TST Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Eg undrar om det hadde vore slik fuzz rundt dette dersom HL2 likevel kom til den planlagte datoen... Det hadde naturligvis ikke vært like mye oppstyr hvis spillet hadde kommet ut når det skulle, uten lekkasjer eller innbrudd hos Valve. Det sier seg selv. Det blir raskt oppstyr når en avis mistenkes for å skrive en sniktitt basert på antatt ulovlig versjon som forfatter ikke vil oppgi kilde til. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 (...) jeg ser heller at Dagbladet laster ned betaversjonen, og tester den, og gir sitt intrykk av den til allmennheten, en att tusen nordmenn gjør det. og bidrar til den voksende it-kriminaliteten.... Så "tusen nordmenn" bidrar til it-kriminalitet ved å piratkopiere, men Dagbladet (hvis det da dreier seg om en ulovlig versjon, noe artikkelen i høyeste grad antydet) bidrar ikke til kriminalitet, bare fordi de er, hm, ja - dagbladet? Hvordan kan du forsvare dette? Vel, jeg tror ikke det har bidrat noe mer en de ulike forumene som finnes på nettet. Jeg antar at den kategorien folk som har kapasitet og linje til å laste ned 1,4 gb allerede er ihuga fans av dette spillet. Og da kan man jo lure, vil denne arikkelen føre til noe mer nedlastning en de ulike diskusjonsforumene på nettet, som fastslo at det var en spillbar betaversjon ute, for en god stund siden? Nå tror jeg du roter. La oss anta at denne artikkelen vil føre til like mye nedlasting (fra nordmenn) som forum-nyheten. I så fall vil vi få dobbelt så mye nedlastning i alt. Som det ble nevnt er logikken din generelt tynn. Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Pressen har ingen frihet til å begå lovbrudd. Men jeg ser heller at Dagbladet laster ned betaversjonen, og tester den, og gir sitt intrykk av den til allmennheten, en att tusen nordmenn gjør det. og bidrar til den voksende it-kriminaliteten.... Jeg på min side er paranoid, kynisk og har et pessimistisk syn på menneskers natur, og antar således at et stort oppslag i Dagbladet vil medføre at *enda fler* nordmenn laster ned betaversjonen... Vel, jeg tror ikke det har bidrat noe mer en de ulike forumene som finnes på nettet. Jeg antar at den kategorien folk som har kapasitet og linje til å laste ned 1,4 gb allerede er ihuga fans av dette spillet. Og da kan man jo lure, vil denne arikkelen føre til noe mer nedlastning en de ulike diskusjonsforumene på nettet, som fastslo at det var en spillbar betaversjon ute, for en god stund siden? Kanskje, kanskje ikke. Spillet kommer nok uansett til å selge bra, uavhengig av hvor mange som plukker ned pirat-beta'en på forhånd. Det jeg synes er viktig her er at Dagbladet ser ut til å ha oppført seg snuskete for å "få en god story". Hvorfor da forsvare dem? (Ble mye skriving om dette ikveld, men jeg blir bare så utrolig irritert når "seriøse" aviser går på snørra på denne måten.) Lenke til kommentar
SnafuS Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Pressen har ingen frihet til å begå lovbrudd. Men jeg ser heller at Dagbladet laster ned betaversjonen, og tester den, og gir sitt intrykk av den til allmennheten, en att tusen nordmenn gjør det. og bidrar til den voksende it-kriminaliteten.... Jeg på min side er paranoid, kynisk og har et pessimistisk syn på menneskers natur, og antar således at et stort oppslag i Dagbladet vil medføre at *enda fler* nordmenn laster ned betaversjonen... Vel, jeg tror ikke det har bidrat noe mer en de ulike forumene som finnes på nettet. Jeg antar at den kategorien folk som har kapasitet og linje til å laste ned 1,4 gb allerede er ihuga fans av dette spillet. Og da kan man jo lure, vil denne arikkelen føre til noe mer nedlastning en de ulike diskusjonsforumene på nettet, som fastslo at det var en spillbar betaversjon ute, for en god stund siden? Kanskje, kanskje ikke. Spillet kommer nok uansett til å selge bra, uavhengig av hvor mange som plukker ned pirat-beta'en på forhånd. Det jeg synes er viktig her er at Dagbladet ser ut til å ha oppført seg snuskete for å "få en god story". Hvorfor da forsvare dem? (Ble mye skriving om dette ikveld, men jeg blir bare så utrolig irritert når "seriøse" aviser går på snørra på denne måten.) Er fullstendig enig med deg Thomnail. Og jeg er enig i at det DB gjorde kanskje ikke var det rette, men de har iallefall kontaktet Vivendi, og sagt i fra om det de har gjort, og da blir det opp til de å avgjøre om de vil gå til sak eller ikke. Uansett, så har spillet nå fått så mye pr at jeg er kanskje sikker på at spillet vil selge langt over det som var forventet, den 30.September. Lenke til kommentar
darker Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 tror dagbladet var ute etter å pushe litt grenser her, men.. syns ikke det er så veldig ille det de har gjort. Noen her skrev at dette var en review, men... eneste dagbladet har gjort (som de tydelig skriver også) er jo å fortelle folk hvordan leaken faktisk er. Ingen reagerer hvis en avis går i detalj i forhold til f.eks. hvordan et drap er utført, eller et ran for den saks skyld. Men, når de skriver litt om en leak som er på nett, da er det en del som går mann av huse. Jada, alle kan ha (og SKAL ha) personlige meninger, men tenk litt på helheten allikevel. - Skader dette noen? Etter min mening, på¨ingen måte. Står jo til og med i artikkelen at dette er LANGT fra ferdig. - Oppfordrer dette til kriminalitet? Vel, i Norge er det vel fortsatt faktisk lov å laste ned, men ikke distribuere er det ikke? (mener det ihvertfall). Ergo er dette faktisk 100% lovlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 hmm, ble dobbeltposting. Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 - Oppfordrer dette til kriminalitet? Vel, i Norge er det vel fortsatt faktisk lov å laste ned, men ikke distribuere er det ikke? (mener det ihvertfall). Ergo er dette faktisk 100% lovlig. Det at noe er lovlig trenger ikke bety at det er rett. :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Hei alle, tenkte dette var et godt egnet sted å komme med noen synspunkter på artikkelen jeg skrev på db.no tidligere i dag, og all tilbakemeldingen som har kommet på den. Først av alt: Mye av kritikken går på at jeg har lastet ned en ulovlig versjon av spillet. Det har jeg ikke, og jeg har heller ikke skrevet det. Jeg er selv imot kopiering og nedlasting av spill. Jeg vil ikke si hvor jeg har fått spilt Half-Life 2-versjonen, men jeg synes dere skal legge kritikken om Dagbladet som kriminell organisasjon død. For det andre så har jeg allerede snakket med Vivendi, og de avventer reaksjoner fra Valve på denne saken. I mellomtiden blir artikkelen liggende ute på nettet. Grunnen til at jeg skrev om mine inntrykk fra å ha spilt gjennom Half-Life 2-versjonen, er at dette er et spill som svært, svært mange har ventet på, og interesserer seg levende for (at dette er blitt en diskusjon er jo et tegn på nettopp det.) For Dagbladet som nyhetsavis er derfor denne saken helt på sin plass for oss å publisere. Før saken ble skrevet og lagt ut, hadde vi en redaksjonell vurdering på om det var riktig eller ei, noe vi kom fram til at det var. Det samme skjedde forøvrig da både Dagbladet og VG forhånds-anmeldte Lene Marlin-skiva, som også hadde kommet på avveier på ulovlig vis. Det er en feil holdning å innta at man skal hysje ned et potensielt fabelaktig spill som Half-Life 2, bare fordi det ble stjålet fra Valve. Har jeg sett spillet, har jeg også lyst til å skrive om det, sånn er det. Det hadde ikke vært spesielt spennende å lese aviser om journalistene skulle holde inne informasjon de hadde, i frykt for å støte noen som, i dette tilfellet, Valve. Hvis dere har lest artikkelen, vil dere skjønne at jeg ikke har skrevet en anmeldelse av spillet, men snarere rapportert mine inntrykk av et langt fra ferdig produkt. Dette presiseres nøye i artikkelen, og jeg skriver også at jeg ikke anbefaler noen å laste det ned i håp om å få slippe å kjøpe spillet. Faktisk så tror jeg at de aller fleste som har gått så inn for å få tak i den ulovlige versjonen er såpass interessert i spillet som helhet, at de kommer til å stå i kø for å kjøpe det på release. Kom gjerne med innspill her, jeg følger med på diskusjonen. mvh Snorre Bryne Du vil ikke si hvor du har fått tak i denne versjonen ? vel, først og fremst, det står dere har testet betaversjonen, videre i artikkelen fremstår det helt klart at det er snakk om den ulovlige betaversjonen som ble stjålet fra valve. det er ikke en eneste spillside, ikke gamer.no, ikke gamespy, ikke gamershell, osv osv som har en spillbar versjon av half life 2, jeg finner det noe usannsynlig at valvevivendi sender en versjon til dagbladet mens de lar resten av spillverden sitte i mørket. det at dagbladet legger ut en artikkel basert på en ulovlig versjon av et spill sender faktisk ut noen signaler angående piratkopiering.. en ting er klappert og klart, den versjonen du har testet er den som ble lekket av hackeren. samtidig så mener jeg at i denne saken så burde man se på saken i fugleperspektiv. valve blir hacket, kildekoden kopieres samt hver eneste produksjon de jobber med, dette gjør at spillet utsettes,valve fordømmer det hele, mesteparten av spillverden stiller seg bak, og her kommer dagbladet inn og slenger opp en artikkel hvor de skryter av den ulovlige beta versjonen. jeg kan ramse opp mange spill som svært mange har ventet lenge på, f.eks counter strike condition zero, dette ble også sluppet av samme person som hacket valve, nårtid kommer reviewet av dette spillet opp på dagbladet.no ? det at mange venter på spillet rettferdiggjør ikke at dagbladet publiserer en artikkel basert på en ulovlig beta versjon. men dere har vel tenkt til å fortsette på samme måte ? forventer artikkel om max payne 2 som fairlight slapp tidligere i dag, og hva med doom3 alphaen ? fortjener ikke den også litt ekstra oppmerksomhet ? eller er dere klar over at john carmack hadde flådd dere hvis dere i det hele tatt hadde diskutert saken i redaksjonen... det er da ingen som hysjer ned half life 2? har du fulgt med rundt på nettet egentlig ? diskusjonene angående half life 2 er overalt og når nye høyder.. det er helt greit å publisere en artikkel hvor dere forteller om half life 2, hva vi kan forvente oss av det og hvor dere forteller om kildekoden som er kopiert osv, men det er helt feil holdning å publisere en artikkel hvor dere skriver en rapport om deres tanker etter å ha spilt en ulovlig beta versjon. er ikke det praktisk talt en anmeldelse ? en anmeldelse er også anmelderens inntrykk av spillet, det eneste som mangler er en karakter på slutten.. hva mener du, du anbefaler ikke folk å laste det ned i håp om å slippe å kjøpe det ? de tror jeg du skal skrive om temmelig fort, for jeg håper nå inderlig ikke at det ikke er den eneste grunnen til at du ikke vil anbefale det... hva har det med saken å gjøre at de som har lastet ned versjonen er interessert i å kjøpe det ? bare så du er klar over det så har de mest hardbarka fans valgt å holde seg unna denne betaen slik at den ikke skal ødelegge opplevelsen som venter dem i fullversjonen. Vel. Jeg har gått igjennom alle sidene, angående Tyveriet av kildekoden, og nå også sjekket litt rundt dette med at Dagbladet har publisert en nettartikkel angående "beta versjonen" av Half Life 2. Må først si meg enig i at Dagbladet kanskje har trampet en smule over streken ved å slippe en slik artikkel over nettet, men til deres hell, så har de noen som de kaller "presse frihet" å klamre seg til. Sjansen for at de noen gang vil bli straffet eller heller minimal. Det, som er det store spm't derimot, er om det ville tjent Vivendi og gutta noe godt ved å saksøke DB' for ulovlig reklame for deres kommende spill.... for det er jo reklame for spillet, det kan ikke sies å være noe annet... I den andre spalten, så er jeg forundret over folk svingninger. Den dagen tyveriet av kildekodene ble kjent, var det død over tyven, og himmelen raste i fanget på folk... De fleste fordømmet dette tyveriet.... Når man så kommer lengre ut i oktober, så har den generelle stemningen vendt seg mot at Vivendi og gutta er de store kjeltringene, som har lyvd og stått i for allmennheten, ved at spillet aldri ville vært klart for salg den 30.september...... Og nå, i det siste, så florerer det av meldinger som skryter betaversjonen opp i skyene, ref bevegelser i vannet o.l... Og nå tilbake til DB, som publiserer en artikkel om dette... og folk er umiddelbart frempå og dømmer Db'et nedenom og hjem. I mine øyne, så er den eneste forskjellen på Snorre og de som er på dette forumet (som har lastet ned betan'), at snorre publiserte sine meninger gjennom DB'. I motsetning til Snorre, så tviler jeg på at mange av de som omtaler betaversjonen her, er journaliseter, og har i slik måte heller ingen "presse frihet" å klamre seg til. I slik måte, mener jeg at skal dere fordømme Snorre og Db't. så må dere også fordømme enhver i dette forumet som påstår å ha testet betan. NÅr alt kommer til alt, så er min mening at noen har helt klart tapt noen milioner kroner på tap av kildekodene, men jeg er overbevist om at dette tapet ikke på noen måte vil knekke spillprodusenten, med tanke på den massive Pr' som har kommet gjennom media den siste måneden, gratis. Til syvende og sist, så vil jeg tro at markedet for dette spillet har økt betraktelig etter tyveriet..... og at jeg helt klart kommer til å kjøpe det når det kommer. du kan ta å skrive en artikkel hvor du forteller at du har prøvd doom3 alphaen, så forteller du om alle opplevelsene dine, etterpå legger du den ut på nett, så ser vi hvor glad carmack blir for at du reklamerer for doom3..tror synet til vivendivalve er at hl2 har mer enn nok oppmerksomhet. har du sett noen her som har publisert meningene samt at gamer.no har godtatt det ? TST har selv sagt at hvis han ser noen som skryter av det å ha hl2 betaen,samt å ha prøvd den så blir personen automatisk bannet på sekundet..jeg har ikke sett noe som helst lignende db stuntet her på gamer.no og det tror jeg ikke vi kommer til å få se heller.. det er allerede blitt fordømt her. Bah. WTFC! Han har jo sagt at han ikke har lastet ned versjonen ulovlig!! Synes det er helt greit at det har blitt gitt noen førstinntrykk av spillet sålangt. Hvis du blir så forbanna og er så redd for å ødelegge opplevelsen el. til det ferdige spillet så bare ligg unna alt som heter previews og betaer. Så enkelt er det faktisk. Om noe ulovlig har forgått er overhodet ingen her på forumet sin oppgave å verken bevise eller påstå. (Med mindre man faktisk er profesjonellt involvert i saken på en eller annen måte) nå er det nå temmelig godt kjent at det ikke eksisterer noen lovlig kopi av half life 2, hverken på nett eller i redaksjonen til spillsider på nett.. så jeg tror det er temmelig enkelt å konkludere at noe ulovlig har skjedd.. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 - Oppfordrer dette til kriminalitet? Vel, i Norge er det vel fortsatt faktisk lov å laste ned, men ikke distribuere er det ikke? (mener det ihvertfall). Ergo er dette faktisk 100% lovlig. Et ord: Åndsverksloven. Åndsverk er i utgangspunktet beskyttet, uavhengig av om det ligger på Internett eller ikke. Lenke til kommentar
SnafuS Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 "har du sett noen her som har publisert meningene samt at gamer.no har godtatt det ? TST har selv sagt at hvis han ser noen som skryter av det å ha hl2 betaen,samt å ha prøvd den så blir personen automatisk bannet på sekundet..jeg har ikke sett noe som helst lignende db stuntet her på gamer.no og det tror jeg ikke vi kommer til å få se heller.. det er allerede blitt fordømt her." Ref, side 15, tyveriet av kildekodene: Skrevet: 15 Okt 2003 18:22 Tittel: -------------------------------------------------------------------------------- Cornel skrev: Bare sjekk vannet i canals mappet... det ser jo direkte NYDLIGT ut! Joda, greit nok at det ser relativt realistisk ut, men liker dårlig at vannet ikke reagerer på masse, som bryter overflaten (bare om du skyter/kjører i vannet). Det gikk med andre ord ikke ann å lage bølger. _________________ JEg tolker dette som ett signal på at det er helt greiet å komentere betan her.. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Det virker jo med denne artikkelen som at Dagbladet.no støtter nedlastning av stjålne betaer og jeg mener de setter et riv ruskende galt eksempel på hva man skal gjøre med slike saker. Jeg vil gå så langt som å kalle det skandaløst fra deres side. Ehh.. de laster jo villig ned Lene Marlins album, 2 uker før det ble sluppet, for så å trykke en omtale av albumet i avisen. Men det er det ingen som reagerer på :o Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Cornel skrev: Bare sjekk vannet i canals mappet... det ser jo direkte NYDLIGT ut! Joda, greit nok at det ser relativt realistisk ut, men liker dårlig at vannet ikke reagerer på masse, som bryter overflaten (bare om du skyter/kjører i vannet). Det gikk med andre ord ikke ann å lage bølger. _________________ JEg tolker dette som ett signal på at det er helt greiet å komentere betan her.. Unødvendig post. Okay, du fant en poster som glapp forbi moderatoren. Det forandrer uansett ikke det faktum at gamer.no og de fleste gamere med respekt for seg selv fordømmer piratkopiering av spillet. Lenke til kommentar
SnafuS Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Det er bra Thomanail, men ta en titt, på side 13 og 14, tror det er de sidene, som har en liten diskusjon over motoren og fysikken i spillet.... Lenke til kommentar
TST Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Cornel skrev: Bare sjekk vannet i canals mappet... det ser jo direkte NYDLIGT ut! ________________ JEg tolker dette som ett signal på at det er helt greiet å komentere betan her.. Det er _ikke_ greit. Ikke engang prøv å tøy grensene. Ser du noen som snakker om noe du tror er i mot de retningslinjene jeg har satt opp kan du rappotere det til meg. Takk. Lenke til kommentar
SnafuS Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Cornel skrev: Bare sjekk vannet i canals mappet... det ser jo direkte NYDLIGT ut! ________________ JEg tolker dette som ett signal på at det er helt greiet å komentere betan her.. Det er _ikke_ greit. Ikke engang prøv å tøy grensene. Ser du noen som snakker om noe du tror er i mot de retningslinjene jeg har satt opp kan du rappotere det til meg. Takk. Beklager, men det var ikke det som var intensjonen. Var bare irritert over det jeg fant på side 14. Ref. mail over. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Blir provosert av at dette: (...) jeg ser heller at Dagbladet laster ned betaversjonen, og tester den, og gir sitt intrykk av den til allmennheten, en att tusen nordmenn gjør det. og bidrar til den voksende it-kriminaliteten.... Det jeg synes er viktig her er at Dagbladet ser ut til å ha oppført seg snuskete for å "få en god story". Hvorfor da forsvare dem? Er fullstendig enig med deg Thomnail. Og jeg er enig i at det DB gjorde kanskje ikke var det rette, men de har iallefall kontaktet Vivendi, og sagt i fra om det de har gjort, og da blir det opp til de å avgjøre om de vil gå til sak eller ikke. Her synes jeg du viker unna. Først forsvarer du dagbladet, så møter du kritikk, og så unngår du kritikken og sier kun at du er helt enig i alt som er godt og bra. Hvis du i løpet av kvelden har forandret mening, kunne det være fint å få presisert det. Men du sier vitterlig at du er enig, samtidig som du igjen forsvarer Dagbladet i neste setning. Gjør det forbrytelsen noe mindre om en kriminell melder seg til politiet? Vennligst svar oss direkte, stå opp for det du mener. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 snafus : for det at dagbladet publiserer en artikkel om en ulovlig beta versjon hvor de forteller hvor fantastisk bra den er, det HJELPER sikkert på antall nedlastninger av betaen ja.. Lenke til kommentar
aiuL Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Det virker jo med denne artikkelen som at Dagbladet.no støtter nedlastning av stjålne betaer og jeg mener de setter et riv ruskende galt eksempel på hva man skal gjøre med slike saker. Jeg vil gå så langt som å kalle det skandaløst fra deres side. Ehh.. de laster jo villig ned Lene Marlins album, 2 uker før det ble sluppet, for så å trykke en omtale av albumet i avisen. Men det er det ingen som reagerer på :o Kan ikke stå til orde for hvordan de eventuelle reaksjonene på dette var, ettersom jeg ikke følger så heftig med på musikkfronten, ihvertfall ikke Lene Marlin. Dessuten er dette en spillside, og er vel kanskje ikke rette plassen å reagere på dette. Men er jo enig at den saken også er svært diskutabel, og jeg setter nok et spørsmålstegn med presseetikken til disse avisene. Bare fordi de er pressen gir det dem ikke noen grunn for å bryte åndsverksloven (hvis dette er tilfellet). :-? Lenke til kommentar
yec1n Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 At dere gidder å bry dere. Samme for meg om DB hadde testa den eller ikke Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 At dere gidder å bry dere. Samme for meg om DB hadde testa den eller ikke Hvorfor gidder du å poste i denne tråden i så fall? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg