Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer, får ikke sove

aklla

Anbefalte innlegg

klokka er 7, og jeg har fortsatt ikke fått sove. dette begynner å bli forholdsvis vanlig.

Prøvde å døgne i går, men sov ca 3 timer på sofaen etter å ha vært fysisk aktiv noen timer, skulle i teorien ikke vært noe problem å sove i natt, men søvnen uteblir.

Er knapt trøtt engang, enda jeg har fått maks 6 timer søvn siden søndag.

noen som har noen tips?

blir ekstra vanskelig å sovne etter sola har stått opp.

Skal på jobb i morgen, så hadde vært greit å få en god natts søvn før jeg skal på jobb...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vinduet oppe, men kjølig er å ta i, nesten vindstille og varmt ute, det blir ikke kaldt inne da :)

Er forholdsvis ok på rommet mitt ellers...

Blir gjerne liggende å tenke på oppussingen min, driver å pusser opp hele leiligheten min. Men tror ikke jeg stresser så mye over det.

Lenke til kommentar

Vær mere aktiv, ikke gjør fysisk anstrengede aktiviteter innen 3 timer før du legger deg, jogg gjerne om morgenen før jobb eller rett etter jobb, dette hjelper veldig. Gå seg en krevende tur i marka i 2 timer etter jobb er også bra. Du kommer raskt inn i en god søvnrytme, det er bare vanskelig å komme igang når sirkelen er startet. Har selv slitt med akkurat samme greiene, sov 2-3 timer hver natt i månedsvis i en periode. Veldig slitsomt.

Lenke til kommentar

Jeg drikker te for å bli søvnig på kvelden.. Pass på at den ikke inneholder koffein. Jeg blander litt med forskjellig kamille, kveldsro rooibos...Også tar jeg melk litt honning og kanel i :) Drikker du brus og kaffe på ettermiddagen så kan det gjøre deg oppjaget, så la det være etter klokka seks i hvertfall også annet sukker kan få deg våken. Og forkskjellige som inneholder c vitaminer kan også gjøre deg våken. Og alt som har med pc internett kan også få deg våken. Noen ganger kan det være lurt å slå av hele routeren også ca en time før du legger deg:) Og blir du trøtt så gå å legg deg...Selvom det er på dagen. En liten kveldstur er egentlig ikke dumt heller:) Er du feks mye ute idag så hjelper det til i kveld tror jeg :)Gjør noe som får kroppen til å bli avslappet. Sex er jo bra også :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Spis noe ZMA rett før du legger deg. Inneholder sink, magnesium og jern. Er kjent for å forbedre søvn ved å forlenge de dype søvnfasene.

Du får kjøpt det på alle treningsjapper. Koster ca. 200kr for et pilleglass.

ZMA hjelper ikke med søvn, men heller sove kvaliteten. Den gjør deg ikke trøtt, Bruker det selv.

Etter det jeg har forstått er problemet OP har er at han ikke får sove.

OP; spisser du før legge tid? Kanskje du driver å tilføre kroppen mye energi før du legger deg?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Spis noe ZMA rett før du legger deg. Inneholder sink, magnesium og jern. Er kjent for å forbedre søvn ved å forlenge de dype søvnfasene.

Du får kjøpt det på alle treningsjapper. Koster ca. 200kr for et pilleglass.

ZMA hjelper ikke med søvn, men heller sove kvaliteten. Den gjør deg ikke trøtt, Bruker det selv.

Etter det jeg har forstått er problemet OP har er at han ikke får sove.

Jeg er sikker på at trådstarter, hvis han ligger i senga og prøver å sovne, dupper av en gang i blant til tross for den helhetlige mangelen på søvn. ZMA er verdt et forsøk i så måte.

Lenke til kommentar

Det gjør ingen ting å spise før man legger seg... Det kan faktisk hjelpe med å få en trøtt. Men jeg tror hva man gjør i løpet av dagen har mest å si. Og hvis man sover feks lenge en dag så går det utover neste dag man må legge seg tidlig. Og nå har det jo vært pinse som kanskje har ført til at Ts har falt litt ut av døgnrytmen sin. Men er det et stort problem som varer over lengre tid uansett hva man prøver som kan hjelpe, og ingen ting endrer seg, så er det lurt å gå til legen tror jeg. Omega 3 hjelper også på søvn og b vitaminer også. Men bør helst tas gjennom naturlig mat. Eller i hvertfall kjøpes på apotek. Alt som er for helsekost og sportpiller og slikt er bedre gjennom apoteket. Vitaminer også.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at trådstarter, hvis han ligger i senga og prøver å sovne, dupper av en gang i blant til tross for den helhetlige mangelen på søvn. ZMA er verdt et forsøk i så måte.

minimalt.

ingenting i natt, men er litt variabelt.

Ellers drikker jeg knapt brus, blir en del kaffe, men skjeldent noe særlig etter kl 16.

Spiser så godt som aldri før jeg skal sove, med mindre jeg er sulten da, noe jeg skjeldent er på kvelden.

ett annet problem med å komme inn i en god rytme er at jeg jobber turnus, altså, en rytme der man legger seg om kvelden og står opp om morgenen hver dag fungerer dårlig. Men jeg burde uansett klart å sove etter halvannet døgn med kun ett par timer på sofaen...

Lenke til kommentar

Mange som sliter med nattesøvnen når de jobber turnus. Og det er nok den største grunnen til at du får søvnproblemer. Jeg ville rådført meg med en lege tror jeg. Men i hvertfall drikk mye vann i løpet av dagene og spis noe som også kanskje senker kolestrolet...Fordi turnus fører til også stress. Ta bort egge plomme feks. Det blir indre stress som kroppen merker, men ikke du selv. Du blir bare urolig fordi du ikke får sove, men kroppen sier i fra.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Et tips til turnusarbeidere er å ikke vrenge døgnet helt rundt selv om man jobber kveldsskift noen dager. Ikke sitt oppe til kl 5 på morran etter du kommer fra jobb kl 23. Prøv å følge en tilnærmet "dagrytme" likevel. Stå gjerne opp noen timer før du skal på ettermiddagsskift også. Ikke ligg i senga til 13.

Lenke til kommentar

Kort ned på sovinga etter nattskiftet da. Prøv å følge en slags daglig rytme med fast middagstid kl 16 (som du kanskje gjør når du jobber dagskift også). Det er vanskelig å endre vaner, men det blir så utrolig mye bedre livskvalitet hvis man tar fatt i det selv. Og ikke sitt oppe med PC i timesvis når du kommer hjem på morran heller.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

vært mer eller mindre aktiv i hele dag, blandt annet bært mesteparten av ett hengerlass med trestokker for å lage ved, og jobbet på ett annet oppussingsprosjekt. fortsatt er det 2 timer siden jeg la meg, får ikke sove.

trøtt, men søvnløs. har fått tak i noen sovetabletter, spørs om jeg ikke må ty til de i natt :(

Lenke til kommentar

blir en del kaffe, men skjeldent noe særlig etter kl 16.

Jesus. 2 kopper kaffe kl 12 er som én kl 18. En kopp kl. 16 er som 1/2 kopp kl. 24.

Jeg synes nesten hver gang folk klager over søvnproblemer på dette forumet så gjør dere mye rart. For å si det som det er: hadde jeg fulgt halvparten de tingene dere skryter av at dere har gjort fordi dere tror de hjelper ("jeg får ikke sove på tross av at xxx") så hadde jeg heller ikke fått sove! :huh:

1. Slutt med kaffe, svart og grønn te, og alt annet som inneholder koffein, uansett når på døgnet.

2. Slutt med ginseng, b-vitaminer og alle andre stimulerende stoffer.

3. Spis noe rett før du legger deg. Om du ikke har behov for flere kalorier, ta litt eple og noen gulrøtter. Rå gulrot har nesten ingen kalorier. Kroppen går i hvilemodus for å fordøye maten.

4. Slutt med hardtrening. Gå tur isteden.

5. Lær progressiv muskelavslapning.

6. Sørg for korrekt temperatur. Begynn med det kaldeste som går og øk på med varme til det blir nok. Om sommeren kan et laken være bedre enn dyne.

7. Gjør det så mørkt som det går. Gjør det lysere til du finner optimalt lysnivå for søvn.

8. Fjern støy, eller legg til støy dersom du synes det blir for stille. Kjøp noe pling plong og sett det lavt på høyttaler, som denne medisinsk beviste saken: http://www.musicure.com/product.asp?product=15

9. Slå av PC og TV en drøy time før leggetid, og demp belysningen. Bruk f.lux for å dempe pc-lyset om kvelden: https://justgetflux.com/

10. Skriv ned det som du tenker på for å få det ut av hodet. Positive tanker kan også holde en våken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...