Jørgen Sørheim Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Har nå 1020gb i filserveren min, fordelt på 8 harddisker (3x 160gb, 3x 120gb og 2x 80gb).. det blir da et snabla rot å ha to harddisker til feriefilmer fra, la oss si, Spania, og to harddisker til feriefilmer fra Italia, samt alle dokumentene som ligger på diverse harddisker. Det jeg kunne tenkt meg, var én stor virtuell partisjon (c: på 1020gb) med katalogene c:feriefilmer og c:dokumenter .. finnes det noe program som gjør dette? Lenke til kommentar
deviant Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Dette skal du kunne gjøre i Windows. Sett opp dynamiske disker i striping konfigurasjon. Vit for all del at dersom èn disk tar kvelden, så mister du ALLE data. En bedre, men lignende løsning, er å skaffe seg ein RAID kontroller. Lenke til kommentar
shahin Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Dette har jeg lurt på i 5 år... Brukte windows sin dynamic disk sak, men problemet blir da at man mister alt hvis en hd går til helvete... dvs. RAID problematikk. Sorry jeg ikke har noe svar til deg, men se på den positive siden... dette blir en bump Jeg er ute etter noe slikt som ikke innebærer riskio for datatap... så følger nøye med på denne tråden... Hvis noen lurer, så ønsker jeg 1000gb "partisjon" for DivX så alle filmer ligger alfabetisk i en virtual partition/drive. Edit: en d00d svarte 30sec før meg Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 Vit for all del at dersom èn disk tar kvelden, så mister du ALLE data. Nja, vel.. er litt for glad i feriefilmene mine til akkurat det. Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Alternativt kan du jo installere Linux og sette opp LVM til dette formålet. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg ville skaffet meg en raid kontroller. Da kunne du tatt i bruk JBOD funksjonen, "Just a bunch of disks!". Da blir alle diskene koblet til raid controlleren, og oppstår som en stor disk i windows. Men hvis en disk ryker, ryker kun innholdet på den disken. De andre diskene forblir uskadd. Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Ja, det heter Windows.... Windows lar deg mappe opp partisjoner til kataloger i stedet for stasjonsbokstaver. Se under Disk-manageren. Lenke til kommentar
shahin Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Ja, det heter Windows.... Windows lar deg mappe opp partisjoner til kataloger i stedet for stasjonsbokstaver. Se under Disk-manageren. Ja, men man kan ikke få innholdet på 10-12 disker til å dukke opp i EN mappe. Lenke til kommentar
shahin Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg ville skaffet meg en raid kontroller. Da kunne du tatt i bruk JBOD funksjonen, "Just a bunch of disks!". Da blir alle diskene koblet til raid controlleren, og oppstår som en stor disk i windows. Men hvis en disk ryker, ryker kun innholdet på den disken. De andre diskene forblir uskadd. Dette funker ikke for vårt formål (i det minste mitt...) Dette pga at det ikke finnes RAID kontroller for 12 harddisker i normal prisklasse. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jo det kan man! Skal teste nu om eg finner ein HD... Har foresten raid kontroller med jbod funksjonen sjølv, så mine 4x120 giggere er safe... dei andre står åleine endå. Kan man mappe sånt over nettverk og tru? Lenke til kommentar
xoop Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Bruk diskmanagement i WinXP/2000, men ikke sett opp stripeset (raid0), men velg "spanned Volume" på denne måten slår du sammen disken uten å skrive "halvparten" av hver fil til hver disk. Et spanned volume kan også senere utvides med ledig plass fra andre disker. Med spanned volume er det mye enklere å gjennopprette data enn med stripeset. Uansett, når det gjelder feriebilder så har en selvsagt backup . Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Uansett om du bruker Jbod(eller Spanning) så står du fortsatt i fare for å miste absolutt alle data dersom en eneste disk ryker. Er vel nærmest umulig å si om alt ryker eller om du klarer å få tak i dataene på de andre diskene. Man må nesten prøve for å finne ut... Jeg vil tro at mesteparten på de andre diskene kan reddes og at bare data som tilfeldigvis havner over to disker er tapt, men dette er bare antagelser fra min side. Skal du ha en skikkelig løsning bør du bruke en kontroller med Raid5. Da blir pariteten for alle data skrevet over alle diskene slik at det e mulig å gjenskape all data på en disk dersom den ryker. Man kan selvfølgelig også bruke feks Raid1 ol. som bare speiler all data som bli skrevet til disk. Ulempen er at dette krever dobbelt så mye disk-kapasitet, men det er jo en ganske bombesikker løsning. Men den største ulempen uansett er nok at dersom du skal opprette Raid volum så må diskene være tomme først(Opprettingen av Raid "reformatterer" diskene). Tipper du vil få et lite problem med å temporært lagre nesten 1tb et eller annet sted Er ikke siker på hvordan dette fungere med Jbod dog. Dersom noen faktisk har brukt Jbod og fjernet en disk så hadde det vært interessant å vite hvordan det gikk med hele diskvolumet. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg ville skaffet meg en raid kontroller. Da kunne du tatt i bruk JBOD funksjonen, "Just a bunch of disks!". Da blir alle diskene koblet til raid controlleren, og oppstår som en stor disk i windows. Men hvis en disk ryker, ryker kun innholdet på den disken. De andre diskene forblir uskadd. Dette funker ikke for vårt formål (i det minste mitt...) Dette pga at det ikke finnes RAID kontroller for 12 harddisker i normal prisklasse. har en raid controller til en høvding på komplett som tar 6x2 ideenheter Lenke til kommentar
shahin Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Spanning har jeg prøvd... kjørte 4x120gb disker som "en" før Istid (lanet). Når jeg kom på lanet tok en kvelden og jeg mistet 4x120GB med filmer :o Man kjøper jo fler og fler hd'er og før eller senere dør noen av de første man kjøpte osv. så jeg er ute etter en 100% sikker måte å få ALLE data på ALLE disker til å dukke opp under EN partisjon/mappe/virtualdisk. Da mener jeg ikke hver disk som en mappe osv. Alt må se ut som om man har kjøpt en 1200gb hdd :wink: PS: Raid er ikke et bra alternativ for mitt bruk, siden man før eller senere får 4-5 disker til som man da ikke får med i denne "virtual disk"'en. Men det er bra alle metoder kommer frem i tråden for evt. interesserte Lenke til kommentar
NuB Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Har ikke noen teknisk løsning å komme med, men dette problemet peker på en svakhet ved Windows Explorer. Det burde vært mulighet til å sette opp sine egne virtuelle mapper. Har ønsket meg det før, f.eks muligheten til å samle mp3er i én virtuell mappe (altså i selve Windowsgrensesnittet, uten å gå veien om ekstra programvare). Man bør da kunne ha mulighet til å sette opp måten dataene vises på sin egen måte, uten å måtte gå veien om å reorganisere de rent fysisk. Synes å huske at denne funksjonaliteten er med i neste Windowsutgave. Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 enkleste er med san og med ett cluster i windows verden du kan prøve med et cluster på diskene slik at du kan bare ta og utvide clusteret all the way når du får nye disker eller lignende. dette blir igjen lagt til en virtuel disk vis du har penger kjøp ett scsi kort 320 ultra kjøp 74 gb disker og kjør raid 1 + 5 slik at du kan bytte disker og at all data er beskytta mens serveren går dessuten kan du ha 2x7 enheter på en scsi kontroler (teoretisk sett 15' men dette fungerer ikke pga at alle scsi enheter får ett scsi nummer som identifiserer den enkelte) ellers så er san fastrak 600 -900 fra ibm brukbare disk hylle med plass til optil 14 disker og det er bare å kjøpe fler etterhvert. Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 http://www.mcmcse.com/windows_xp/guides/di...ementtool.shtml Noe slikt? Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg har en HighPoint Raid kontroller til ca 1000,- som tar 8 disker. Den støtter Raid-5. Kjører 4 Samsung 160GB disker 5400rpm og får ca 60MB sek i leseytelse! lqpl Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Altså vis vi dreit penger så hadde dette ikkje vore noke problem! 1. billigst mulig 2. må kunne benytte all plass på alle disker f.eks 4x80 og 5x120 3. kun 1 disk går tapt om 1 disk skulle krasje 4. Muligheiten for og mounte nettverksstasjoner hadde også vore ok (gigabit lan, merker jo ikkje om det er på den andre pc'n) Lenke til kommentar
deviant Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Problematikken rundt sikring av data er den samme enten man bruker software eller hardware. Kjører man "RAID 0" aka striping aka JBOD mister man data om en disk går dukken. Du kan selvsagt kjøre recover på de diskene som står igjen, men det er ingen garanti for at data i samme fil ikke er spredt over flere disker. Den nærmeste løsningen for dere begge må være "striping and mirroring". Det vil si at man bytter harddisk plass i datasikkerhet, samtidig som man ser flere disker som en logisk stasjon. Raid5 kan være en god løsning. Raid1+0 er en dyrere men raksere og sikrere løsning Begge løsninger gjør at du kan miste en disk, uten å tape data. Du kan lese mer om RAID og modeller på www.whatis.com Windows støtter noe av dette som software, men en hardware kontroller er å anbefale. Regelen sier at alle diskene i settet skal være like store. Men husk .. 100% sikker blir man ikke .. ta backup! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå