Gå til innhold

Redusere hastighet til 12v motor


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har en 12v motor som jeg skulle hatt redusert hastigheten på.

 

den blir i dag foret med en 220v til 12v omformer.

 

motoren har to trinn med en bryter men det går fortsatt litt for raskt.

hvordan er det mulig og redusere den på en enkel måte med strømmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det hadde hjulpet mye ved og redusere det med ca 25-30% tror det er en litt ombygd vindusvisker motor.(er en motor som roterer et grillspyd)

 

strømforsyningen er 12v 4A 96W etter det jeg kan skjønne. mend det står ingen data på motoren.

 

kan jeg redusere på 220v siden eller må jeg det på 12v siden og eventuelt med hva?

Lenke til kommentar

Hmm, spesifikasjonene var litt forvirrende. I og med at 12-Volt og 4 Ampere, gir 48 Watt, ikke 96 Watt. Kunne i og for seg vært enig i at motoren kunne hatt noe reaktiv effekt, men da burde det stått 96 VA. :hmm:

 

Uansett.

 

1. Du kan ikke justere inngangspenningen til en vanlig Switching-mode power supply. (ser slik ut:

 

Er det derimot en lineær strømforsyning (altså en svært enkel sak, knapt uten noe elektronikk, men som er ganske tung pga en massiv transformator) så vil det funke å senke inngangspenningen (220V). De kan se slik ut:

LPSK-4010.jpg

BFS60-24.jpg

 

Det er Switching Mode Power Supple (SMPS) som er vanlgist og billgist, og de fleste strømforsyninger er i denne klassen, så ville nok muligens forkastet dette.

2.

Alternativet for å senke spenningen inn i motoren er en enkel reguleringssløyfe som består av en enkel regulator og sannsynligvis en effekt-transistor og variabel motstand. Med litt lodding og minimalt med elektronikkkunnskaper så kan du stille spenningen opp og ned.

 

3. Et tredje alternativ som er enda enklere er bare å slenge inn en effekt-motstand, eller noe så frekt som noen dioder i serie for å oppnå ønsket spennignsfall. Du vil ikke ha noen særlig mulighet til å justere hastigheten. Problemet er jo litt at vi ikke heeelt vet spesifikasjonene til motoren, da det som nevnt først, da spesifikasjone du oppga ikke ga alt for mye mening. 96 W ved12V = 8A, ikke 4A.

I tillegg så er dette bare spesifikasjonene til strømforsyningen, og ikke til motoren, som kan befinne seg alt mellom 0 og 96W.

 

Derfor er det litt vanskelig å anbefale riktig motstand-størrelse uten å vite specsa. Min anbefaling er å måle strømstyrken med et multimeter/amperemeter.

 

F.eks

Hvis motoren trekker 4A, så ønsker du rundt 0,5 Ohm motstand (17 % lavere spenning til motoren) som takler minst 8W. Man kan jo alltids prøve seg frem, f.eks ved å kjøpe fire stykk 0,5 Ohm-motstander.

 

- Kobler du to i serie (etter hverandre), så får du 1 Ohm, kobler du de to i parallell så blir det 0,25 Ohm. Kobler du tre i serie får du 1,5 Ohm. Og kobler du alle fire i serie får du 2 Ohm.

 

F.eks fire slike: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=60-542-28&toc=20085

Lenke til kommentar

Har du vurdert en fullverdig motorregulator med PWM-styring?

 

Disse koster en kun hundrelapp eller to inkludert frakt fra Kina.

Her er en som klarer opp mot 30A for 12V:

http://www.ebay.co.uk/itm/12V-DC-30A-PWM-Electric-Motor-Speed-Control-HHO-RC-Controller-Regulator-R1BO-/130895537429

 

Med PWM slipper du at motoren stopper ved den minste belastning, og du slipper at regulatoren blir plagsomt varm.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

det jeg tenkte var og sette inn et potmeter hvis jeg bare hviste hvilken type. er det noen fare for og ødelegge motorene med for lav spenning?

når jeg måler strømmen ut fra trinn bryterene måler jeg også -12,4 på trinn en og 17,5v på trinn to.

 

mulig jeg blingset med synet. men det var minus volt.

Lenke til kommentar

Du har enda ikke opplyst om det er en AC eller en DC motor. Jeg ville uansett ha forsøkt med å henge noen dioder i serie med 12V spenningen. Alternativt brukt en lang kabel med litt spenningstap. Redusert spenning pleier å gi redusert fart. Men klart, lav fart i kombinasjon med høy belastning er krevende for motoren. Spør bare dem som har forsøkt å bruke en 12V drill til å blande sement med en sementvisp.

Lenke til kommentar

Det er tre alternativer som kan skade med lavere spenning/hastighet:
1. Lav rotasjonshastighet på motor/vifte som følge av for tung last, og dermed er strømtrekket/spenningen på maks, mens kjølingen er minimal. Ikke noe problem i ditt tilfelle, da du regulerer ned spenningen, ikke øker belastningen. (som 77679857 beskrev)

 

2. Du kjører spenningen så lav at den ikke går rundt. Ikke tilfelle i følge deg selv.

 

3. Det er en motor som trekker mer strøm ved lavere spenning. Dette er da motorer som enten har egen styrekrets/visse AC-motorer hvor de har konstant rotasjonsahstighet. Dette vil føre til en tilsvarende økning i strøm/last ved lavere spenningen, og du trenger å forandre elektronikken/frekvensen. Du har ikke en slik motor, så det er null problem.

Kort sagt: Høres ut som du løste problemet ditt. ;)

 

 

når jeg måler strømmen ut fra trinn bryterene måler jeg også -12,4 på trinn en og 17,5v på trinn to.

Hmm, enten så vil motoren gå motsatt vei (altså forskjellig strømretning på de forskjellige nivåene), eller så har du ikke satt jord-"proben" på multimeteret til jord. Enten at du ikke har vært konsistent med positiv og negativ probe.

Jeg kan vel ikke se på det som umulig at det var "revers".

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hei grillminister!

 

Som andre her har foreslått, så vil motor gå saktere med lavere spenning. Den billigste måten å få det til med strømforsyningen du allerede har er å koble inn en motstand i serie med motoren. En 12V lyspære vil gjøre susen.

 

Det er bare til å prøve seg fram med ulik wattstyrke på pære for å regulere. Prøv med en 21W baklys pære. Dersom dette blir for sakte, gå opp til en 55W. Det er vannskelig å forhåndsbergne lyspære fordi det er ukjent hvor mye motor trekker ved rotering av grillspyd (tomgang). Sikker rund 0,5 A. Derfor må du prøve deg frem med lyspærer.

 

(En kostbar regulerbar strømforsyning hadde seff. vært det letteste.)

 

post-14885-0-03091000-1402428376_thumb.png

Lenke til kommentar

det er en DC. satt på en adapter jeg hadde som var 5,2V 2,5A og da ble farten ganske grei, samtidig som den fortsatt ikke ble alt for svak. vil motoren ta skade av så lav volt?

 

Bare sjekk at forbruket er under 2,5A så du ikke tar livet av strømforsyningen. Om motoren ikke blir varmere en at du kan ta på den bør det gå greit. Når man senker turtall på motorer med vifte/egenkjøling senker man kjølingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...