Gå til innhold

12 eller 16 bit lyd?

Anbefalte innlegg

Leste her: http://forum.akam.no/viewtopic.php?t=158567

wh1t3inc sier: Husk før du filmer å stille hvitbalansen, ta av autofokus og still den selv, og film med 12- og ikke 16-bit lyd. Exposure (blender) er også en fin ting å stille litt på. Slike ting øker kvaliteten på filmen.

Jeg bruker alltid 16bit. Hva er forskjellen på dette? 16bit blir gir vel 48... når man redigerer i premiere?

12bit er føler jeg er mer for å kunne kjøre en ekstra lyd inn på kameraet?

Håper noen har noen gode tips her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at en kan dubbe (kopiere over et nytt stereo spor) om en gjør opptak i 12-bits, men om en uansett skal redigere på PC, trenger en jo ikke det. Jeg pleier ALLTID å bruke 16-bit 48 kHz, dette gir etter mitt skjønn den beste lydkvaliteten. Holder meg langt unna 12-bit.

wh1t3inc, hva er det du mente med å holde seg til 12-bit? Her er det kanskje noe lurt jeg ikke har fått med meg!

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Skal du ha god gjengivelse av lyden så er nok 16-bit det aller beste. Da har du 48KHz sampling og du får med all informasjon opp til 24 000 Hz. Bedre enn CD lyd med andre ord. Skal du ta opp flere spor på kameraet (4 spor) skal du kjøre 12-bit, men da får du ikke mer enn 32KHz samplin og mister informsajon over 16 000 Hz. Altså dårligere enn CD kvalitet.

Som kjent hører mennesket fra 20 Hz - 20 000 Hz og da vil 32 KHz samplin gi dårligere lyd i det øverste spekteret.

Så - hvis ikke du har krav om å gjøre spesielle ting i kameraet, hold deg til 16-bit, 48KHz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...