Gå til innhold

Ekstern HDD mistet formateringen sin?

Anbefalte innlegg

Hei

Har et snålt problem. Når jeg plugger inn den eksterne harddisken min så kjenner ikke PCen den igjen. Når jeg går inn i Disk Management så finner jeg den der, men det står ikke at den har NTFS som de andre. Jeg kjører win 8.1 hvis det har noe å si.

post-193753-0-16318400-1402436603_thumb.png

Så har den mistet formateringen sin på en eller annen måte? Og hvis den har gjort det, noen som vet hvordan det kan ha skjedd? Kan det ha blitt gjort med programvare eller kan det skje hvis man for eksempel drar ut kontakten til HDDen mens den er i gang?

Så over til det viktigste, er det noe jeg kan gjøre for å få tak i det som er på den?

Alle svar mottas med en stor takk (ganske så fortvilet her).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere mulige måter slikt kan skje. MBR eller bootsektor kan være overskrevet eller ikke lesbar.

Hvis det er en sektorfeil som gjør at det ikke leses så er disken defekt. Eksterne disker er spesiellt utsatt for slikt, og må derfor aldri brukes til hovedlagring.

Hvis det 'bare' er overskrevet så kan man lage ny partisjon og bruke disken videre. Hvorfor det isåfall har skjedd er vanskelig å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så da er det mulighet for å få igjen det som var på HDDen? Noen som har forslag på gode og gratis programmer jeg kan teste ut? Og er det mulighet for å prøve ut flere programmer, eller er det sånn at hvis jeg prøver 1 program så går det ikke an å prøve flere ganger med andre programmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...