i jobb sammenheng. For alt vi vet kan dette ha skjedd privat, og at han senere ville dele det han hadde opplevde og erfart med oss andre i et desperat forsøk på å virke hipp og lokke til seg yngre lesere.

Da vil jeg gjerne se de på forumet her som aldri har spilt et piratkopiert spill, enten hjemme eller hos en venn.

For det tror jeg ikke er mange.

Og til dere som klager over det Dagbladet har gjordt og skriker piratkopiering; Herregud! Dette er bare en Beta. Det viktigste er vel at de kjøper spillet når det kommer ut er det ikke?

Selv kjøper jeg spill, hvis dere skulle lure på det. Kjøper ikke så ofte, men kjøper de som jeg syns fortjener mine penger. Som f.eks Half-Life Generation 3, Diablo 2, D2: Lord Of Destruction, Warcraft 3, WC3: Frozen Throne, CM4, Master Of Orion 1-3 og Max Payne for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Dagbladet har ikke lov til å ty til ulovlige handlinger for å skaffe seg en god "story". Dette virker som et søkt svar fra en person som ikke forstår sakens innhold.

Neivel? Hva med alle spionbildene av nye biler? Paparazzi fotografer da?

Nei. Bortimot alle tabloid aviser (les Dagbladet, VG og nå også Se & Hør) skaffer seg story på ulovelig måte.

Men så er det det å bevis at han har lastet ned HL2 Beta på jobben i jobb sammenheng. For alt vi vet kan dette ha skjedd privat, og at han senere ville dele det han hadde opplevde og erfart med oss andre i et desperat forsøk på å virke hipp og lokke til seg yngre lesere.

Da vil jeg gjerne se de på forumet her som aldri har spilt et piratkopiert spill, enten hjemme eller hos en venn.

For det tror jeg ikke er mange.

og dette betyr hva da ? det er ikke ulovlig å ta "spion"bilder av nye bilder, paparazzi fotografer er ikke entydig med å gjøre noe ulovlig heller.

uansett om han har lastet ned versjonen på jobb, hjemme, fått noen andre til å laste den ned så forandrer det ikke stort.

han er journalist hos dagbladet og når han presenterer artikkelen på nettsiden til dagbladet samt at selve artikkelen har blitt diskutert i redaksjonen så er det dagbladet som står bak det hele.

han kunne kanskje heller registrert seg her og publisert samme artikkel på forumet, eller, da hadde han blitt bannet med en gang..hmm....

igjen så har det ikke stort med saken å gjøre hva noen på forumet har og har ikke gjort.

tankegangen til mange er nogenlunde slik -

det er ikke ok å ta narkotiske stoffer så lenge man selv har skaffet den, men saken er annerledes hvis du får noen andre til å kjøpe for deg, eventuelt tilfeldigvis finner det i postkassen din, da blir det plutselig helt ok...

Lenke til kommentar
og dette betyr hva da ? det er ikke ulovlig å ta "spion"bilder av nye bilder

Jo faktisk er det det.

uansett om han har lastet ned versjonen på jobb, hjemme, fått noen andre til å laste den ned så forandrer det ikke stort.

han er journalist hos dagbladet og når han presenterer artikkelen på nettsiden til dagbladet samt at selve artikkelen har blitt diskutert i redaksjonen så er det dagbladet som står bak det hele.

Det er greit, men for alt det vi vet kan han ha spilt det hos en kamerat som ikke har noe med Dagbladet å gjøre. Også syns han at dette er verdt å skrive om og lager en artikkel. Når ble det ulovelig? Han har da ikke skrevet under på noe om at han ikke kan skrive noe om HL2 Betaen.

han kunne kanskje heller registrert seg her og publisert samme artikkel på forumet, eller, da hadde han blitt bannet med en gang..hmm....

Hvorfor skulle han bli det? Han skriver ikke noe som bryter med rettnings linjene her på forumet.

igjen så har det ikke stort med saken å gjøre hva noen på forumet har og har ikke gjort.

Den komentaren var rettet til de som sitter så høyt på sin moralske trone når det kommer til piratkopiering. Beklager hvis det var uklart.

det er ikke ok å ta narkotiske stoffer så lenge man selv har skaffet den, men saken er annerledes hvis du får noen andre til å kjøpe for deg, eventuelt tilfeldigvis finner det i postkassen din, da blir det plutselig helt ok...

Ja. Det er nesten slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
og dette betyr hva da ? det er ikke ulovlig å ta "spion"bilder av nye bilder

Jo faktisk er det det.

Det er greit, men for alt det vi vet kan han ha spilt det hos en kamerat som ikke har noe med Dagbladet å gjøre. Også syns han at dette er verdt å skrive om og lager en artikkel. Når ble det ulovelig? Han har da ikke skrevet under på noe om at han ikke kan skrive noe om HL2 Betaen.

Hvorfor skulle han bli det? Han skriver ikke noe som bryter med rettnings linjene her på forumet.

Den komentaren var rettet til de som sitter så høyt på sin moralske trone når det kommer til piratkopiering. Beklager hvis det var uklart.

Ja. Det er nesten slik det fungerer.

da får du definere nøyaktig hva du mener med spionbilder av nye biler.

videre, artikkelen legges på dagbladet.no , redaksjonen er enig, dagbladet har ganske mye med dette å gjøre ja.

hadde han prøvd å publisere akkurat det samme som står i artikkelen på dagbladet.no her på gamer.no så hadde det vært i strid med retningslinjene samt alt det TST har sagt angående posting rundt hl2 betaen samt ulovlige beta versjoner rent generelt.

Lenke til kommentar
videre, artikkelen legges på dagbladet.no , redaksjonen er enig, dagbladet har ganske mye med dette å gjøre ja.

Her tror jeg du har missforstått litt. Jeg sa ikke at Dagbladet ikke hadde noe med det å gjøre. Jeg sa at han som skrev artikkelen kunne testa spillet hos en kamerat som ikke jobber for Dagbladet.

Og når du prater om det å poste artikkelen her på forumet, så trekker jeg det tilbake. For Gamer.no har vel muligens skrevet under på noen som forhindrer de i å skrive om betaen?

Men, men. Syns ikke det gjør så mye at Dagbladet skrev om HL2 Betaen.

All PR er god PR heter det. Valve gnir seg nok i henda for enda mer publisitet samtidig som frusterer over dårlig sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg tror:

1 : Valve hadde nok aldri planer om å gi ut spillet til den fastsatte datoen.

De hadde garantert ikke spillet ferdig innen den tid.

2 : Valve visste at de var et populært mål for hackere, og jeg tror

egentlig de aldri har vært noen som har stjålet kildekoden. Denne har

de selv lekket ut i media.

3: Valve vet at de som får tak i denne ulovlige versjonen allikevel vil

kjøpe orginal spillet når det en gang kommer, ergo lite tap økonomisk

på dette her.

4: Hele greia er en gedigen markedsføringskampanje. Det er mer blest

om dette spillet i media nå enn det de ville fått til uten denne

spekuleringen.

At en liten avis i nisselandet Norge lager en test av "hva-du-har-i-vente" er nok bare en liten bonus. De håper nok på at større aviser enn dette skal skrive om det.

Valve har greid det utrolige å flytte all spillfokus på eget produkt. Andre spill som DOOM 3 er borte og glemt. At max payne 2 har kommet er det ikke noe informasjon om en gang. Vi mennesker vil hele tiden overraskes og vi ønsker å reagere.

Hvordan greide Blair Witch Project å gå for fulle saler over hele amerika?? Noen som husker denne kampanjen?

Tipper Valve er meget fornøyd over alle de diskusjonene som raser i ulike forum på nett. Og det kommer til å komme intervjuer med "hackere" som har vært inne i Valves aller hemligste... Bare vent å se, tror vi ikke har sett det siste til Valve's mange overraskelser...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Her tror jeg du har missforstått litt. Jeg sa ikke at Dagbladet ikke hadde noe med det å gjøre. Jeg sa at han som skrev artikkelen kunne testa spillet hos en kamerat som ikke jobber for Dagbladet.

Og når du prater om det å poste artikkelen her på forumet, så trekker jeg det tilbake. For Gamer.no har vel muligens skrevet under på noen som forhindrer de i å skrive om betaen?

Men, men. Syns ikke det gjør så mye at Dagbladet skrev om HL2 Betaen.

All PR er god PR heter det. Valve gnir seg nok i henda for enda mer publisitet samtidig som frusterer over dårlig sikkerhet.

"Du tror det ikke før du får se det. Dagbladet.nohar testet en uoffisiell versjon av «Half-Life 2»."

spørs nå om valve liker det, har de ikke mer enn nok publisitet allerede ?

tror du john carmack hadde likt det hvis gamer.no hadde slengt opp en stor artikkel hvor de legger ut om at de har testet doom3 alphaen og deres meninger om den.

Lenke til kommentar
"Du tror det ikke før du får se det. Dagbladet.nohar testet en uoffisiell versjon av «Half-Life 2»."

Hva prøver du å si her?

Hadde jeg f.eks testet den nye rallybilen til Petter Solberg for Autofil, så er det klart at de ville skiltet med, "Autofil tester den nye rallybilen til Petter Solberg." selv om det er faktisk bare jeg som testet den og ikke hele Autofil redaskjonen. Det er slik ting fungerer.

tror du john carmack hadde likt det hvis gamer.no hadde slengt opp en stor artikkel hvor de legger ut om at de har testet doom3 alphaen og deres meninger om den.

Hadde selvsagt kommet helt ann på hva de skrev. Men disse folka forbanner alltid at slikt lekker ut. Hva hadde skjedd om ikke Carmack og Valve hadde åpnet kjeften i forbindelse med lekasjene? De fyrer liksom litt oppunder det selv spør du meg men.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...