Gjest Bruker-292501 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Tanken på at en frammed sitter hjemme med et bilde av meg eller en nær bekjent er ikke noe hyggelig tanke /:Synd for deg at du føler det slik, men sånn er det i et fritt, ikke-totalitært regime.Frihet til å fritt kunne dokumentere hva som skjer i det offentlige rom er en av grunnpilarene i et åpent samfunn. Les mer om retten til å fotografere her: http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#rtaaf Enda bedre jeg ikke er mye ute, vil ikke at en ekkel 70 åring skal sitte hjemme med bilde av meg og runke med alle de ekle tankene hans Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Enda bedre jeg ikke er mye ute, vil ikke at en ekkel 70 åring skal sitte hjemme med bilde av meg og runke med alle de ekle tankene hans Antar du ofte kommer bort i problemstillingen. Neste gang får du la Borat-badedrakten ligge hjemme. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Enda bedre jeg ikke er mye ute, vil ikke at en ekkel 70 åring skal sitte hjemme med bilde av meg og runke med alle de ekle tankene hans Vel, jeg tror ikke at en hobbyfotograf er ute etter håndjager-bilder. Jeg ville heller vært mer redd for alle som tar bilder i utide med telefonen og legger de ut på facebook, instagram, etc. de bildene kan havne på utilbørlige nettsider hvis de er litt kompromitterende. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Tanken på at en frammed sitter hjemme med et bilde av meg eller en nær bekjent er ikke noe hyggelig tanke /:Synd for deg at du føler det slik, men sånn er det i et fritt, ikke-totalitært regime.Frihet til å fritt kunne dokumentere hva som skjer i det offentlige rom er en av grunnpilarene i et åpent samfunn. Les mer om retten til å fotografere her: http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#rtaaf Enda bedre jeg ikke er mye ute, vil ikke at en ekkel 70 åring skal sitte hjemme med bilde av meg og runke med alle de ekle tankene hans Hva er problemet med det, om du ikke vet at det er det 70 åringen gjør så er det jo ikke noe problem? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Tanken på at en frammed sitter hjemme med et bilde av meg eller en nær bekjent er ikke noe hyggelig tanke /:Synd for deg at du føler det slik, men sånn er det i et fritt, ikke-totalitært regime.Frihet til å fritt kunne dokumentere hva som skjer i det offentlige rom er en av grunnpilarene i et åpent samfunn. Les mer om retten til å fotografere her: http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#rtaaf Enda bedre jeg ikke er mye ute, vil ikke at en ekkel 70 åring skal sitte hjemme med bilde av meg og runke med alle de ekle tankene hans Hva er problemet med det, om du ikke vet at det er det 70 åringen gjør så er det jo ikke noe problem? Å vite at muligheten er der er forstyrrendes Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Å vite at muligheten er der er forstyrrendes Ingen fare - vi skal nok ha i bakhodet at vi skal vekte dine bekymringer over å bli tenkt på av 70-årige opp mot pressefriheten i et åpent samfunn. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Det er ingen naturlig forventning eller krav til privatliv i det offentlige rom. Enten man liker det eller ikke, er enig eller ikke, slik ER det. Er man ute blant folk, så må man akseptere normal lovlig aktivitet som kan foregå i det offentlige rom. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange som forventer en viss form for privatliv selv i offentlige rom dersom en spørreundersøkelse ble foretatt. Med det menes nok i hovedsak forventninger om respekt som unikt individ og egne grenser for når noe føles som innvadering og respektløs fremferd. Forsåvidt er det jo nettopp dette - individets rett til å ferdes i fred, lovverket søker å beskytte. Når man ferdes med kameraet i urbane områder er det greit å ha forståelse for dette, men og at det er tvilsomt om særlig mange promille av befolkningen kjenner lovverket i detalj - jeg tipper at flertallet mener/tror/forventer at de skal kunne nekte å bli fotografert av ukjente personer. Tar man dog hensyn og viser respekt tviler jeg på at man vil få særlige problemer som fotograf (dog er det selvsagt at man følger lovverket ved publisering og eventuelt innhenter tillatelse dersom nødvendig). "Den sinte damen" i videoen har jo mistet hele grepet og er totalt på bærtur. Det normale ville vært å spurt om hva han tok bilder/video av og dersom det ikke var nok bedt om å få se opptaket. Men, det er viktig likevel å forstå et annet moment, nemlig det rent tekniske. Man kan ikke forvente at alle vet at et helikopter langt oppi lufta med det og det kamerautstyret ikke kan ta nærbilder eller noe som gjennkjenner personer. Flertallet vil antagelig tro det motsatte. Men dette handler nok dessverre og om kjønn - hadde det vært ei jente og ikke en gutt så hadde damen neppe reagert særlig mye. I den vestlige del av verden lever nok fremdeles tungt en generell mistanke mot menn/hannkjønn i slike situasjoner - likestillingen taper mot mange av vestens kvinner og deres iboende mistanke mot det andre kjønnet. Et tenkt eksempel: Hadde det blitt opplyst over en høytaler at nå var det en person med et helikopter som filmet stranda ville antagelig flertallet av kvinnene ikke likt det og mange av disse ville blitt mistenksomme - de fleste menn ville bare kikket opp på helikopteret og tenkt: "Kult!". Hadde det så blitt opplyst at eieren av helikopteret var hannkjønn, ville nok mange av kvinnene blitt særs mistenksomme og ment at det hele var en suspekt handling. De fleste mennene ville fremdeles tenkt "Kult!" Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Enda bedre jeg ikke er mye ute, vil ikke at en ekkel 70 åring skal sitte hjemme med bilde av meg og runke med alle de ekle tankene hans Hvor har du fått de tankene i fra? Tror du virkelig at det er en rett og generell oppfatning av en 70-åring? Beklager å si det, men der er du i såfall langt ute på jordet og har en virkelighetsoppfatning som neppe deles av særlig mange . Har du bestefar? Hva om noen påstod dette om din bestefar? Det er betydelig større sjanse i dag for at du blir tatt bilde av en 20-30 åring enn en på 70år - faktisk tror jeg du skal lete lenge, svært lenge før du overhodet finner en 70-åring som tar bilder av ukjente enkeltpersoner. Tor Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Tanken på at en frammed sitter hjemme med et bilde av meg eller en nær bekjent er ikke noe hyggelig tanke /:Synd for deg at du føler det slik, men sånn er det i et fritt, ikke-totalitært regime.Frihet til å fritt kunne dokumentere hva som skjer i det offentlige rom er en av grunnpilarene i et åpent samfunn. Les mer om retten til å fotografere her: http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#rtaaf Enda bedre jeg ikke er mye ute, vil ikke at en ekkel 70 åring skal sitte hjemme med bilde av meg og runke med alle de ekle tankene hans Hva er problemet med det, om du ikke vet at det er det 70 åringen gjør så er det jo ikke noe problem? Å vite at muligheten er der er forstyrrendes Da må du ha mange forstyrrende tanker i hodet siden du kan også få ett fly i hodet, en tankbil i akterspeilet, svineinfluensa, solbrent, hudkreft, høysnue og ikke minst bli tørst av å være ute i den virkelige verden. 2 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Det er ingen naturlig forventning eller krav til privatliv i det offentlige rom. Enten man liker det eller ikke, er enig eller ikke, slik ER det. Er man ute blant folk, så må man akseptere normal lovlig aktivitet som kan foregå i det offentlige rom. Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange som forventer en viss form for privatliv selv i offentlige rom dersom en spørreundersøkelse ble foretatt. Med det menes nok i hovedsak forventninger om respekt som unikt individ og egne grenser for når noe føles som innvadering og respektløs fremferd. Forsåvidt er det jo nettopp dette - individets rett til å ferdes i fred, lovverket søker å beskytte. Ville ikke overrasket meg overhodet. Hensikten var å tydeliggjøre hvor gærnt man er ute og kjøre når man overfaller andre pga. kamerabruk utendørs som i den beskrevne situasjonen. Er enig i hva du sier, folk har ofte sine egne ideer om hva andre driver med og hvorfor de gjør det. Det er beklagelig at de ofte tar feil, og iblant gjør seg selv til en større trussel mot andre enn den de innbilte seg at de beskyttet seg mot. Heldigvis hører det til sjeldenhetene. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 da bedre jeg ikke er mye ute, vil ikke at en ekkel 70 åring skal sitte hjemme med bilde av meg og runke med alle de ekle tankene hans For å vri det andre veien! Har ikke du sittet hjemme å runket etter "bilder/video" du finner på nettet, eller kanskje hun fine dama borti gata som du har ett bilde av. Eller kanskje enda verre å runke til fantasien sin, at man har tanker om hun fine i sexy klær? Bare for å sette dette på spissen! Men som sagt, 99,999% av fotografer/hobbyfotografer er ikke ute etter runkemateriale, det finner man på nettet så mye lettere og ikke minst mindre risiko! De som er ute å fotograferer i gatene, naturen og andre steder er ute etter å skape sin egen kunst, det å lære av sine feil og utvikle seg selv til å ta bedre bilder! 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 da bedre jeg ikke er mye ute, vil ikke at en ekkel 70 åring skal sitte hjemme med bilde av meg og runke med alle de ekle tankene hans For å vri det andre veien! Har ikke du sittet hjemme å runket etter "bilder/video" du finner på nettet, eller kanskje hun fine dama borti gata som du har ett bilde av. Eller kanskje enda verre å runke til fantasien sin, at man har tanker om hun fine i sexy klær? Bare for å sette dette på spissen! Men som sagt, 99,999% av fotografer/hobbyfotografer er ikke ute etter runkemateriale, det finner man på nettet så mye lettere og ikke minst mindre risiko! De som er ute å fotograferer i gatene, naturen og andre steder er ute etter å skape sin egen kunst, det å lære av sine feil og utvikle seg selv til å ta bedre bilder! Det er noe annet visst deilige damer selv har latt seg med godskjennelse lagt seg ut på nettet Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Det er noe annet visst deilige damer selv har latt seg med godskjennelse lagt seg ut på nettet Men den som ronker har jo samme ekle tanker, så du er jo ekkel ung person når du runker. Btw, så tror jeg du må lukke deg inn i en boks, for vet du hva; Det er ganske så normalt å runke etter noen man ser på gata, butikken osv - Du kan ikke bøye deg ned/over noe, for da kan noen se deg og lage seg en sexfantasi av det Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Det er noe annet visst deilige damer selv har latt seg med godskjennelse lagt seg ut på nettet Men den som ronker har jo samme ekle tanker, så du er jo ekkel ung person når du runker. Btw, så tror jeg du må lukke deg inn i en boks, for vet du hva; Det er ganske så normalt å runke etter noen man ser på gata, butikken osv - Du kan ikke bøye deg ned/over noe, for da kan noen se deg og lage seg en sexfantasi av det Lol what! Sier du at det er vanlig å runke ute i gata og butikker fordi man ser noen man liker? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Lol what! Sier du at det er vanlig å runke ute i gata og butikker fordi man ser noen man liker? Les hele avsnittet, så kaaaanskje forstår du hva jeg sier 5 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Lol what! Sier du at det er vanlig å runke ute i gata og butikker fordi man ser noen man liker? Les hele avsnittet, så kaaaanskje forstår du hva jeg sier Jeg leste hele avsnillet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg