System-log.com Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Hei! Hadde for et par uker siden litt problemer med en av de ormene som herjet villt på nettet. Virusprogrammet mitt plukket ikke opp ormen og plutselig hadde jeg sendt ut "spam-mail" rundt om på internett. Jeg fikk fjernet ormen og trodde jeg hadde fått kontroll da jeg fikk et brev i posten på 2 A4(!!) sider fra Abuse response team!!! Sikkert et datterfirma for CIA og FBI eller noe.. men seriøst! De skriver at jeg har 10 dager på meg om å komme med en forklaring på hvorfor nettopp jeg har sendt denne spam mailen, samt andre trussler om å stenge nettet mitt o.l. Hvordan ville en vanlig husstand med datamaskin til internett og kontorarbeid (les : en som ikke er med på hva som skjer der ute i dataverdenen) taklet et slikt brev? Ser jo ut som om jeg er på Telenor "top-ten-most-wanted" liste eller noe! Hva skal jeg skrive tilbake på et slikt brev? De krever jo et svar innen ti dager ELLERS!!! Håper det er noen som har noen tanker omkring dette.. og kan hjelpe meg å formulere et svar ** Håper jeg la dette i rett tråd nå da, hvis ikke beklager jeg... Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Det er vel bare å forklare at du er inkompetent og har rotet det til. (du har enten ikke brukt windows update eller klikket på et vedlegg) Telenor sjekker vel ikke hvorfor spam mailen er sendt ut. Det er derfor de sender deg brevet. Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Seriøst? Så du mener at alle de tusenvis av brukere som fikk denne ormen i forrige uke, samt alle firmaer o.l. er inkompetent og skal derfor forklare dette til Telenor? Windows update går regelmessig, og virusprogrammet gjør det samme.. hva mere kan en forvente av mannen i gata? Lenke til kommentar
OJodd Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 hm... høres mer ut som en psycho spøk egentlig.... Dersom du virkelig hadde vært ond og sendt ut masse spam til 10000-vis av folk, så hadde du neppe skrevet i svarbrevet: "Beklager jeg mente ikke å være slem". Eller hvasomhelst.. Dersom du ikke har gjort noe bevisst galt, som helt sikkert flere som får slike brev har, så har du ikke noe å frykte! De vil jo ha et lite brev fra deg med forklaring av hvordan denne situasjonen oppsto... Det er lettere å skrive en ærlig og troverdig melding tilbake, enn å ljuge på seg masse dill. Regner med at de folka også er ute etter dem som misbruker epost og slik til daglig! Får du en slik melding da, så slutter du jo å misbruke... (eller bytter ISP Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Takk for en seriøs tilbakemelding.. får vel skrive at tross i all tenkelig beskyttelse, har en orm infisert maskinen.. og at dette aaaaaaldri skal gjenta seg. Lurer på om NGT eller noen andre ISP har samme type Abuse Response Team.. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Seriøst? Så du mener at alle de tusenvis av brukere som fikk denne ormen i forrige uke, samt alle firmaer o.l. er inkompetent og skal derfor forklare dette til Telenor? Windows update går regelmessig, og virusprogrammet gjør det samme.. hva mere kan en forvente av mannen i gata? Hvilken orm er dette? Hvordan fikk du virus på maskinen din da? Telenor har sikkert fått klage på deg. Derfor syns jeg det var bra du ble kontaktet slik, eller skulle de bare overse klageren? Selv om tusenvis fikk den ormen på mail, betyr det ikke at de klikket på den. Jeg får vel 50 orm mailer om dagen, men jeg innstaller de ikke på min maskin. Hvis de gjorde det på alle som sendte ut virus/spam så ville verden vært mye bedre. Sikkert masse folk som ikke vet at de sender ut tusenvis av mail daglig. Og hvis det er den Windows oppdate greiene du har fått på maskinen og du har sendt ut slike så måtte du brenne i #")¤(#5. Jeg er så jevla lei av å få den mailen. Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Hvordan ormen har klart å infisere maskinen min vet jeg ikke.. og jeg er jo selvsagt enig i at Telenor gjør rett i å følge opp saken, men dette brevet er jo kun beregnet på folk som kjenner til hvordan en mail er oppbygget, hva en IP-adresse er o.l. og det er jo ikke alle som eiger maskin som kan dette eller? De burde skrevet brevet på norsk, og ikke forsøke å skremme vettet av vanlige bruker med at " JO VI VET DET VAR DEG!! PGA din ip #ti2134234a2134#a134#123.123.123.123 som vi har logget den og den dato og har den og den Mime-version o.l. Jeg forstår dette, gjør mannen i gata det? Hva skal han svare? Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Tolket det ikke slik at du klagde på den tekniske oppbygningen på mailen. Jeg er helt enig med deg. Brevet burde vært utformet på en helt annen måte. Burde stått litt generelt om spam, hva som kan gjøre det (virus og slikt), og deretter bedt om forklaring hvorfor deres maskin har gjort det. Har enda ikke hørt om noen ormer som infiserer hvis man har alle oppdateringer til windows eller lar vær å klikke på vedlegg eller innstallere tvilsomme programmer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Er det seriøst at Telenor har noe som heter Abuse Response Team? Hvis de virkelig bryr seg om å dempe trafikken av ormer og virus så kunne de jo stoppe virusinfiserte mail på sin server. Mange bedrifter har jo slikt på sine servere, burde være overkommelig for Telenor å drifte noe slikt uten at det koster ekstra? Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Enig der! Høres jo kult ut da... Abuse Response Team! WOW! Sikkert Ex. kripos ansatte eller politiets hemmelige hacker-avsnitt som drifter dette! Lenke til kommentar
bonaqua Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 hadde eg fått brevet så ville eg først svart på kva som var skjedd, og så ville eg krevd ein forklaring på kvifor dei skriver så kvast. deretter ville eg bedt om at dei stoppet internettleveransen til deg slik at du fikk byttet levrandør. når dei skriver så seriøse brev til vanlige folk får dei ha takk og farvel! Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Det er helt normalt med slike meldinger fra det såkalte abuseteamet. Selv min far som nesten ikke vet hvordan man sender mail fikk et slik brev en gang. Jeg svarte på det, i en korrekt og litt gretten tone. Hørte aldri noe mer fra dem. Det at de henviser til stengning osv er bare vilkårene som gjelder for alle ved inngåelse av abonnement, står jo der at tilgang kan bli fratatt ved misbruk osv., standard prosedyre altså. Et lite kort svar tilbake og saken er ute av verden. Hvis du da ikke går i søvne om natten og egentlig spammer vilt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå