Gå til innhold

Tips, vær så snill... Redigering av JPG-bilder

Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

Jeg har knipset et bilde med et Digital-Ixus kamera. Så tenkte jeg at jeg skulle redigere litt på det før jeg framkalte det.

Jeg gjorde endringen i Paint Shop Pro 7, og lagret bildet med lavest komprimering/høyest kvalitet.

MEN, bildet ble nå bare halve størrelsen i forhold til JPG-fila som jeg tok ut fra kameraet. Jeg kunne ikke se så kjempestor forskjell på skjermen, så jeg framkalte begge bildene.

Og her ble det forskjell! Det bildet som jeg hadde lagret med PSP7 var mye mørkere og dårligere enn originalen.

Spørsmålet mitt blir dermed: Hvilket program bør jeg bruke for å lagre JPG-bildet etter at jeg har endret på det? Noen tips?

Med vennlig hilsen

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen ting i veien med PSP7.0, men du må bare lære å bruke det.

Og fly fra program til program fordi man mislykkes, er ikke veien å gå.

Prøv deg fram. Når du har startet PSP7 >File >Browse

>Nå får du opp alle bilder i den katalogen du vil se på. Der kan du peke på et bilde, og få info om billedfil. Dobbelklikker du på bildet, kommer det fram klar til redigering. Gjør endringene på en kopi av bildet, behold originalen.

Lurer du på noe er det bare å spørre her på forumet.

skarsk

Lenke til kommentar

Husk at jpeg er ikke et 'lossless' komprimeringsformat. Med andre ord vil bildekvaliteten bli dårligere og dårligere etterhvert som du lagrer bildet i jpeg format. Skal du redigere et bilde i flere omganger / over tid så bør du 'mellomlagre' det i et annet format som f.eks tiff eller det propritære formatet Paintshop bruker. Da unngår du dette problemet..

-flff

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...