shahin Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg tror eneste løsningen blir Distributed File System. (dvs. Win2k Server / Win2k3 Server) Skal prøve dette denne uken og poster selvfølgleig her om hvordan dette går 8) Lenke til kommentar
tore- Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Den beste måten er egentlig fra mitt syn 4 disker eller flere i raid5. Men men Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Har nå 1020gb i filserveren min, fordelt på 8 harddisker (3x 160gb, 3x 120gb og 2x 80gb).. Har hatt lignende problematikk med mine feriefilmer. Har en filserver som det nå står 2x 40GB, 4x 80GB og skal snart kjøpe 4x 120 eller 160GB. Har ikke helt fått det så enkelt som jeg vil ha det og har funnet ut at med mitt budsjett ikke er mulig å få "en stor disk". Bruker en Adaptec kontroller med RAID 1 på 40 GB'ene og en 3ware Escalade 7500 med RAID 5 på 80 GB'ene. Kommer til å kjøpe en til slik 3ware kontroller til de nye diskene. De finnes med 4, 8 eller 12 porter. Er svært fornøyd med både ytelse å stabilitet. De koster jo litt, betalte 4000 kr men men... de er av bra kvalitet. ;-) I tillegg kan de brukes en gang til med nye disker når diskene har gjort jobben sin etter 4 år. Planlegger å fjerne 40GB diskene om halvannet år. Bra drivere også for Linux som jeg bruker på denne serveren. Støtter Windows XP/2000/NT/ME/98, RedHat, SuSE, Debian og FreeBSD Har satt de opp slik at jeg har to fysiske raid med en stor partisjon på hver. Den første på 40 GB den andre på 240GB. Dersom jeg kjøper 4x 160 GB får jeg en 480 GB partisjon i tillegg. Har vurdert å kjøpe en 8-ports kontroller og 8 stk. 120 GB disker, men det blir i dyreste laget og har ikke så mange feriefilmer. Og alt er i RAID. Har oppetid på bare 110 dager pga. strømbrudd. Før der hadde serveren tuslet å gått i 260 dager. Du kan kjøpe 3wave i Norge her: http://www.wave.no/products.php?PL=Parse&R...ontrollers--IDE Lenke til kommentar
shahin Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Svakheten med RAID er vel at kontrolleren takler et visst antall harddisker. Hva gjør man når man har 4+, 8+ eller 12+ hd'er? Windows 2003 Server med DFS er vel beste, hvis det man ønsker er at klientene skal se alle filene under 1 sted. Dette kan utvides lett når man får flere harddisker, og jeg skal ikke se bort ifra at mange av oss snart sitter med over 20 harddisker (og da er jo RAID totalt utelukket). <OFFTOPIC> Jeg selv sitter med 7stk 80gb og 4stk 120gb (11 hd'er). Kjøper alltid hd'er før store LAN som Dreamhack, siden jeg foretrekker det fremfor DVD-R pga. bl.a. lett access til alt gjennom HTPC/MainPC/Laptop. HD plass koster jo bare et par kroner mer pr GB enn DVD-R... </OFFTOPIC> Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 <OFFTOPIC>Jeg selv sitter med 7stk 80gb og 4stk 120gb (11 hd'er). Kjøper alltid hd'er før store LAN som Dreamhack, siden jeg foretrekker det fremfor DVD-R pga. bl.a. lett access til alt gjennom HTPC/MainPC/Laptop. HD plass koster jo bare et par kroner mer pr GB enn DVD-R... </OFFTOPIC> Jeppjepp.. my thoughs exactly. 160gb 5400rpm Samsung-disk får man for 973,- på psdata.. det er rundt 6kr per gb. Det koster vel sikkert det samme hvis man skal ha ting ut på høykvalitets CD-r/DVD+r-plater (du vet, sånne som ikke mygler etter en uke og som gjerne koster en tiendedels skjorte). Lenke til kommentar
shahin Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 psilocybe: hva kan jeg si... om 5 år er det vi som ler når vi sitter med 3000-5000gb space stappa, og dvd-r whores sitter der med 1000 ubrukelige plastplater Jeg lærte av CDR og verbatim vs. NMORE. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 psilocybe: hva kan jeg si... om 5 år er det vi som ler når vi sitter med 3000-5000gb space stappa, og dvd-r whores sitter der med 1000 ubrukelige plastplater Jeg lærte av CDR og verbatim vs. NMORE. Hardisker har ikke ubegrenset levetid de heller da. Det må man huske. Mange som har kritisert meg (4x120 + 4x160 og annet smårask) pga at jeg har kjøpt disker ,men det er mange andre som har brent CDer og nå merker at han ikke lese så bra på CDplatene lenger ,men sålenge diskene får god kjøling så holder de en god stund. Blir 4x160 til snart da Gbit kort er seff på plass Når man har fått lov og koble seg på Gbit plass (hovedswtisjen) på lan så går det fort 4x160disker. Da er raid viktig.. Kjører selv Raid0 på alle diskene mine. Har dem i 300gig arrays (2x160=300gig i windows) 120 (123.5) `ene er for tiden ute av maskinen grunnet mangel på kjøling ,men jeg får noen SVÆRE og tunge kjøleribber ifra TCI imorgen Lenke til kommentar
shahin Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Ikke for å dra det helt totalt offtopic, men bra kjøling er umulig for meg... Alle kabinetter i normal prisklasse (under 2000kr) har max 11 plasser, noe som gjør at alle harddiskene er inntil hverandre (blir HEAT BOMB). Ikke har jeg råd til å putte pc'en i 4U rackkabinett og kjøpe eget 4U rackkabinett som tar 12-16 hd'er heller.... (dvs. 1 kabinett for pc, 1 for disker) Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Da dør noko diskene dine snart... ellerså får du selge unda dei små diskene dine og kjøpe inn 300 gb disker.... 11 x 300 gb er tross alt eit par giga... Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Ikke for å dra det helt totalt offtopic, men bra kjøling er umulig for meg... Alle kabinetter i normal prisklasse (under 2000kr) har max 11 plasser, noe som gjør at alle harddiskene er inntil hverandre (blir HEAT BOMB). Ikke har jeg råd til å putte pc'en i 4U rackkabinett og kjøpe eget 4U rackkabinett som tar 12-16 hd'er heller.... (dvs. 1 kabinett for pc, 1 for disker) Ingenting er umulig vet du... Hva med vannkjøling... noe som dette.....Bare stable på i høyden Howto og Test resultat.. http://www.webx.dk/oz2cpu/pcmod/water.htm#HD http://www.webx.dk/oz2cpu/pcmod/water-results.htm#HD TaZ Lenke til kommentar
shahin Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Hehe, den var nice... Digger matt sort Men vannkjøling er stort nono for hd whores som meg... må jo tenke på alle den plassen man kunne kjøpt for prisen av vannkjøling :p Lenke til kommentar
tore- Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Det dere nevner er faktisk ganske vanskelig, er ingen gode kabinetter der ute for harddisker. Hadde de plassert harddiskene loddrett i chieftec kabinettene hadde de klart å få plass til mange flere. Lenke til kommentar
shahin Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Det dere nevner er faktisk ganske vanskelig, er ingen gode kabinetter der ute for harddisker. Hadde de plassert harddiskene loddrett i chieftec kabinettene hadde de klart å få plass til mange flere. Yes, heldigvis har jeg en 5 disk "cradle" sak fra Lian Li som jeg kan få plassert nederst i chieftec med litt modding her og der... Da vil total diskkapasitet bli 15-16 (avhengig om man skal ha optisk drive eller ikke). For de som ikke har dette er det bare å finne seg en gammel pc og rive ut noe der... riktignok er det mest rammer for 3 disker i gamle pc'er.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå