forecast Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Kan noen anbefale HW til ny komplett maskin som oppfyller foelgende kriterier: o) 64bit CPU (AMD opteron?) o) kjoerer en eller annen variant av Linux o) 5-10Gb RAM o) 1-2Tb disk Vil en slik maskin kunne benytte S-ATA? Hvilke kompilatorer (Fortran90/95) vil stoette en slik maskin? Hilsen, Frank Tveter (Meteorologisk institutt/FoU) Lenke til kommentar
deviant Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Med en slik konfig har jeg i utgangspunktet bare et ord til deg: SUN 8) Du sier lite om bruksområde for maskinen, men antar at du mener workstation type konfigurasjon. I så fall kan du vurdere en SunBlade 2000. Med 8 GB burde den ligge rundt 150.000,- pluss diskløsning. Solaris og Fortran kompilator mener jeg medfølger. Lenke til kommentar
forecast Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 ok, men burde ikke en 2GHz AMD opteron CPU paa et ASUS SK8N HK (max 8Gb RAM) ogsaa funke. Prisen for en slik maskin (minus diskloesning) fra komplett.no med "bare" 4Gb RAM ligger paa rundt 25.000. Og det er vel mulig aa faa tak i 2Gb RAM-brikker (ellers hadde man vel ikke laget et HK som bare har 4 plasser, men som stoetter 8Gb?). Spoersmaalet er om Linux vil stoette denne maskinen, og om det finnes en passende 64bit kompilator. Med 300Gb IDE-disker, og ekstra kontroller-kort er det vel mulig aa passere 1Tb ganske enkelt?? Hilsen, Frank Tveter Lenke til kommentar
deviant Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Alt etter bruksområde. Den lille erfaringen jeg er kjent med rundt linux på Opteron tilsier at det ikke er stabilt nok til et produksjonsmiljø. Store IDE disker er vel og bra, men ytelsen er så som så. Spesielt på random access. Egner seg absolutt ikke til relasjonsdatabaser eller flerbrukersystemer. Linux har en kjent fortran kompilator, men jeg vet ikke hvor god, rask eller funksjonell den er. CGI eksperimenterer en del med arbeidstasjoner på 64 bit x86 platform, kanskje noen der kan gi gode råd? Unix miljøet ved Universitetet i Bergen, samt http://www.blug.no/ har kanskje også erfaring rundt disse tingene. Lenke til kommentar
forecast Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 takk for tipsene, deviant! Stabilitet er selvfoelgelig viktig, men maskinen ville ikke vaere i "produksjon" (eller vaere "operasjonelle", som vi sier). Maskinen ville tjene forsknings og utviklings divisjonen, og ha som hovedoppgave aa gi rask tilgang til numeriske vaervarsel prognoser for et aar (lagret i form av mange store filer), for bl.a. diagnose-programmer som ser paa forskjellige statistiske egenskaper til varslene (derav behovet for 64bit CPU). Slike programmer kunne gaa automatisk f.eks. en gang i uken, og om de tok 24 timer istedet for 6 timer aa kjoere, saa ville ikke det vaere noe stort problem... (ingen "sitter og venter"). Vi har tilgang til tilsvarende disker og 64bit regnekapasitet paa annet vis, men dersom vi fikk en lokal FoU-maskin ville det eliminert en "fartsdump" i vaart arbeide. Hilsen, Frank Tveter[/i] Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere med f.eks Opteron med Suse Linux for AMD Opteron (Ja de har egen distro for Opteron ). Når det kommer til minne, så er det litt værre. Asus har ingen 2GB minnemoduler de har godkjent enda. Det største som er testet og godkjent er 1GB 333MHz moduler. Vil du ha 400MHz, så har de bare godkjent 256MB moduler. Se her for mer info. Når det kommer til stabilitet, er det jo greit bruke minnemoduler som Asus har godkjent. Når det kommer til Fortran kompilatorer osv, har jeg mindre greie på det, så du får høre med andre der. Lenke til kommentar
Data-n00b Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Hei forecast. Dine krav til hardware er muligens litt utenfor tilgjengelig specs akkurat nå. Spesiellt minne er ett problem med de nye AMD 64 bits prosessorene. Når det gjelder Fortran kan jeg komme med noen synspunkter. Absoft har noen meget bra Fortran kompilatorer, som er fullt ANSI kompatible. Den Fortran/95 kompilatoren for AMD 64bit Linux er vel den mest aktuelle for ditt bruk. For ytelse/specs benchmark kan du se på denne siden. Som deviant skriver er nok en Sun Blade 2000 ett bedre valg pr idag. Som kjent følger det med Fortran90 og 95 kompilatorer på Solaris 8 HW12/02. Lykke til videre med anskaffelsen. Vennlig hilsen, Thomas. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Trur denne bedrifta kan hjelpe deg: www.quad.no Ganske proffe på å sette sammen server. Samt at dei har skikkelege server HK og kontrollerkort(kan sikkert svare på om korleis linux-støtten er). Det ser ikkje ut til at dei har 300GB diskar, men det kan ein då kjøpa hjå andre. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Hvis du hadde gått for Dual Opteron i steden for singel-versjonen ville du hatt langt større valgfrihet (og en enda bedre maskin). Hovedkort som støtter 16 GB er ikke noe problem å oppdriver, og finner du da bare 1 GB-minnemoduler har du fint dine 8 GB. Alle nye Linux-distrubisjoner støtter to prosessorer, dette inkluderer også spesialversjonene som er laget for Opteron. Når det gjelder dual Opteron-hovedkort som har støtte for såpass mye minne er disse fysisk noe større enn Asus SK8N som du nevner, såkalt E-ATX-standard. Dette betyr i korte trekk at det ikke er alle vanlige kabinetter (og strømforsyninger) som støtter disse kortene, så dette er noe man må undersøke nøye. Jeg anbefaler deg i aller høyeste grad å se på en slik dual-løsning. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med Quad.no på tlf 21 60 30 10 og fortalt hva som er behovene dine, og du vil garantert få et system som er skreddersydd dine behov til en pris som ikke ligger så gruelig høyt i pris som f.eks. Sun-systemer. Lenke til kommentar
forecast Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Takk for tipsene!! Fordelen med Sun-systemet er at det er trygt og stabilt. Ulempene er at selve 64bit maskinen bare har 150Gb disk, og er ganske kostbar (150knok+). Fordelene med en dual opteron er at den er rimelig (50knok) og oppfyller alle HW spesifikasjonene (1Tb HD+8Gb RAM). Ulempene her at vi ikke vet helt sikkert at alle komponentene og SW vil fungere smertefritt sammen. I og med at det her er snakk om ny teknologi som sannsynligvis vil dominere i fremtiden, saa vil det vaere en naturlig interesse for denne maskinen fra de i divisjonen som har greie paa it, og da boer det vaere mulig aa finne loesningene paa problemene... ...hvis de finnes. ...jeg heller i retning av en opteron maskin, igjen takk til alle som har sendt inn kommentarer! Hilsen, Frank Tveter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå