Gå til innhold

AMD Athlon XP 2800+ Barton

andesam

Anbefalte innlegg

Når jeg stiller multiplieren opp til 13.0(12.5 er standard), så blir klokkehastigheten senket til 833Mhz. Det står hvertfall det under oppstarten og i 3.parts programmer. Hva skyldes dette?

Vet at jeg burde poste dette på overklokking forumet, men det er ikke noe respons å få der... Så jeg håper noen her har peiling...

På forhond takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjer pgså på min maskin når jeg setter multiplieren til 13.

Det som skjer er at ved oppstart settes den ned til 5. Jeg vet ikke hvordan man løser dette problemet, men det funker uansett bra å sette multiplieren tilbake til 12.5 og heller klokke med fsb

Lenke til kommentar

Dette skjer pgså på min maskin når jeg setter multiplieren til 13.

Det som skjer er at ved oppstart settes den ned til 5. Jeg vet ikke hvordan man løser dette problemet, men det funker uansett bra å sette multiplieren tilbake til 12.5 og heller klokke med fsb

Lenke til kommentar
Trenger ikke å gå inn i BIOS for å sjekke det der.....

ABIT NF7S v2.0 "Låser" opp CPU av seg selv, og du kan fritt stille både multiplier og FSB uten mere om og men.

Bla alle nForce2 HK låser opp multipler opp til 12.5, men ikke lengre.

Tviler på at ABIT NF7S v2.0 låser opp _alt_. Men hvis du er sikker på dette, har du lært meg noe nytt :)

Har du en link til der det står skrevet noe om dette?

Njaal

Lenke til kommentar

Dette har ingenting å gjøre med at cpu er låst.. for det er den ikke.

Problemet her ligger i hovedkortet siden det kun har 4bits FID .. alså mangler man 1bit for å kunne velge mellom alle multi (5-22) .. Siden hovedkortet ikke får manipulert den siste FID biten så blir det ikke noe forskjell på 13 og 5 .. 13.5 og 5.5 .. 14 og 6 osvosv.

Du kan fikse den siste biten selv ved å kutte den. Alså kutte den siste (5.) L3 broen på cpu. Du vil da kunne velge fra 13 til 22. Husk at om du gjør dette så vil ikke lenger 5-12.5 være tilgjenglig med mindre du kobler broen sammen igjen.

"]

Tviler på at ABIT NF7S v2.0 låser opp _alt_. Men hvis du er sikker på dette, har du lært meg noe nytt

Har du en link til der det står skrevet noe om dette?

Som sagt er ingen AMD XP tbred eller bartons/thornton låst.

Det stemmer som gutten sier at Abit NF7 lar deg velge mellom alle multi, for kortet har 5bits FID. Det er også et annet kort som tillater dette, men jeg husker ikke hvilket i farten..mulig det var DFI Lanparty ?!?

Når man kutter broen på en cpu for å få tilgang til mutli over 12.5 så låser man derfor ikke opp noe. Det eneste man gjør er å endre den siste FID biten som hovedkortet ikke selv klarer å manipulere. For å si det enkelt (og korrekt) så legger man bare til 8 i multi ved å kutte den siste broen siden verdien på denne er 8.

FID bits L3 : 1# 2# 3# 4# #5

................MP 0.5 - 1 - 2 - 4 - 8

PS: Husk at multi starter på 5 :-)

Edit: fylte på litt

Lenke til kommentar
lurer på hvorfor ikke amd gjør noe med dette? hvorfor kan de ikke lage en løsning slik at dette kan stilles i bios? ikke kjøss om jeg tør å begynne å fikle med skalpell på cpuen... :p

ikke kan jeg stille fsb mer enn 168, da klikker maskina. Er det rammen min? se signatur.

AMD har gjort noe med det.. om du leser litt over så har jeg skrevet en liten forklaring. Det er hovedkortprodusentene (bortsett fra Abit) som ikke gidder å implementere disse features fult ut.

Abit er overklokkerens valg, og det er ikke uten grunn :D

Lenke til kommentar
hmmm...

må jeg skifte hk for å utnytte dette, eller tror dere at det vil komme en slags bios oppdatering som kan gjøre dette muligt med asus 17n8xdeluxe?

Har du prøvd å sette den til 11,5x200?

Stille opp spenningen litt på CPUen?

Sett ned hastigheten på ramen bare for å skjekke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...