Gå til innhold

Bra side for å kalkulere strøm bruken på en PC

mirene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

321 watt burde jeg ha hatt for mitt system, men jeg har bare 200watts psu. Har da en shuttle sk41g, 9700np, 2x256twinmos, 80gb hd, 2 80mm vifter.. Så ikke vet jeg om shuttle lager "ultra" kvalitets psu-er eller?.. :shrug:

Men enkel og grei side.. :smile:

Lenke til kommentar

LOL! :lol: Det må være den dårligste siden for beregning av watt jeg noen gang har sett!

Akkurat som om et AGP skjermkort trekker like mye strøm uansett type (ok, det er 2 typer kort å velge mellom) og som om alle AMD CPU'er trekker like mye strøm osv. Dette er jo ganske helt på jordet.

Jeg fikk 214W, anbefalt 244W for senere oppgraderinger. Jeg har målt at PC'n min ikke trekker mer enn ca 100W ved normalt bruk og ca 150W på toppene. Likevel gir min 350W strømforsyning alt for lav spenning på både 5 og 3,3V: (4,7V og 2,8V) slik at overklokking blir begrenset.

Sorry trådstarter, men dette er over hodet ikke noen _bra_ side for beregning av antall watt PSU eller strømforbruk.

Lenke til kommentar

Jeg får da som vanlig ikke opp noe som melst jeg...

Kjører Opera 7.21 og kan tenke meg at den calculate knappen er javascript:popup eller noe i den duren som ikke fungerer på min maskin...

Lurer på om jeg rett å slett må reinstalere XP å hele dritten på nytt igjen. Har vel snart prøvd alt.

Men grei side er det nok ja. Lurte på hvor mye jeg brukte siden jeg har slengt i 2 HDD og DVD brenner ekstra...

Lenke til kommentar
Jeg får da som vanlig ikke opp noe som melst jeg...

Kjører Opera 7.21 og kan tenke meg at den calculate knappen er javascript:popup eller noe i den duren som ikke fungerer på min maskin...

Fungerer kun med IE, måtte åpne IE å fylle ut alt på nytt siden Mozilla ikke takla griseriet.

Lenke til kommentar
Simen1: hvordan målte du hvor mye watt pc-en trekker fra psu?!?

Det var ikke det jeg målte. Jeg målte hvor mange watt hele PC'n inkl. PSU trekker fra stikkontakten (ikke skjerm, og andre eksterne ting, men kun inn til PSU) Det var dette som lå på ca 100 til 150W. Siden PSU har en virkningsgrad på ca 75% vil det si at innmaten i PC'en trekker ca 75-112W.

Metoden jeg brukte til å måle var ved å måle spenning i stikkontakten (ca230V) og gange med strømmen som jeg målte gikk gjennom strømkabelen til PSU. Jeg vet dette ikke tar hensyn til induktiv eller kapasitiv last, men PSU'er lager ikke mye slikt. (Kompensasjonsenhet inni)

Lenke til kommentar

Hvis du setter deg ned med Hver enkelt komponent i maskina, og finner ut MAKS forbruk på hver enhet så kommer du nok opp i noe slikt som den sier.

Men du vil ALDRIG klare å "makse" ut Alt forbruket på engang.

MAKS efekt på alle enheter samtidig er nok mer eller mindre umulig å oppnå, med tanke på det at Realtime CPU Load 100% gjør at makina delvis henger lagger. og da klarer ikke resten av Systemet å gi noe mer og enda mindre en MAKS for den perioden.

Lenke til kommentar
Iflg den siden anbefales en PSU på 470+ Watt.

Your power supply rating should be greater than 442 watts. I suggest adding 30 watts, which would be 472 watts, for future expansion.

Hmm, det var IKKE mye over meg, da. Ligger jeg og bikker på kanten nå, kanskje? Tror jeg skal prøve å hekte på en ekstra vifte eller 2...

Lenke til kommentar

Denne sia anbefaler meg 430w+30w+, har en gammel 300watts forsyning fra aopen, lufta som kommer ut av den er rimelig varm, har 3 disker i, 3 system vifter, vulcano 11 cpu vifta, blodklokka amd xp 2500+, blodklokka radeon 9700 kort osv.. men maskinen har enda ikke vært ustabil. Den står på 24/7 og jeg spiller hele tia og laster ned. Så alt er relativt, kommer litt ann på om hk trekker fra mest fra 12v eller 5 volts kursen. Hadde en billig 350w i før, den derimot...maskinen var jo helt ustabil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...