Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leieboer i kollektiv

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et par spørsmål om hvordan jeg skal håndtere en liten problemstilling som dukket opp.

Jeg leier ut et rom i min leilighet og leieboer skulle etter oppsigelsen flytte ut innen 1 juli. Vedkommende sa at han ville flytte ut og jeg leverte bare en oppsigelse som han godtok på 2 måneder. I forhold til avtalen var det bare 1 måned oppsigelse men jeg gav 2 slik at han hadde god tid til å finne seg ny bolig.

Nå er det slikt at personen ikke har klart å finne seg en ny bolig (både pga prisen han ønsker å leie for er relativt lav samt stor etterspørsel etter boliger på nåværende tidspunkt.) Jeg hadde avtale med familie om at jeg flytter ut samme dato slik at dem kan overta leiligheten min 1 juli.

Hvordan blir det dersom han nekter å forlate boligen innen avtalt dato? Siden alle mine planer inkludert ferie osv var fikset i forhold til at leieboer skulle flytte ut senest 1 juli. Så jeg skulle vaske rundt få ut mine saker og ha alt klart slik at familien min kunne overta den og jeg flytte til annen bolig.

Jeg vet at man ikke har fysisk lov til å kaste ut en person uten namsmannen, men gjelder det når han faktisk bor i min egen bolig og bare leier et rom der? Kan jeg i verste tilfelle bare endre lås og få tingene hans i boden og gi nøklene til dem som skal overta leiligheten eller må jeg vente 2-3 måneder på at namsmannen skal gjøre noe?

Anonymous poster hash: d4a9f...a5d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, selvsagt. Problemet blir jo dersom han nekter å forlate til avtalt dato fordi han ikke har funnet seg en annen bolig. Det fører til at jeg får problemer og at familien som skulle overta leiligheten får problemer.

Det er jo brudd på avtalen. Det jeg er usikker på er om jeg kan få han ut fysisk eller om namsmannen må gjøre det.

Lenke til kommentar

Har har du en lenke til hva Politiet sier om saken. https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/krav_pa_annet_enn_penger/fravikelse_utkastelse/Tema_128.xhtml

Du må fylle ut et varsel først, og der du gir leieboer 14 dager på å flytte. Deretter, hvis leieboer ikke har flyttet ut etter de 14 dagene, må du fylle ut "Begjæring om fravikelse", og legge ved husleiekontrakt, oppsigelse og varselet du sendte.

Dog, jeg har ingen personlig erfaring med dette, men leier selv ut bolig, så hvis du kunne ha rapport tilbake i tråden med hvordan du går fram, og ikke minst utfallet av dette, hadde jeg satt stor pris på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...