Gå til innhold

Hvordan legge løpet etter vgs?

Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre etter vgs for å kunne gjøre det jeg vil i arbeidslivet, det jeg tenker på er da som sjåfør som kjører VIP til og starte med, og hvis det er noe for meg, kanskje starte noe eget som driver med noe av det samme :) (tenker da ala Bodyguard som kjører)

Men hvordan kan jeg best mulig klare dette?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville strengt tatt anbefalt at du gjer det omvendt, start med å kjøyre litt vanlig taxi og dersom det faller i smak så kan du seinare spesialisere deg på VIP kjøyring.

Å drive nokenlunde suksessfullt som VIP sjåfør krever både store investeringer og mykje tid til å skaffe dei rette kontaktene. Skal du basere deg på å kjøyre VIP-passasjerer så må du ha ein skikkelig bil som kjendisen ikkje blir flau over å bli sett i, i tillegg må du sikkert smøre opp dei rette folka for å få kjendisane eller storkarane til å bruke dine tjenester. Etter å ha brukt så mykje tid og penger så er det bra dumt å finne ut etter tre veker at å kjøyre bil heile dagen er kjedelig arbeid.

Så start med taxi-kjøyring, og spesialiser deg etterpå. Å ha tidligare yrkeskjøyreerfaring å vise til når du skal kapre VIP kunder er ikkje akkurat negativ.

Ellers, vil du bli livvakt så har du eigentleg berre to muligheiter:

1) Gjennom politiet; Enten gjennom politiets sikkerhetstjeneste (PST) eller den kongelige politieskorte.

2) Gjennom forsvaret; Enten i militær livvaktavdeling som opererer i konfliktområder (utlandet) for å beskytte viktige personer, eller gjennom hans majestets kongens garde som både har ein operativ og ein sermoniell vakttjeneste. Men etter som eg forstår så består garden i all hovedsak av vernepliktige, og berre nokre få befal.

3) Gjennom privat livvakttjeneste. Slike selskap får ikkje godkjenning frå politidirektoratet, men det betyr berre at dei ikkje får noken fullmakter eller spesialtillatelser. Dei kan fortsatt passe på folk gjennom dei same metodane som alminnelige borgere. Dette betyr at dei ikkje får bære våpen eller avvike frå trafikkreglane, men dei vil kunne gripe inn i eventuelle situasjoner gjennom dei vanlige reglane om nødrett og sjølvforsvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...