Gå til innhold

avbryte læretid?


Anbefalte innlegg

Jobber i dag som lærling som tømrer, og har vell innsett det fra tidlig av, at det ikke var rette jobben for meg. Så etter og gått i snart 2 år og misstrivdes i jobben, er jeg ganske lei, og ønsker og slutte. Har 2mnd igjen av læretiden. Etter jeg begynte i jobben, begynte jeg og plages med migrene igjen, etter og gått 3 år uten dette problemet, og ser vell nå at det mest sikkert er jobben som gjør dette.

 

Hva ville dere ha gjort i et slikt tilfelle? Går hver dag med en klump i magen og gruer meg til og gå på jobb, som videre resulterer i høyt fravær.

 

Har vært inne på tanken om og ta maskinførerbeviset, og søke jobb som maskinfører, da jeg tror det er noe jeg kunne trivdes med. Men hvordan er det og få jobb som dette, når jeg ikke har erfaring med det?

 

Mangler også en eksamen, som opplæringskontoret ikke har greid og meldt meg opp til, så må vente til utpå nyåret for og ta fagprøven. Har også fått beskjed om at jeg ikke får fortsette hos bedriften etter lærlingetiden (heldigvis).

 

Håper det kommer noen gode svar her!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er i stand til å holde ut lenge nok til å ta fagbrevet så vil eg på det sterkaste anbefale at du fullfører.

 

Sjølv om du ikkje skal jobbe meir som tømrer så vil det være nyttig å ha fagbrevet. Fagbrevet kan brukast til å bevise at du er i stand til å ta forskjellige jobber som ikkje nødvendigvis krever formell utdannelse.

Eit typisk eksempel er brannmann der nesten alle brannvesen krever at søkerane skal kunne vise til eit fagbrev, det speler ingen rolle kva du har fagbrev i, berre at du kan dokumentere utdanning over ungdomsskulenivå.

Fagbrevet kan du også bruke til å komme inn på ingeniørutdanning gjennom y-veg ordninga, om det ikkje er aktuelt akkurat no så kan det være greit å ha muligheitene åpne til du blir eldre og du vil ha rolige dagar på eit kontor.

 

Ei fullført fagutdanning vil også kunne ha invirkning på andre ting også, som f.eks uføreforsikring. Med ei fagutdanning så kan du lett bevise kva inntekt du ville ha hatt dersom du var frisk. Utan utdanning så kan du risikere at forsikringsselskapet tar utgangspunkt i at du kun ville hatt ufaglært arbeid med dertil lavare lønn.

 

 

Så eg vil anbefale at du tar kontakt med fylkeskommunen, eventuelt veileder for å sjå på korleis du kan fullføre fagbrevet. Enten så har du berre to måneder igjen før du tar fagprøva og deretter tar siste eksamenen som privatist. Eller så kan du risikere at du må ta eksamenen fyrst og då ikkje får ta fagprøva før til neste år. Så når du finner ut kor lenge du eventuelt må holde ut så får du ta stilling til om du klarer det eller ikkje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du er i stand til å holde ut lenge nok til å ta fagbrevet så vil eg på det sterkaste anbefale at du fullfører.

 

Sjølv om du ikkje skal jobbe meir som tømrer så vil det være nyttig å ha fagbrevet. Fagbrevet kan brukast til å bevise at du er i stand til å ta forskjellige jobber som ikkje nødvendigvis krever formell utdannelse.

Eit typisk eksempel er brannmann der nesten alle brannvesen krever at søkerane skal kunne vise til eit fagbrev, det speler ingen rolle kva du har fagbrev i, berre at du kan dokumentere utdanning over ungdomsskulenivå.

Fagbrevet kan du også bruke til å komme inn på ingeniørutdanning gjennom y-veg ordninga, om det ikkje er aktuelt akkurat no så kan det være greit å ha muligheitene åpne til du blir eldre og du vil ha rolige dagar på eit kontor.

 

Ei fullført fagutdanning vil også kunne ha invirkning på andre ting også, som f.eks uføreforsikring. Med ei fagutdanning så kan du lett bevise kva inntekt du ville ha hatt dersom du var frisk. Utan utdanning så kan du risikere at forsikringsselskapet tar utgangspunkt i at du kun ville hatt ufaglært arbeid med dertil lavare lønn.

 

 

Så eg vil anbefale at du tar kontakt med fylkeskommunen, eventuelt veileder for å sjå på korleis du kan fullføre fagbrevet. Enten så har du berre to måneder igjen før du tar fagprøva og deretter tar siste eksamenen som privatist. Eller så kan du risikere at du må ta eksamenen fyrst og då ikkje får ta fagprøva før til neste år. Så når du finner ut kor lenge du eventuelt må holde ut så får du ta stilling til om du klarer det eller ikkje.

Får ikke ta fagprøven først, og så eksamen som privatist.. Må først ta eksamen som privatist, for så og kunne få ta fagprøven. Det som er, er at jeg står uten jobb fra August, og skal ta fagprøven til neste år (Januar 2015). Og til da vil sannsynligheten for og stryke på den, være ganske mye høyere.. Så har egentlig lyst til og drite i hele greia, men har sagt til meg selv, at når den tid kommer, så SKAL jeg ta den fagprøven.

 

Det som er nå, er at jeg verken får fortsette hos bedriften, og ikke ta fagprøven i år, så da ser jeg egentlig ikke noe "grunn" i og være der, til August, og kan heller slutte nå og finne meg en annen jobb som jeg vil trives i. Men det er jo det om jeg vil få godkjent hele læretiden min, om jeg hopper av 2mnd før jeg har gått 2 år?

Lenke til kommentar

Du må ta kontakt med veileder eller fylkeskommunen. Men eg vil tru at du må fortsette til august for å få godkjent læretida.

 

Men det skal ikkje være eit problem å slutte i august (eg rekner med at du har ein lærlingavtale som går ut då, og at du ikkje må levere oppsigelse) og ta deg ein eller anna småjobb medan du leser til eksamen og venter på å få ta fagprøva.

 

Det hadde nok vært ein fordel å få fortsette å jobbe som tømrer for å være best mulig forberedt på fagprøva, men dersom du ikkje er motivert så vil det ikkje overraske meg om denne pausa vil gjære deg meir opplagt og motivert til å gjære ein god jobb under fagprøva.

Lenke til kommentar

Ikke hopp av, det kommer du til å angre på resten av livet. Du kan komme ekstremt langt med å "bare" ha ett fagbrev. Uten det vill du slite. Har selv fagbrev(Automasjon) og jobber som ingeniør, uten fagbrevet ville jeg ikke blitt vurdert til jobben en gang.

 

Mulighetene for etter utdanning er også enorm som har blitt fortalt her tidligere.

 

Stå på å sørg for å fullføre, det vill ha stor betydning for din fremtid uansett om du begynner med noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å glemme å prøve å bli maskinfører uten erfaring. Jeg har 3 maskinførerbevis og har søkt i 9 måneder etter jobb som dette. Det er så sinnsykt mange søkere og de velger kun folk som er oppvokst med maskiner, familiemedlemmer eller skal være lærling som maskinfører. Det er bortkastet tid å ta maskinførerbevisene med mindre du greier å sikre deg jobb før du tar kurset.

Lenke til kommentar

Bare å glemme å prøve å bli maskinfører uten erfaring. Jeg har 3 maskinførerbevis og har søkt i 9 måneder etter jobb som dette. Det er så sinnsykt mange søkere og de velger kun folk som er oppvokst med maskiner, familiemedlemmer eller skal være lærling som maskinfører. Det er bortkastet tid å ta maskinførerbevisene med mindre du greier å sikre deg jobb før du tar kurset.

Du innrømmet nettopp at du hadde fått sparken pga lovbrudd på jobb. Så at du ikke får deg jobb er absolutt ikke relevant for denne personen.

Lenke til kommentar

 

Bare å glemme å prøve å bli maskinfører uten erfaring. Jeg har 3 maskinførerbevis og har søkt i 9 måneder etter jobb som dette. Det er så sinnsykt mange søkere og de velger kun folk som er oppvokst med maskiner, familiemedlemmer eller skal være lærling som maskinfører. Det er bortkastet tid å ta maskinførerbevisene med mindre du greier å sikre deg jobb før du tar kurset.

Du innrømmet nettopp at du hadde fått sparken pga lovbrudd på jobb. Så at du ikke får deg jobb er absolutt ikke relevant for denne personen.

 

 

Har jo selvfølgelig ikke sagt at jeg har fått sparken i CVen. Hadde jeg blitt innkalt til intervju hadde jeg selvfølgelig fortalt alt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Bare å glemme å prøve å bli maskinfører uten erfaring. Jeg har 3 maskinførerbevis og har søkt i 9 måneder etter jobb som dette. Det er så sinnsykt mange søkere og de velger kun folk som er oppvokst med maskiner, familiemedlemmer eller skal være lærling som maskinfører. Det er bortkastet tid å ta maskinførerbevisene med mindre du greier å sikre deg jobb før du tar kurset.

Du innrømmet nettopp at du hadde fått sparken pga lovbrudd på jobb. Så at du ikke får deg jobb er absolutt ikke relevant for denne personen.

Har jo selvfølgelig ikke sagt at jeg har fått sparken i CVen. Hadde jeg blitt innkalt til intervju hadde jeg selvfølgelig fortalt alt.

Du har på en måte det, du skriver at du har jobbet en plass men har ikke noen referanse på det. Da ligger det i kortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...