Zeelot Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Hei! Jeg har søkt på disse utdanningene, og er fortsatt litt usikker på hvilke jeg skal velge. 1. HiOA Ingeniør, Bioteknologi og kjemi 2. UiO Kjemi 3. UiO Geofag: Geofysikk 4. UiO Materialer, energi og nanoteknologi 5. HiOA Ingeniør, maskin 6. UiB Petroleums og prosessteknologi 7. UiO Fysikk, astronomi og meteorologi 8. HiB Kjemiingeniør - prosess-/miljøteknologi Fagområdet jeg interesserer meg mest for er Kjemi, så kommer geofag, så fysikk og matte. Men jeg føler at lønn er en veldig viktig faktor. Og derfor holder jeg en liten knapp på petroleums og prossessteknologi. Noen som har noe innspill? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Det er heilt klart at utdanning som er retta mot oljeindustrien vil være langt betre betalt enn utdanninger som er meir retta mot statlige jobbar (som f.eks. meterolog). Men det vil være svært vanskelig å gi meir detaljerte svar då det er store forskjeller innanfor dei forskjellige utdanningane. Du kan være ingeniør i oljebransjen der du sitt på eit kontor heile dagane med ei heilt vanlig ingeniørutdanning, eller du være meteorlog med ein kjempejobb der du er B-kjendis med ei kjempelønn og der reiser over heile verden for å lage værrepotasjer frå alle dei mest eksotiske plassane i verden. Framtida er usikker. Men med høgare utdanning så vil du uansett få greit godt betalt. Og dette er kanskje ein klisje, men pengane er ikkje alt. Det er mykje betre med ein arbeidsplass der du trivest på jobb og med berre ei brukbar lønn, enn ein jobb med ei kjempelønn der du berre har drittjobb og ikkje får sove om natta fordi du er ansvarlig for eit prosjekt der du får sparken dersom du ikkje klarer å fullføre. I klassisk lønnssettingsteori så seier ein at på ein kvar arbeidsplass så vil det være tre ting: -God lønn -Spennende/trivlig jobb -Sosial status Her må du velge to ting som du kan få, og det tredje valget vil være svært dårlig. Så i teorien så skal ein jobb som kloakk-staker gi god lønn og ha eit trivlig arbeidsmiljø (for å få folk til å ta jobben), men ulempen er lav sosial status. Ein politimann vil ha ein spennande jobb og sosial status, men dårlig lønn. Men her finnes det sjølvsagt unntakt som fråviker frå teorien. Så dersom du med bachelor eller mastergrad får ein godt betalt jobb, så vil det vanligvis også være ulemper i form av høg arbeidsmengde eller lite fritid. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 (endret) Det er heilt klart at utdanning som er retta mot oljeindustrien vil være langt betre betalt enn utdanninger som er meir retta mot statlige jobbar (som f.eks. meterolog). Men det vil være svært vanskelig å gi meir detaljerte svar då det er store forskjeller innanfor dei forskjellige utdanningane. Du kan være ingeniør i oljebransjen der du sitt på eit kontor heile dagane med ei heilt vanlig ingeniørutdanning, eller du være meteorlog med ein kjempejobb der du er B-kjendis med ei kjempelønn og der reiser over heile verden for å lage værrepotasjer frå alle dei mest eksotiske plassane i verden. Framtida er usikker. Men med høgare utdanning så vil du uansett få greit godt betalt. Og dette er kanskje ein klisje, men pengane er ikkje alt. Det er mykje betre med ein arbeidsplass der du trivest på jobb og med berre ei brukbar lønn, enn ein jobb med ei kjempelønn der du berre har drittjobb og ikkje får sove om natta fordi du er ansvarlig for eit prosjekt der du får sparken dersom du ikkje klarer å fullføre. I klassisk lønnssettingsteori så seier ein at på ein kvar arbeidsplass så vil det være tre ting: -God lønn -Spennende/trivlig jobb -Sosial status Her må du velge to ting som du kan få, og det tredje valget vil være svært dårlig. Så i teorien så skal ein jobb som kloakk-staker gi god lønn og ha eit trivlig arbeidsmiljø (for å få folk til å ta jobben), men ulempen er lav sosial status. Ein politimann vil ha ein spennande jobb og sosial status, men dårlig lønn. Men her finnes det sjølvsagt unntakt som fråviker frå teorien. Så dersom du med bachelor eller mastergrad får ein godt betalt jobb, så vil det vanligvis også være ulemper i form av høg arbeidsmengde eller lite fritid. Det der hadde blitt en fin trekant. Du kan kalle den The avatar's behov trekant. Man velger da to to ting, og den ene utelates Endret 10. juni 2014 av Prospect Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Den utdanningen som gir deg høyest lønn er den som gir deg jobb i det feltet du er flinkest i eller syntes er gøy/interessant. 3 Lenke til kommentar
-submariner- Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Jeg er ikke den eldste her inne, ei heller den med lengst arbeidserfaring, men etter 12 år i arbeidslivet etter endt utdanning kan jeg komme med noen erfaringer: Elektrikerjobben jeg utdannet meg til ble jeg så fullstendig ferdig med at selv 10 år etter fullført fagbrev er det såvidt jeg gidder å legge opp en stikkontakt hjemme hos meg selv. Selv ikke 1,5 mill i året hadde fått meg tilbake til den jobben. And that's a fact! Nå har jeg riktignok en jobb hvor jeg får maksimalt betalt i forhold til utdanning og trives som bare det, men faktum er at lønn til syvende og sist er ekstremt lite viktig dersom man ikke trives med det man gjør. Selv om jeg nå jobber offshore og drar mellom tre-kvart og 1 million i året ser jeg at dette ikke er noe jeg kommer til å gjøre resten av livet, og derfor holder jeg nå på med mer utdanning. Mitt råd: Drit i fremtidig lønn! Gjør det du har lyst til, og det du interesserer deg for. Det er det som gjør det lykkelig! 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Gode svar du har fått! En kjapp kommentar er at kjemiingeniører er noen av de det er minst behov for her til lands. Mange av disse sliter på arbeidsmarkedet. Søk så finner du informasjon rundt dette. Er du ekstremt lidenskapelig, gjør det bra og kanskje også tar en master, så blir det nok ikke et problem uansett, men greit å være obs på. Det er mulig at en kjemiutdanning på UiO stiller seg annerledes. Forhør deg om dette. Ellers gir vel alle disse utdanningene jobber som er såpass godt betalte at du faktisk bør la interessere bestemmer, selv om jeg i motsetning til andre synes at det ikke er dumt å tenke på lønn også. Som regel kan man få begge deler. Geologi vil jo gi deg gode muligheter innen oljebransjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå