Gå til innhold

Vår fantastiske fremtid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-18 20:01, pegg skrev:

å gjett om jeg gleder meg til å spille quake på den 30 ghzern
:grin:

På den tiden er det vel kommet ut et Quake 10! :lol:

Ellers syntes jeg dette virket noe skummelt! Hvofor skal man egentlig lage en ny rase når man vet at det alltid vil gå etter "survival of the fitest"? Dersom maskiner blir smarte vil de utvikle seg raskere enn mennesker og så lage bedre utgaver av seg selv osv.....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 20:08, Kenny000 skrev:

Quote:

On 2002-02-18 20:01, pegg skrev:

å gjett om jeg gleder meg til å spille quake på den 30 ghzern

På den tiden er det vel kommet ut et Quake 10!
:lol:

Ellers syntes jeg dette virket noe skummelt! Hvofor skal man egentlig lage en ny rase når man vet at det alltid vil gå etter "survival of the fitest"? Dersom maskiner blir smarte vil de utvikle seg raskere enn mennesker og så lage bedre utgaver av seg selv osv.....

det er bare noen særinger so har spådd det - ingen som har sagt noen skal lage sånne vel?

Jeg synes prosessorutviklingen gikk faderlig tregt. Skulle skjerne hatt 100 GHz i 2015 (for å være realistisk). Det hadde vært noe det.

Lenke til kommentar

Har ikke lest så nøye artikkelen utover det som stod i VG, men hadde ikke det selskapet 85% rett historisk sett?

På den andre siden må man si at VG har sikkert trukket frem de mest utrolige påstandene av listen på 500. De 15% som ikke slår til?

At menneskerasen blir kontrollert av kunstig inntelligente roboter om 30 år? Nope. 100 år? Nope. 1000 år? Tja... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 20:17, sosohal skrev:

Jeg synes prosessorutviklingen gikk faderlig tregt. Skulle skjerne hatt 100 GHz i 2015 (for å være realistisk). Det hadde vært noe det.

Grunnleggeren av Intel har uttalt at prosessorhastigheten dobbler seg for hver 18 måned (uttalte det tidlig på 70-tallet tror jeg). De siste 20-25 årene har det faktisk holdt ganske riktig.

Raskeste i dag = 2.2 Ghz

Om 1,5 år = 4,4 Ghz

Om 3 år = 8,8 Ghz

Om 4,5 år = 17,6 Ghz

Om 6 år = 35,2 Ghz

Om 7,5 år = 70,4 Ghz

Om 9 år = 140,8 Ghz

Om 10,5 år = 281,6 Ghz.

Tja... ser ut som om vi har mye godt å se frem til :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 20:29, borre skrev:

Quote:

On 2002-02-18 20:17, sosohal skrev:

Grunnleggeren av Intel har uttalt at prosessorhastigheten dobbler seg for hver 18 måned (uttalte det tidlig på 70-tallet tror jeg). De siste 20-25 årene har det faktisk holdt ganske riktig.

Raskeste i dag = 2.2 Ghz

Om 1,5 år = 4,4 Ghz

Om 3 år = 8,8 Ghz

Om 4,5 år = 17,6 Ghz

Om 6 år = 35,2 Ghz

Om 7,5 år = 70,4 Ghz

Om 9 år = 140,8 Ghz

Om 10,5 år = 281,6 Ghz.

Tja... ser ut som om vi har mye godt å se frem til

Wow... Da gleder jeg meg til 2020. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 20:29, borre skrev:

Grunnleggeren av Intel har uttalt at prosessorhastigheten dobbler seg for hver 18 måned (uttalte det tidlig på 70-tallet tror jeg).

Det han (Gordon Moore) sa var vel at antalet transistorar pr. brikke vil fordoble seg kvar 18 mnd. (men det er forsåvidt korrelert med hastigheit).

Han predikterte det vel ikkje for evig tid heller, meir eit femårs tidperspektiv den gongen. Ein gong ikkje han hadde drøymt om at det skulle fortsette fram til i dag.

Har helle ikkje lese artikkelen, men med slike spådommar er det vel ofte slik at det som slår til er så flytande formulert at det passar på alt, og resten slår ikkje til (jfr. Nostradamus).

Men alltid artig å drøyme litt :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-02-18 20:44 ]

Lenke til kommentar

Det står noe om "kunstig intelligens" i den artikkelen, det hadde jeg tatt med en ganske stor klype salt, det råder stor tvil blant forskere på dette, og man har ikke engang definert hva som er "intelligens" eller hva f.eks. "bevissthet" egentlig er for noe. Alan Turing har laget en test for dette og ingen har klart testen enda. Det finnes og matematiske teorem som viser at såkalte turing maskiner (som i praksis bare er datamaskiner) aldri kan utføre det samme som det menneskehjernen kan i dag. Teoremet kalles Gødels teorem, etter en østerrisk matematiker som levde tidlig i forrige århundre. Mye kan selvsagt skje, men jeg tror det er feil å forveksle rå algoritmisk regnekraft med intelligens (se også "The emperors new mind av Roger Penrose).

Lenke til kommentar

Jeg blir sulten av alt snakk on chips :smile:

Forresten så viser dette hvor viktig det er å støtte opp om opensource, jeg vil ikke ha MS Windows 2020 Human Brain Edition installert i huet mitt!! (Som forøvrig må reaktiveres hos microsoft hver gang man bytter linser og/eller sokker)

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-02-18 21:15 ]

Lenke til kommentar

Anbefaler alle å lese den pdf filen British Telecom har gitt ut. Står mye kult der, og noe skummelt.

2075: Tidsmaskin

2100: Udødelighetsbrikke (lever i cyberspace)

2100: Transport raskere enn lyset

Og en god del andre slike ting. Alt dette er jo basert på dagens teknologi, og hvordan den har utviklet seg. Kanskje ikke det vil være til salg i butikken akkurat på året, men prototyper har nok dukket opp.

Nå har jo BT 85% rett, historisk sett. Så da kan man bare fjerne 15% av det man tror er feil =)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 21:05, the_ruthless skrev:

Framtida er skummel, ser det ut som. Jeg vil ikke ha roboter... Vil heller ikke ha chips inni meg... (Forestill deg at et menneske med chips i blir overvåka, hacka osv...)

Vil heller ikke ha orgasme via e-post.

Hehehe... Tenk deg å hacke deg inn i Ola Nordmann som går nedover gata. Defacer han (endre utseende til en annen macho man) og uploader det stygge viruset Quake 10. Sett deg godt tilbake i stolen og styr den stakkars karen i sin ville blodige jakt på stygge udyr. Alt ser du selvsagt via hologram-laseren du har på soverommet og karen styrer du med det trådløse nettverket i din digitale hjerne. Skal vi utvide det til multiplayer? :grin: :grin: :grin:

Lenke til kommentar

Tidsmaskinen er noe jeg absolutt ikke tror på. Hadde blitt litt av et paradoks hvis jeg hadde sprengt PC-en i går, mens jeg sitter heg og skriver nå. :grin:

Gleder meg mer til vi får fullgode supermgaultrahyperportable PC-er som har en miniskjerm som er en linse, og tastatur på håndleddet osv... :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...