Doktor Progg Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg satt sammen ny pc sist fredag og fikk den til å funke lørdag. Når jeg skulle slå den på igår, funka den ikke lengre.... Dvs. når jeg prøver å slå den på, kommer det bare en slags "elektrisk gnisse-lyd" fra powersupply'en (høres ut som den kommer derfra ihvertfall). Det eneste som skjer utenom det, er at alle lys på frontpanelet + cd-rom etc. blinker raskt en gang. Pc'en slår seg altså ikke på. Når jeg åpna døra på kabinettet, så jeg at viftene såvidt begynte å røre på seg når jeg trykka på power knappen. Men de starter altså ikke skikkelig. Også, når strømmen er plugga i, lyser et grønt lys rett ved alle LED-pluggene på hovedkortet. Når jeg trykker på power knappen, blinker et rødt lys rett ved siden av det grønne. Som sagt er denne pc'en HELT ny og den funka fra lørdag til igår. Den funka til og med før på dagen igår (min kone brukte den). Jeg prøvde å bytte strømforsyning (originalen som kom med Chieftec kabinettet), men med samme resultat. Bytta tilbake. Har derfor sjekka at alle plugger er godt satt i. Jeg fatter ikke hva dette kan være! Det skjedde så plutselig, uten at noen har vært å kødda med hardware eller noe sånt. Kan det være at hovedkortet er busted og at det ikke tillater powersupply å gi strøm til seg? sørens deprimerende!!! Kan noen hjelpe???? Lenke til kommentar
deviant Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Dette så jeg senest i går kveld, da skyldtes det en defekt vifte. Prøv de forskjellige komponentene èn etter èn. Koble først fra disker, CD-ROM, vifter, belysning etc. og se om du får opp POST. Lenke til kommentar
Doktor Progg Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Du hadde PRESIS samme problem?? Samme lyd fra PSU? Lenke til kommentar
lallis Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Hvis du sjekker i manualen som fulgte med hovedkortet, så ser du hva det røde lyset betyr. Ellers, så vet jeg ikke.. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Den funka til og med før på dagen igår (min kone brukte den). Konklusjon: Hold kvinnfolka borte fra PC'n! ... tilbake til lett mer seriøst: Har du hørt med din kone om hun merket noe rart - har hun spilt eller surfet. Kan noe ha herpet BIOS? - Prøv først og fremst å ta ut BIOS-batteriet et minutts tid og sett det inn igjen. - Sjekk at CPU-vifta sitter godt på plass. - Hold INSERT-knappen (eller annen knapp for å starte BIOS i standardmodus) inne når du skrur på power. - Og som nevnt her - sjekk hva det røde lyset betyr. Gå evt på nettet og sjekk. Lenke til kommentar
Doktor Progg Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Windows XP hang litt når hun brukte den tidligere på dagen igår. Hun måtte bruke Task Manager for å få slått av pc'en. Det eneste hun gjorde var å prøve å åpne et Word dokument (hun liker ikke å spille, og vi er ikke online ennå). CPU-vifta er godt på plass, det er jeg nesten helt sikker på. Jeg syns ikke dette virker som et BIOS problem i og med at maskina aldri starter i det hele tatt..... eller? Har fått noen tips av kollegaer at det kan være at hovedkortet (eller en annen komponent) har en kortslutning. Holder på å laste ned manualen til kortet nå, så jeg får sjekka hva det rød lyset betyr for noe. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg syns ikke dette virker som et BIOS problem i og med at maskina aldri starter i det hele tatt..... eller? Dersom jeg er litt for ivrig til å overklokke, hender det at jeg må benytte INSERT ved power-on... Verdt et forsøk. Hvordan BIOS kan ha "kortsluttet" vet jeg derimot ikke... Lenke til kommentar
Doktor Progg Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg syns ikke dette virker som et BIOS problem i og med at maskina aldri starter i det hele tatt..... eller? Dersom jeg er litt for ivrig til å overklokke, hender det at jeg må benytte INSERT ved power-on... Verdt et forsøk. Hvordan BIOS kan ha "kortsluttet" vet jeg derimot ikke... Jeg har ikke overklokka.... Jeg sa ikke at BIOS har kortslutta. Det jeg mente var at kanskje hovedkortet (eller noen andre komponenter) har kontakt med metall eller noe sånt. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Noen PSU'er lager lyd ved kortslutning, andre gjør det ikke. Felles er uansett at maskinen "dør" i løpet av et sekund eller to. Ved delvis kortslutning (at det fortsatt finnes noe motstand mellom polene) kan symptomene være mildere i så måte. Dersom jeg forstår deg riktig, og at også kabinett vifte eller annet utstyr som ikke får strøm fra hovedkortet lar være å starte opp er det neppe noe BIOS problem. Se etter ledende materiale som ligger på steder det ikke skal ligge (temperatursensor, ledning, skrue etc). Deretter kobler du alt av strømforsyningen og hører om den fortsatt lager lyder. Deretter kobler du til komponenter èn etter èn .. begynn med hovedkortet. Dersom problemet gjenoppstår allerede med kun hovedkort tilknyttet kan du ta ut eventuelle pci kort og se om det hjelper. I motsatt fall kobler du til disker, cd-rom, vifter osv èn etter èn til problemet dukker opp igjen. Lenke til kommentar
Doktor Progg Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Takk takk, bra forklaring til en nybegynner! Da har jeg noe konkret å følge. Lenke til kommentar
Doktor Progg Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Ok, nå har jeg funnet ut hva som var problemet. And what a problem it was! Det viste seg at prosessor-vifta har lagt så hardt press på hovedkortet, at hovedkortet har bøyd seg... og bøyd seg mye også! Så mye faktisk, at det har vært nær boksen og da kortslutta. Fullstendig toast! Greit å vite at det ikke er min feil ihvertfall. Jeg har gjort alt etter boka... hovedkort-skruene på HK'et satt på rette plasser, cpu og cpu-vifte var satt på riktig (bortsett fra at vifta var altfor hard og satte igang et sinnsykt press på HK). Så, har fått retur godkjent hos Komplett (de var meget raske!), så er det bare å sende tilbake. Det bør være en grei sak! Kjipern er det uansett! Vente på sånt er ikke noe gøy! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå