Gå til innhold

Boot.ini

Anbefalte innlegg

Hei for en stund tilbake installerte jeg Win XP og hadde da win 98 i en annen partiosjon. Men så slettet jeg Win Xp partisjonen, men jeg får enda opp valg muligheten til å starte WIN XP. Jeg prøvde å redigere litt i boot.ini filen min engang, men da skjedde det mye krøll. Heldigvis så tok jeg backup av filen og gikk med sikkerhetsmodus og la den inn på nytt.

Her er boot.ini filen min:

[boot Loader]

timeout=30

Default=C:

[Operating Systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

C:="Microsoft Windows 98"

Noen som vet hva jeg må slette for at det kun skal starte med Win 98? Jeg vil kun ha svar fra folk som vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bli kvitt spørsmålet om hvilket OS du skal kjøre kan du bruke denne filen:

---

[boot Loader]

timeout=0

Default=C:

[Operating Systems]

---

Men du vil fremdeles være avhengig å ha alle disse XP-oppstartsfilene. Er litt usikker på hvordan du skal bli kvitt dem uten å miste noe annet på harddisken. Men du kan prøve å lage en oppstartsdiskett. Starte opp maskinen med den, og kjøre disse kommandoene:

fdisk.exe /mbr

sys c:

Den første kommandoen vil lage ny master boot record.

Og den andre vil overføre systemfilene som trengs for å starte opp bare i Win98.

Hvis dette skulle funke, så kan du slette boot.ini, ntldr etc...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ikke noe winNT her nei.

jeg ville satset på dette:

[boot Loader]

timeout=30

Default=C:

[Operating Systems]

hvis ikke det funker kan du teste å skrive /fastdetect etter windows98.

er det win98 om starter etter 30 sekunder når du booter? i så fall kan du jo bare endre timout til 0, så starter den win98 med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...