Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kom opp i engelsk muntlig

Anbefalte innlegg

Kom opp i engelsk muntlig. Fikk tema nå for 1 time siden: sør afrika

Jeg mener at jeg er god i engelsk men jeg har aldri vært flink til å holde lange presentasjoner. Har du noen gode og unike temaer/problemstillinger jeg kan snakke om i 10-15 min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sant, vi har snakket ganske mye om apartheid i år, så det er et ganske greit tema. men hva kan jeg ha som problemstilling? er sikker på at alle de andre som fikk sør afrika kommer til å snakke om raseskillen i sør afrika også så prøver å tenke nøye gjennom hva jeg kan snakke om

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er relevant, men i og med at jeg nettopp har hatt engelsk vg1 som privatist (lest selv), sitter mye av pensumet ferskt i minne (håper jeg) :)

Et forslag er at du starter med kolonitida (kort og enkelt forklarer hvem de store koloniene var), hvor du kan "gli" over i hva koloniseringen førte med seg av sykdommer osv. Hvordan de ble sett ned på, på grunn av hudfarge (Apartheid) og hvordan de ble sendt til USA som slaver. Så kan du nevne Nelson Mandela og hans sentrale rolle i kampen mot Apartheid og hvordan Sør-Afrika og egentlig hele verden fortsatt er preget av kolonitidens holdninger til forskjellige hudfarger, at rasisme fortsatt er et stort problem over hele verden osv.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...