d3vil87 Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Hei! Jeg er uerfaren på dette med skruer/beslag og slikt, så jeg trenger litt hjelp. Jeg har kjøpt meg en takvifte, som skal henge i et tak som består seg av gipsplate. Det står i bruksanvisningen at taket bør tåle en belastning på ca 15 kg. Hva bør jeg bruke av festemiddel for at ikke plutselig takviften deiser en dag ned i stuebordet? :-P Eller må jeg feste den i bjelkelag? Han ene som jobbet på Montér (veldig ung kar, så jeg ble usikker) trodde disse skruene kunne brukes. (Se bilde). De krøller seg bak platen på en måte. Han sa de skulle tåle 20-30 kg, husker ikke eksakt. Noen erfaringer? Takker på forhånd for eventuelle tips!! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg ville ikke brukt noe annet enn mollyplugg på gips om det er noe som skal sitte. Skal i teorien tåle mer enn 15 kilo pr plugg, finner ikke noe vekt, men disse skal tåler overaskende mye... Ikke at jeg har testet hvor mye da men Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 (endret) Jeg hørt at en gipsplate på vegg tåler minst 60 kg med en mollyplugg (bildet over) i loddrett retning. Så da spørs det hvor mye en gipsplate i tak tåler i loddrett retning. Jeg vil anta at det er noe mindre enn 60 kg, og hadde jeg vært deg hadde jeg festet takviften i en drager hvis mulig. Endret 10. juni 2014 av xibriz Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg ville ikke festet den kun i gips. Vifta vibrerer og jeg tror ikke gipsen holder i lang tid. 1 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Enig med McHalvorsen, festing av gjenstander som kommer til å være i bevegelse er No-Go gips trekker vann som en svamp, og i ny gips vil du kunne henge utrolige vekter, men det blir med den berømte ut porten-garantien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå