ral Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg skal kjøpe bærbar. Egentlig hadde jeg bestilt studenttilbudet ved NTNU, men etter tre uker har jeg fortsatt ikke hørt noe fra HP, men har fått med meg at de har brutt avtalen. Vel, nok om det. Jeg skal bruke PC-en mest til programmering, surfing, email ol., men liker også å leike i photoshop og 3D-studio ol., men jeg er ingen stor spillentusiast. Jeg kommer også til å bruke den til å se film, men vil da hovedsaklig bruke TV-skjermen min. Dette kommer til å være min eneste maskin, da jeg har gitt bort min stasjonære. Dessuten har jeg tenkt å studere i utlandet neste år, og kjekt å ha en maskin å ta med seg. Jeg kommer heller ikke til å ha noen annen skjerm, så det er viktig at denne er god. Dette er mine kriterier: - Den må være stille!! Skal bruke den på lesesalen, en veldig stille lesesal.. - Bra skjerm er viktig! - prosessor: pentium 4 M eller pentium M, gjerne centrino - 512 MB RAM - min. 40 GB harddisk - combo DVD/CD-RW (eller gjerne DVD/DVD-RW) - Den bør ikke være alt for stor og tung, men jeg er ganske sterk :wink:, så det teller ikke alt for mye, men litt.. Jeg er primært interessert i PC-er under 15 000,- Forslag med begrunnelse mottas med takk! Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Hei! Jeg vil anbefale deg en CL 50 jeg! Den selges fra www.whitebox.no sine sider. Jeg er storfornøyd med denne maskinen, og den har de specsene du etterspør. Men hvis du har fulgt med her på forumet så er mange skeptiske til Whitebox.. Men jeg har INGENTING å utsette på de hvertfall... Mvh Senshi Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg er enig med Senshi. For flere alternativer trenger du bare å lete litt rundt på forumet. Så poster du bare aktuelle forslag. Lenke til kommentar
ral Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Ut i fra spesifikasjonene å dømme får man i alle fall mye for pengene! Dessuten liker jeg at du slipper å betale masse for programmvare. Hvor tykk og tung er denne maskinen? Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Vel, jeg jobber som supporttekniker for over 2000 bedrifter med forskjellig pc-utstyr. Noen merker skiller seg markant ut med tanke på feil og ustabilitet. Hp/Compaq laptops og dektops suger, men HP-printerne er best av alle. Fujitsu-siemens Amilo er møkk, mens Lifebook er okay. IBM og Toshiba laptops er suverent best, og Acer er også bra. mvh Lars Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 330 mm x 273 mm x 29 mm og 2.8 kg. Syns det er ganske digg jeg. Lenke til kommentar
ral Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 330 mm x 273 mm x 29 mm og 2.8 kg. Syns det er ganske digg jeg. Absolutt! Høres ut som et meget godt alternativ synes jeg! Dessuten er jeg ikke veldig utålmodig heller.. Ut i fra det jeg kunne finne er det bare klager fra folk som ikke får maskinen innen rimelig tid. Er det noen som er missfornøyd med selve maskinen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Det er det tastaturproblemet, men det har de fikset. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 om du klarer å finne en ibm 40p billig så ville jeg anbefalt deg den da den har grafikk-kort beregnet på f.eks 3d studio og kan få ned rendringstiden på scenene dine betraktelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 IBM mangler Firewire, har litt lite RAM og harddisk. Den er mindre og har lengre batterilevetid, men det er ikke alltid vits å betale mer for det. Lenke til kommentar
duda Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 IBM mangler Firewire, har litt lite RAM og harddisk. Den er mindre og har lengre batterilevetid, men det er ikke alltid vits å betale mer for det. LITE RAM??!?!?!?! hva ****** mener du a? altså 512 ram er ikke lite. det er jo det samme som er i whiteboxen, og det går jo alltids ann å kjøpe mer ram. lite harddisk??? tror du burde sjekke ting bedre altså. 60gb harddisk er ikke lite. det er mer enn nok. t40p er jo verdens beste bærbar. etter min mening. og jeg vet at det er andre som også mener det. den er lett, veier bare 2,2kg. veldig veldig tynn. 26mm. lengste batteritid. ikke plastikk som whiteboxen. solid som bare det. magnesium og titanium over hele maskinen. jeg hadde heller gått for t40p, men som sagt den koster en del mer om du ikke får rabatt for den, og da er den ikke verdt det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Er det denne vi snakker om? Edit: Har lett litt rundt, fant denne som tydeligvis er den vi snakker om. Den er evig digg, men sikkert langt utfor prisgrensen min Lenke til kommentar
ral Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg har et spørsmål når det kommer til garantier. Jeg skal nemlig sannsynligvis studere i utlandet fra neste høst, og selv som det er en stund til (de fleste eventuelle feil vil nok oppdages før det) er det kanskje greit med garantier som gjelder i utlandet. Noen som veit noe om dette? Er dette en grunn til at jeg heller burde kjøpe av et stort internasjonalt firma og ikke f.eks. whitebox (som er veldig fistende)? Lenke til kommentar
duda Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Er det denne vi snakker om? Edit: Har lett litt rundt, fant denne som tydeligvis er den vi snakker om. Den er evig digg, men sikkert langt utfor prisgrensen min det er den andre som vi snakker om. det er IBM T40P, den første du viste er T40, ikke P til slutt. stor stor forskjell. det fins også flere T40 maskiner også, den du viste er vel en av de billigste som er, men fortsatt en sinnsyk god maskin. mens den jeg snakker om er mye mye bedre da, den har blitt kalt for laptopens rolls royce. men som sagt da den er jo veldig veldig dyr og mest egnet for folk innen bedrifter. og ikke til studenter og spilling. Lenke til kommentar
duda Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Er det denne vi snakker om? Edit: Har lett litt rundt, fant denne som tydeligvis er den vi snakker om. Den er evig digg, men sikkert langt utfor prisgrensen min det er den andre som vi snakker om. det er IBM T40P, den første du viste er T40, ikke P til slutt. stor stor forskjell. det fins også flere T40 maskiner også, den du viste er vel en av de billigste som er, men fortsatt en sinnsyk god maskin. mens den jeg snakker om er mye mye bedre da, den har blitt kalt for laptopens rolls royce. men som sagt da den er jo veldig veldig dyr og mest egnet for folk innen bedrifter. og ikke til studenter og spilling. Lenke til kommentar
Aceman2 Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg vil personlig anbefale min egen modell, Dell 500m. Liten og lett maskin på bare 2,3 kg. med ekstra batteri. For tiden koster en konfigurasjon som dette 15.320,- levert: P-m 1,4 centrinokonfigurasjon 512 MB ram 30 GB harddisk 14,1" sxga+ 1400x1050 skjerm (knallbra) Combodrive (cd-brenner og dvd-leser) trådløst nettverkskort Nylonveske Ekstra batteri (gir ca. 7 timers driftstid) Dette er en meget stillegående maskin, er knapt hørbar selv når viften går (noe den sjelden gjør). Den har ikke noen ekstrafunksjonsknapper, er bare en enkel og grei maskin som ihvertfall jeg er knallfornøyd med Legger du på ca. 2000 til får du en 40 gb 5400rpm harddisk og en 4x dvd-brenner. Lenke til kommentar
duda Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 hmmm....sjekka testen av dell 500m på dinside nå. uten ekstra batteri så varer batteriet bare i 3 timer, rundt der, maks 3 og en halv. den er greit, men er svakt til å være centrino. fikk 4 i testen og er en grei maskin det er det. men ikke mer enn det. men maskinen er som de andre dell maskinene, rimelig kjedelig, og er ikke den beste innen 3d ytelse selv med en dyr konfigurasjon som den hos dinside. men som sagt et ganske greit kjøp. Lenke til kommentar
Aceman2 Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 hmmm....sjekka testen av dell 500m på dinside nå. uten ekstra batteri så varer batteriet bare i 3 timer, rundt der, maks 3 og en halv. den er greit, men er svakt til å være centrino. Hvis man spør pent, får man levert med 6-cell 48Wh-batteriet i stedet for det kjipe 4-cell 36Wh-batteriet som er standard. Da er man oppi i batteritid på over 4 timer uten ekstra batteri. MED w-lan. I enkelte tester klager de på dårlig byggekvalitet, men jeg er ikke enig med dem... Lenke til kommentar
doh Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 er jo kanskje smak og behag, men jeg og syns at den ser litt dårlig bygget på bilder, men har aldri tatt på en selv da. kan være annerledes da. det jeg mener er at dell maskinene ser altfor plastikk ut, men det kan være annerledes når en tar på den. ser ikke så veldig solid ut. Lenke til kommentar
ral Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Så dere vil heller råde meg til å kjøpe en Dell 500m framfor whitebox CL50? Jeg ville tipp at det siste er en bedre maksin. Men det er jo klart, blir jo litt skeptisk til whitebox etter å ha lest alle spekulasjonene som flyter rundt i dette forumet.. Ellers har ikke dell rykte på seg for å ha den beste servicen heller da, ikke når det kommer til klagesaker i alle fall. Når det gjelder T40P, har jeg vurdert den, men den blir uansett så mye dyrere at det ikke er aktuell for meg. Jeg har ikke tenkt å bruke så mye penger på dette, og trur jeg får det jeg trenger (og mer enn det) for mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå