Gå til innhold

Nvidia- the way you are meant to be fooled!

RGN

Anbefalte innlegg

Har akkurat oppgradert maskinen med nytt h.kort, prosessor og skjermkort. Jeg har bestandig sett på nvidia kort som stablie, raske og lett å overklokke.

Nå virker det som at jeg har gått i fellen ved mitt valg av GAINWARD GEFORCE FX5900/ultra 1200XP.. På flere forum og nettsteder diskuteres det nå om at Nvidia har trikset med tallene. Det sies også at kortene sliter med directx 9. Jeg har kjørt flere nye spill på kortet og alt virker jo egentlig Ok, bortsett fra et par krasj. Battlefield 1942 går helt flytende i 1024*768 med all grafikk påskrudd. Samme med raven shield og UT2003.

At alt går greit kan vel kansje ha noe med at jeg har en P4 2.8 Ghz, 512 MB 3200 DDR og raskt hovedkort Abit IC7-G, men mange sier jo at ATI radeon 9800 knuser GF 5900 i 3Dmark 2003. Jeg har ikke kjørt denne testen på kortet enda, men jeg gruer meg faktisk med alle ryktene som svirrer. Man kan jo faktisk få radeon sitt kort med 128MB for samme prisen... :-?

Om det er sant at nvidia jukser kundene, så har de med å forklare seg. PC deler er jo ikke akkurat noen billig fornøyelse, og kansje de tingene med størst verditap!

Har jeg gjort et dårlig valg? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC deler er jo ikke akkurat noen billig fornøyelse, og kansje de tingene med størst verditap!

Har jeg gjort et dårlig valg? :cry:

Og størst verditap har jo nettopp skjermkort vil jeg påstå... Om du har gjort et dårlig valg må jo nesten du få bestemme selv. Selvfølgelig må du da prøve radeon 9800pro for å kunne sammenligne. Å gjøre en god avgjørelse ved bare å teste det ene kortet blir jo vanskelig.

Etter rykter og slikt på nettet for tida ville hvertfall jeg holdt en knapp på radeon kortet nå for tida. Men slikt endrer seg jo frem og tilbake hele tida. En ting er hvertfall sikkert. ATi gjør ting riktig for tida, og nvidia bør nesten bare forvente at deres markedsandel går noe nedover.

DrErling

Lenke til kommentar

Sånn litt off-topic: Jeg synes ikke folk skal være så alt for kjappe for å dømme GPU-makeren hvis kortene har problemer - det er faktisk noe som heter card-maker-implementation som betyr en del. Det er en grunn til at PowerColor/Gainward/Cheap'o'Card2000 ikke har samme kvalitet som f.eks. et kort med samme GPU fra ASUS el.l. Det er store forskjeller, og det er ikke usannsynlig at det kan være det som er årsaken til at du har problemer.

(..bortsett fra dårlig Direct3D9-ytelse, den kommer ikke nVidia seg unna :)

Lenke til kommentar
8500 er jo nytt, jeg hadde Xpert@Play med 8 lekre megabyte med minne. :)

(..og skal vi gå virkelig tilbake så regner jeg det er mange oldskoolere som får tårer i øyekroken når jeg sier "TSENG ET4000w32PCI" :)

..men ja; skrekkelig off-topic. :)

S3 Virge DX med 4 MB fattige D3D hatende minne, mitt første skjermkort

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Vell jeg vil ALDRI mer ha NV, de støtter Microsoft på TCPA www.againsttcpa.com de er fra denne stund rullet ut til de er borte fra lista.

det er noe av det dummeste jeg har hørt, du nekter å kjøpe noe fra nvidia fordi de støtter microsoft på TCPA ?

blir som å si, jeg nekter å spise sardiner pga delfiner setter seg fast i nettet de bruker til å fange sardiner med, det er også idiotisk, bare at jeg har mer forståelse for en som sier det.

over til hovedsaken, hva er poenget med å lage en ny tråd om dette ?

er vel mer enn nok av de på hw.no under skjermkort avdelingen til å besvare alt du har av spørsmål.

først og fremst - dx9 ytelsen er rett og slett elendig på fx5900 ultra, selv radeon 9600pro overgår det.

bildekvaliten er god, bildekvaliteten til ati er bedre, men det gjør ikke bildekval til nvidia såå dårlig som alle vil ha det til.

middels konklusjon: på dette tidspunktet har du gjort et dårlig kjøp,rett og slett pga du vet ikke hva som kommer til å skje fremover.

vil nvidia fortsette med drivere som senker bildekvaliteten og øker ytelsen pittelitt ? eller klarer de å lansere en driver som retter opp problemene. for min del så hadde jeg aldri kjøpt et skjermkort fra nvidia å dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Vell jeg vil ALDRI mer ha NV, de støtter Microsoft på TCPA www.againsttcpa.com de er fra denne stund rullet ut til de er borte fra lista.

det er noe av det dummeste jeg har hørt, du nekter å kjøpe noe fra nvidia fordi de støtter microsoft på TCPA ?

blir som å si, jeg nekter å spise sardiner pga delfiner setter seg fast i nettet de bruker til å fange sardiner med, det er også idiotisk, bare at jeg har mer forståelse for en som sier det.

Ok, så du vil finne deg i noe sånt ellers leste du det som sto der?

Jaja, det får være din sak at du vil ha microsoft til å styre ditt pc bruk.

Ellers har du rett i DirectX 9 ytelse hos Nvidia.

Deres siste suksess var GeForce4 Ti serien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Ok, så du vil finne deg i noe sånt ellers leste du det som sto der?

Jaja, det får være din sak at du vil ha microsoft til å styre ditt pc bruk.

Ellers har du rett i DirectX 9 ytelse hos Nvidia.

Deres siste suksess var GeForce4 Ti serien.

jeg har ikke sagt at jeg støtter det ? at jeg finner meg i det ?

men jeg bryr meg ikke stort om hvilke selskaper som støtter det.

selskapene går dit pengene er.

Lenke til kommentar
Sånn litt off-topic: Jeg synes ikke folk skal være så alt for kjappe for å dømme GPU-makeren hvis kortene har problemer - det er faktisk noe som heter card-maker-implementation som betyr en del. Det er en grunn til at PowerColor/Gainward/Cheap'o'Card2000 ikke har samme kvalitet som f.eks. et kort med samme GPU fra ASUS el.l. Det er store forskjeller, og det er ikke usannsynlig at det kan være det som er årsaken til at du har problemer.

(..bortsett fra dårlig Direct3D9-ytelse, den kommer ikke nVidia seg unna :)

Powercolor har faktisk raskere kjerne enn ASUS, mener PC kjører på 590 men mulig jeg tar feil her. Men et 9800pro kort er et 9800pro kort.

Og spør du meg er PC sitt kort til 2800 kr et bedre kjøp en Asus sitt til 4400 kr. Men det er bare min pers. mening.

Lenke til kommentar

Snakk om latterlig sammenligning :lol: Men hvorfor ikke? Dersom du er veldig glad i delfiner (og sardiner) og "Fisker A" bruker et nett som dreper delfiner mens "Fisker B" bruker et nett som ikke dreper delfiner, da er det jo bare total ignoranse fra din side dersom du fortsatt kjøper sardiner fra "Fisker A" ... :shrug:

Så også i dette tilfellet. Enten støtter du TCPA, eller du gir rett og slett blanke.

At andre nekter å støtte opp om selskaper som driver med tvilsomme prosjekter er meget prisverdig og det krever mye mer enn bare å gi blanke slik som visse faktisk gjør.

Var faktisk ikke klar over Nvidia og TCPA involveringen, men det er jo bare å huske på neste gang jeg skal kjøpe grafikkkort.

Lenke til kommentar

Ok, så konklusjonen er at nvidia lager rævva brikker.. Selv om de får jevnt over bra omtale. Vil man betale 4-5000 får et skjermkort, så er vel kansje 9800 pro et bra kort. :)

(X-bit labs)

"...if you are looking not for the “world’s very best” graphics card, but just for a good High-End product with a nice potential to last it for a while, then why don’t you take a closer look at NVIDIA GeForce FX 5900 and ATI RADEON 9800? These solutions become the most interesting today, because if overclocked, they are mostly faster than their more expensive fellows."

http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rid=59307

Lenke til kommentar

Virker som nVidia har klart å sparkle over de verste hulla med Detonator 52.xx. Men FX korta er fortsatt overprisa, og har en del issues med drivere (ironisk, siden mange nVidia fans tviholder på at ATIs drivere er søppel)

Jeg har fortsatt absolutt ingen kvaler over at jeg valgte mitt Radeon 9800 kort. Dersom jeg ikke hatt kjøpt det kortet, hadde valget falt på et FX5600 Ultra, som har klart lavere ytelse enn 9800np kortet. Jeg hadde ikke spyttet i kassa det et 5900/5900 Ultra kort hadde kostet.

Lenke til kommentar

blir som å si' date=' jeg nekter å spise sardiner pga delfiner setter seg fast i nettet de bruker til å fange sardiner med, det er også idiotisk, bare at jeg har mer forståelse for en som sier det.

[/quote']

<kverulerer>

Skal vi seee-heee-her da... sardiner 3 cm i omkrets, delfiner 30 cm i omkrets.

Tror du mener tunfisk jeg.

</kverulerer>

Ellers er det vel Ati som fremstaar som "best" for tiden, ja.

Lenke til kommentar

blir som å si' date=' jeg nekter å spise sardiner pga delfiner setter seg fast i nettet de bruker til å fange sardiner med, det er også idiotisk, bare at jeg har mer forståelse for en som sier det.

[/quote']

<kverulerer>

Skal vi seee-heee-her da... sardiner 3 cm i omkrets, delfiner 30 cm i omkrets.

Tror du mener tunfisk jeg.

</kverulerer>

Ellers er det vel Ati som fremstaar som "best" for tiden, ja.

Blir veldig off-topic nå, men jeg vil ikke si at tunfisk er så små fisk at det gjør noe:

Tuna Fish @ Google

Lenke til kommentar
Virker som nVidia har klart å sparkle over de verste hulla med Detonator 52.xx.

Vel hvor lenge er det til detonator 5 kommer da???

Har fx5600 selv.

Jeg kan ikke bruke DirectX 9 på min pc. Da kommer det et hakk hvert sekund. Dritt irriternede. Men Dirx 8.1 funker helt fint. :evil::grumpy:

Lenke til kommentar
jeg har ikke sagt at jeg støtter det ? at jeg finner meg i det ?

men jeg bryr meg ikke stort om hvilke selskaper som støtter det.

selskapene går dit pengene er.

Og hvem er det pengene er hos ? Jo, de er i din lommebok når du skal kjøpe kort.

(veldig off-topic, jeg vet. Men jeg kan jo nevne at ATI er det eneste som er lurt å kjøpe akkurat nå. )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...