Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 modem/routere på ett nettverk?


Anbefalte innlegg

Heisann, vi har et relativt nytt hus med flere data/tv uttak rundt om i huset. Nå har foreldrene mine funnet ut at det var veldig lurt og ha en felles tv/internett getbox noe som gjør at jeg har fått veldig ustabilt nett på rommet mitt. Jeg har internett uttak i veggen på rommet mitt, er det mulig for meg å kunne sette opp en ekstra router evt modem her? Og hvordan gjøres dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dette går fint, har selv en slik boks plassert i sikringskapet(ja latterlig ikke sant?) Og går fra internett utgangen på den til ny ruter i stuen. Fungerer helt ypperlig for meg på den måten, er nok mangen måter å optimalisere bruken men det har jeg ikke hatt behov for å sette meg inn i.

Lenke til kommentar

Du har bare ett modem på et nettverk med én port ut til kjerneruter om ikke ruter og modem er i samme boks. Er det signalstyrken som er problemet? Isåfall kan du kjøpe et aksesspunkt som du kobler i veggen gitt at motsatt ende av uttaket er koblet opp mot rutermodemet.

Lenke til kommentar

Mener Get skal kunne levere flere eksterne IP'er (Har selv Canal Digital som gir opp til 4 gjennom kabelmodemet. Litt googling sier at Get har lignende. Kabelnettene fantes lenge før hjemmerutere og NAT'ing ble vanlig)

 

Du skal kunne legge en switch mellom kabelmodem og eksisterende ruter, så føre en av portene fra ruteren rett til punktet på rommet ditt, og så inn i egen ruter derm som får egen ekstern IP.

 

Men men om evt. problemer med ustabilitet forsvinner med det...

 

 

Hjemme hos oss har jeg gjort akkurat gjort det motsatt. Dradd ut gamle telefonkabler og lagt CAT5e i rørene. Så kan modem/ruter/server-salaten stå i en bod på loftet og jeg får full kablet guffe rett i veggen i stue og på kontor (og i gangen av en eller annen grunn...)...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan også teste med homeplug/powerline, dersom du har PC med nettverkskontakt. En WiFi-extender er også et alternativ.

 

Eksempel på powerline: http://www.lefdal.com/product/data/nettverk-og-routere/ONPL200/on-networks-powerline-200-plus-nettverksutvidelse

Eksempel på extender: http://www.lefdal.com/product/data/nettverk-og-routere/NGWN3000RP/netgear-wi-fi-nettverksutvider-wn3000rp

 

Du kan også se på finn.no om det er noe der.

Lenke til kommentar

...hus med flere data/tv uttak rundt om i huset...

...internett uttak i veggen på rommet mitt...

Hvis du har nettverkskontaker rundt omkring, hvor havner de? Patchepanel i et teknisk rom? I såfall er det bare å koble så en kontakt i nærheten av Getboksen kobles mot kontakten på ditt rom.

 

 

...en felles tv/internett getbox ...

Get box 2 kanskje?

 

 

...sette opp en ekstra router evt modem her?

Nei, et tilgangspunkt (AP) hvis du får kablet fra Getboksen.
Lenke til kommentar

Uttaket er ikke et vanlig datauttak som jeg koble ethernet kabelen rett i, det er et sånn rundt uttak som passer med signalkabler, fungerte ikke å sette opp en ekstra modem+router... Signalstyrken er god, men pinger ut med jevne mellomrom og er dritt lei trådløst for å si det mildt.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Du har rett og slett et coax-punkt som ser slik ut:

IItaSm.jpg

 

Det vil si den går mest sannsynlig fra opprinlig uttak i stue til dit rom.

Det vil si at du IKKE har eget uttak fra Get, det er bare splittet fra annet uttak slik at rommet som har uttaket kan motta tv-signaler :)

Hvis du kobler den videre i et nytt modem, så vil det nok ikke fungere da det må registeres med Get tror jeg, så det du må gjøre er å ta nåværende nettlinje, før den går i modem må du ha en switch (unmanged) som du har nettlinjen inn i på en ledig port i switchen og den går inn i modem igjen, så må du ha en ny kabel fra switch til rommet dit og inn i modem.

 

Da du teknisk sett TO nettlinjer fordelt på samme kabel ut fra der du bor, to forskjellige IP-er (hvis Get støtter det da....). Så har du fra modem inn i router på rommet der det skal være...

Lenke til kommentar

Hvis det er en aktiv antennekontakt i rommet så er det fult mulig å sette opp et modem. Men da må det tegnes et nytt/eget abonnement på dette. Hvis det bare er snakk om trådløst nett så kan man jo trekke en nettverkskabel fra Getboksen til dette rommet eller i nærheten og sette opp et AP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...